Spoorverbreders
Spoorverbreders
Iemand ervaring mee ?
Af te raden of niet ?
Gevolgen ?
Af te raden of niet ?
Gevolgen ?
Ervaring heb ik daar niet mee, maar zit ook al een tijdje te denken aan spoorverbreders.
Het is hier verboden dat weet ik wel, je moet ze dus zeker afdoen als je ooit naar de keuring moet gaan.
Gevolgen, wel je ophanging gaat er zeker meer door afzien, die krijgt veel grotere belastingen te verwerken, zie het als een soort hefboom, dus deze gaat misschien wel vlugger ergens slijtage vertonen.
Optisch zie ik het wel iets hebben als je er niet mee overdrijft.
Ik heb nu ET 44 7"x 17" en zou denk ik al genoeg hebben met 5 mm spoorverbreders.
Het is hier verboden dat weet ik wel, je moet ze dus zeker afdoen als je ooit naar de keuring moet gaan.
Gevolgen, wel je ophanging gaat er zeker meer door afzien, die krijgt veel grotere belastingen te verwerken, zie het als een soort hefboom, dus deze gaat misschien wel vlugger ergens slijtage vertonen.
Ik heb nu ET 44 7"x 17" en zou denk ik al genoeg hebben met 5 mm spoorverbreders.
Heb er vroeger gehad op mijn Vectra, waren 20 mm per wiel.
Dat waren types die je eerst moet vastvijzen op je auto. En dan je velg vastvijzen op de verbreder.
Normaal gezien kan daar weinig mis of fout mee gaan. Het kan wel mis gaan als je de bouten niet goed vast zet. Heb al een verhaal gehoord van iemand hier op het forum die dit meegemaakt heeft
. Zou hij zich durven bekend maken?
De meeste spoorverbreders komen uit Duitsland en die worden daar eerst grondig getest voor ze mogen verkocht worden.
Heb er nu zelf besteld voor achteraan mijn Mini, 10 mm per kant. Heb ze besteld tesamen met langere bouten. Normaal zou ik ze volgende week moeten hebben.
Dat waren types die je eerst moet vastvijzen op je auto. En dan je velg vastvijzen op de verbreder.
Normaal gezien kan daar weinig mis of fout mee gaan. Het kan wel mis gaan als je de bouten niet goed vast zet. Heb al een verhaal gehoord van iemand hier op het forum die dit meegemaakt heeft

De meeste spoorverbreders komen uit Duitsland en die worden daar eerst grondig getest voor ze mogen verkocht worden.
Heb er nu zelf besteld voor achteraan mijn Mini, 10 mm per kant. Heb ze besteld tesamen met langere bouten. Normaal zou ik ze volgende week moeten hebben.
Danyboy schreef:Ervaring heb ik daar niet mee, maar zit ook al een tijdje te denken aan spoorverbreders.
Die belasting zal er zeker wel zijn hé Dany, maar als je velgen neemt met een andere ET-waarde heb je toch hetzelfde probleem ? of ben ik verkeerd...

- minibandit
- MINI Nutter
PEPI schreef:Danyboy schreef:Gevolgen, wel je ophanging gaat er zeker meer door afzien, die krijgt veel grotere belastingen te verwerken, zie het als een soort hefboom, dus deze gaat misschien wel vlugger ergens slijtage vertonen.
Die belasting zal er zeker wel zijn hé Dany, maar als je velgen neemt met een andere ET-waarde heb je toch hetzelfde probleem ? of ben ik verkeerd...
idd...zolang je daarmee niet gaat overdrijven is dat totaal geen probleem !!
enkel bij xtreme verandering aan spoorbreedte kan je xtra belasting krijgen op bv je lagers

maar dan spreken we van 20mm en meer...

zoals PEPI zegt...andere ET waarde, zou dan ook al slijtage moeten opleveren

- minibandit
- MINI Nutter
PEPI schreef:Danyboy schreef:Ervaring heb ik daar niet mee, maar zit ook al een tijdje te denken aan spoorverbreders.
Ik denk dat je daar volkomen gelijk in hebt, een lagere ET- waarde en een bredere velg, dus bekijk het dan maar eens wat er al bijkomt van belasting op de mekaniek. Ik denk dat je er zeker best niet mee overdrijft.
- minibandit
- MINI Nutter
MiniAddic schreef:heb op mijn andere wagen spoorverbreders van 20mm en ik voel hier niks van en dit van 4x100 naar 5x108 dus extreem genoeg en bij bochten en stoppen voel ik er niks van, alleen springt nu men abs wat vlugger op heb ik de indruk
ik denk niet dat we het hier hadden over het weggedrag !
maar over "eventuele" slijtage van de onderdelen zoals lagers ed...

- minibandit
- MINI Nutter
Stafke schreef:Dus als ik 5mm spoorverbreders steek zou dat eigenlijk niet zoveel extra slijtage mogen veroorzaken .... ?
( eventueel 10 mm ) ?
nope...

en hebt ge die mannen al eens zien vlammen

dus als er snellere slijtage moest optreden, zou het volgens mij wel bij xtreem gebruik zijn hé , en ik heb ze toch nog niet horen klagen

ok dan, opzoek nu naar goede sporverbreders en langere bouten.
( de bouten zijn dikker dan de vorige versie )
Moeilijker te krijgen misschien ?
Heb gehoord dat het moeilijk is om langere bouten te vinden voor de R56.
Tirex (op het NMC forum) heeft langere bouten LATEN MAKEN om zijn spoorverbreders te kunnen gebruiken.
AA-16V schreef:Normaal gezien kan daar weinig mis of fout mee gaan. Het kan wel mis gaan als je de bouten niet goed vast zet. Heb al een verhaal gehoord van iemand hier op het forum die dit meegemaakt heeft. Zou hij zich durven bekend maken?
![]()
Hierisem!

Ik vind/vond dat ni echt om te lachen zenne

Gij persies wel

- minibandit
- MINI Nutter
Dangixxer schreef:AA-16V schreef:Hierisem!
Gij persies wel
Zoiets is zeker niet om te lachen. Het is levensgevaarlijk.
Het is daarom dat ik uw smilies niet echt goed begreep!
Ik heb daar twee minuten geluk gehad en dat besef ik maar al te goed
waren die wielen toen niet door de garage op de Mini gezet...??!!
minibandit schreef:Dangixxer schreef:AA-16V schreef:Hierisem!
Gij persies wel
Zoiets is zeker niet om te lachen. Het is levensgevaarlijk.
Het is daarom dat ik uw smilies niet echt goed begreep!
Ik heb daar twee minuten geluk gehad en dat besef ik maar al te goed
waren die wielen toen niet door de garage op de Mini gezet...??!!
ja maar blijkbaar ni goe genoeg....
- minibandit
- MINI Nutter