motortuning??

Alles over de motor, luchtfilters, verbruik, chiptuning ...
Gebruikersavatar
Tunes
MINI Regular
Berichten: 33
Lid geworden op: 26 Okt 2008
Locatie: herselt

motortuning??

Berichtdoor Tunes » Di Nov 04, 2008 20:55

Hey ,

ik had een vraagje ivm motortuning...
ben erover aan het nadenken om die JCW tuning te nemen maar lees ook vaak iets over chiptunen?Wat zijn jullie ervaringen hiermee en kan dit eventueel beide?Is er veel verschil met een gewone standaard S dan?Wat zijn de prijzen hiervan?
alvast bedankt!

grtz ,

Tijl

Gebruikersavatar
Clubmanneke
MINI-aholic
Berichten: 536
Lid geworden op: 24 Nov 2007
Locatie: Temse
Contact:

Berichtdoor Clubmanneke » Di Nov 04, 2008 22:05

Hey , Tijl,

sommigen van ons zijn zeer recent gaan " zippen" bij Ziptuning in Gent.
kijk maar eens op www.ziptuning.be
Zij waren allen zeer tevreden teruggekeerd met hun geupgrade MINI.

Kijk maar eens op het forum , Freakymini (Enrique) ging eerst, nadien zijn Stafke en Pepi samen gegaan. Het zou een deftig verschil geven , kijk maar eens op de bovenstaande site , daar vind je meeruitleg en gegevens.
Ikzelf ben het ook van plan ,maar weet nog geen exact tijdspanne , ne Cooper D gaat na het zippen van 110 naar 143 pk volgens Zippers.

:wink:
William

Gebruikersavatar
Tunes
MINI Regular
Berichten: 33
Lid geworden op: 26 Okt 2008
Locatie: herselt

Berichtdoor Tunes » Wo Nov 05, 2008 0:47

Hey William ,

alvast bedankt!Heb even gekeken en ziet er inderdaad wel interessant uit ,lijkt me toch een grote winst in pk's en koppel..
Is het nadien mogelijk om de motortuning van JCW te doen of andersom?

rtz ,

Tijl

Gebruikersavatar
Dangixxer
MINI Nutter
Berichten: 5219
Lid geworden op: 10 Jan 2005
Contact:

Berichtdoor Dangixxer » Wo Nov 05, 2008 9:36

het 192 pk JCW pakketje kan je altijd achteraf laten plaatsen he.
Alleen kost dit veel geld natuurlijk (+2000 euro)

Gebruikersavatar
PEPI
MINI Master
Berichten: 3080
Lid geworden op: 02 Jun 2006
Locatie: Kruibeke

Berichtdoor PEPI » Wo Nov 05, 2008 9:41

Tunes schreef:Hey William ,

alvast bedankt!Heb even gekeken en ziet er inderdaad wel interessant uit ,lijkt me toch een grote winst in pk's en koppel..
Is het nadien mogelijk om de motortuning van JCW te doen of andersom?

rtz ,

Tijl


Dan ga je hem terug 'downtunen' denk ik :? Bij Zip zitten ze (voorlopig op papier) aan 210 pk vermogen en 311 Nm koppel. Bij JCW kan je enkel de 'Stage 1' nemen in naverkoop en dan heb je een vermogen van 192 pk. Het koppel hiervan weet ik niet zo goed maar het stijgt niet echt héél veel (ik dacht van 260 Nm naar 275 Nm, met sportknop welteverstaan)
Bij het 'chiptunen' wordt de originele software van de CPU overschreven met nieuwe software. Ben je dus bij Zip geweest en je gaat nadien naar de dealer om JCW software te laten installeren, overschrijven ze dus uw net geplaatste Zip software... :?
Ik ben idd. zelf zeer tevreden met het resultaat dat ik bij Zip heb verkregen. Ik moet enkel nog eens met mijne Clubbie op de testbank om te zien hoeveel het vermogen nu juist gestegen is.

Gebruikersavatar
Tunes
MINI Regular
Berichten: 33
Lid geworden op: 26 Okt 2008
Locatie: herselt

Berichtdoor Tunes » Wo Nov 05, 2008 10:09

PEPI schreef:
Tunes schreef:Hey William ,

alvast bedankt!Heb even gekeken en ziet er inderdaad wel interessant uit ,lijkt me toch een grote winst in pk's en koppel..
Is het nadien mogelijk om de motortuning van JCW te doen of andersom?

rtz ,

Tijl


Dan ga je hem terug 'downtunen' denk ik :? Bij Zip zitten ze (voorlopig op papier) aan 210 pk vermogen en 311 Nm koppel. Bij JCW kan je enkel de 'Stage 1' nemen in naverkoop en dan heb je een vermogen van 192 pk. Het koppel hiervan weet ik niet zo goed maar het stijgt niet echt héél veel (ik dacht van 260 Nm naar 275 Nm, met sportknop welteverstaan)
Bij het 'chiptunen' wordt de originele software van de CPU overschreven met nieuwe software. Ben je dus bij Zip geweest en je gaat nadien naar de dealer om JCW software te laten installeren, overschrijven ze dus uw net geplaatste Zip software... :?
Ik ben idd. zelf zeer tevreden met het resultaat dat ik bij Zip heb verkregen. Ik moet enkel nog eens met mijne Clubbie op de testbank om te zien hoeveel het vermogen nu juist gestegen is.



ok bedankt ,ik wist niet dat met dat JCW pakket ook de software zou worden herschreven ,dacht dat dit enkel met componenten was en dat je dus nadien nog altijd eens kon langsgaan bij zip voor uiteindelijk iets van een kleine 240 pk ofzo ,lol.

Ben benieuwd voor je resultaat op de testbank!

Gebruikersavatar
PEPI
MINI Master
Berichten: 3080
Lid geworden op: 02 Jun 2006
Locatie: Kruibeke

Berichtdoor PEPI » Wo Nov 05, 2008 10:14

Als je er nog een tijdje mee wil blijven rijden denk ik dat 210 ruim voldoende is hoor... De 'veiligheidsmarge' van de motor is niet eindeloos hé. Tuurlijk kan er 240 pk gehaald worden, maar of het nog duurzaam zal zijn... Bij de meeste tuners kan er meer gehaald worden maar ze 'downtunen' dan terug om nog een marge te hebben :wink:

Gebruikersavatar
Tunes
MINI Regular
Berichten: 33
Lid geworden op: 26 Okt 2008
Locatie: herselt

Berichtdoor Tunes » Wo Nov 05, 2008 10:28

ok ,logisch ergens... :oops:
Heb ondertussen een offerte aangekregen van ziptuning dus ik zal na de hopelijk goede gegevens van je testbank run ook eens langsgaan.Ik moet binnennkort in evergem zijn maar dan geraak ik er niet ,hoe stom is dat??? :evil:

Gebruikersavatar
Dangixxer
MINI Nutter
Berichten: 5219
Lid geworden op: 10 Jan 2005
Contact:

Berichtdoor Dangixxer » Wo Nov 05, 2008 12:24

Zoals Pepi terecht zegt is de combinatie van ZIP en JCW zinloos!
JCW is goed als je voor je fabrieksgarantie wil gaan, OEM onderdelen wenst en een mooie badge op de koffer wil kleven (maar daar betaal je een vette prijs voor)
Voor een berg minder geld heb je een hoop meer pk's (zoals de Pepi binnenkort gaat aantonen :wink: :grin: ) maar mis je de drie eerder vernoemde aspecten natuurlijk. Met het geld dat je spaart koop je nog een goede uitlaat en luchtfilter (waardoor je nog misschien een paar pony's wint) en heb je een gelijkaardige opstelling zoals het JCW pakketje.
Verwacht wel geen 240 pk want dan ga je bedrogen uitkomen! Het merendeel van de vermogenwinst wordt immers steeds software-geweis geboekt. Ook bij JCW! Maar het komt commerciëel veel beter over dat men nog wat hardware verandert!
Heel veel testen hier en op alle andere forums hebben immers aangetoond dat filters en uitlaten enkel fracties toevoegen aan het motorvermogen.

succes ermee :)

Gebruikersavatar
Tunes
MINI Regular
Berichten: 33
Lid geworden op: 26 Okt 2008
Locatie: herselt

Berichtdoor Tunes » Do Nov 06, 2008 0:55

lijkt me ook beter om bvb te 'ziptunen' en dan gewoon de auto wat op te smukken met wat jcw carbon ofzo ,de kaap van de 200pk is op zich al leuk :-)
en misschien wat verlagen...en ...aëropakket ...en...ik zal al maar beginnen sparen zeker?? :roll:

Gebruikersavatar
sscooper
MINI Master
Berichten: 2522
Lid geworden op: 03 Aug 2005
Locatie: Mortsel

Berichtdoor sscooper » Do Nov 06, 2008 8:26

wanneer is die testbankmeet .... :D Pepi? 8)

Gebruikersavatar
Dangixxer
MINI Nutter
Berichten: 5219
Lid geworden op: 10 Jan 2005
Contact:

Berichtdoor Dangixxer » Do Nov 06, 2008 9:14

sscooper schreef:wanneer is die testbankmeet .... :D Pepi? 8)


Ja den SSturbo heeft nu ook terug een reden om de zijne der ne keer op te smijten... :wink:
Hier bij ons heb ik trouwens nog geen weet van R56'en of clubbies die getest zijn
altijd spannend natuurlijk :grin:

Wie regelt er hier ne keer een spontaantje???

Gebruikersavatar
PEPI
MINI Master
Berichten: 3080
Lid geworden op: 02 Jun 2006
Locatie: Kruibeke

Berichtdoor PEPI » Do Nov 06, 2008 9:50

Ik ben al ne keer gaan horen bij de VAB maar daar is blijkbaar de bank in minder goede staat (rollen versleten) en staan er plannen op til om te verhuizen dus ze gaan daar het eerste jaar geen nieuwe bank steken :cry: We kunnen er nog altijd wel terecht hoor én aan de voordeelprijs. Ik moest het enkel laten weten...

Gebruikersavatar
Dangixxer
MINI Nutter
Berichten: 5219
Lid geworden op: 10 Jan 2005
Contact:

Berichtdoor Dangixxer » Do Nov 06, 2008 10:54

PEPI schreef:Ik ben al ne keer gaan horen bij de VAB maar daar is blijkbaar de bank in minder goede staat (rollen versleten) en staan er plannen op til om te verhuizen dus ze gaan daar het eerste jaar geen nieuwe bank steken :cry: We kunnen er nog altijd wel terecht hoor én aan de voordeelprijs. Ik moest het enkel laten weten...


en waarom geenen TBM?
testbank maar 1 jaar oud, vriendelijke gasten, een paar runs per mini (bij mij toen zelfs 5 vorige keer....totdat ik een deftig resultaat had :P :D ), ze weten ondertussen hoe ze ne mini moeten vastmaken (na da die van den Bandit erop heeft gestaan :wink: ), veel plaats om te staan leuteren,....). En vorige keer toch wa korting gekregen dacht ik, 50 ipv 60.
Het is toch een beetje den benchmark voor de Miniacs (zoals Beek voor NMC) alleen gebruiken zij realistische verliesratios.....(15% tov 22%)

Ik moet zeggen da kik mijn hart vast hield toen da dieje van de VAB die daar effe in die bank placeerde..... (niks vastgemaakt, een blazerke amper groter dan ne ventilateur van in mijn living,.....)

Gebruikersavatar
PEPI
MINI Master
Berichten: 3080
Lid geworden op: 02 Jun 2006
Locatie: Kruibeke

Berichtdoor PEPI » Do Nov 06, 2008 18:52

Misschien kunde gij eentje ineen steken? Jullie zijn daar al geweest hé :) Ik wil dat ook doen zenne, maar aan mij gaan ze misschien nog niet zo veel korting geven... Laat maar iets weten :wink:

Gebruikersavatar
Dangixxer
MINI Nutter
Berichten: 5219
Lid geworden op: 10 Jan 2005
Contact:

Berichtdoor Dangixxer » Do Nov 06, 2008 19:26

go for it Pepi! :P
Mij kennen die even goe als gij zenne
Gewoon effe zeggen dat het de mini-club is en dat we al een paar keer geweest zijn..Er zal wel een belletje rinkelen.
En de prijs....die zal misschien ook wel afhangen van het aantal mensen die op de bank willen, maar die 50 euro zal je wel kunnen bedingen zeker.

Ik ben geen kandidaat deze keer :P
Maar als ik kan kom ik wel ne keer kijken

succes mate 8)

http://www.tbmtuning.com/

Gebruikersavatar
PEPI
MINI Master
Berichten: 3080
Lid geworden op: 02 Jun 2006
Locatie: Kruibeke

Berichtdoor PEPI » Do Nov 06, 2008 19:29

Hoe, Gij gene kandidaat !!! :shock: Ge hebt toch gene schrik om afgedroogd te worden zeker :D Dat zal nu nog wel niet zenne :wink:

Gebruikersavatar
Dangixxer
MINI Nutter
Berichten: 5219
Lid geworden op: 10 Jan 2005
Contact:

Berichtdoor Dangixxer » Do Nov 06, 2008 19:52

PEPI schreef:Hoe, Gij gene kandidaat !!! :shock: Ge hebt toch gene schrik om afgedroogd te worden zeker :D Dat zal nu nog wel niet zenne :wink:


Sinds laatste bezoekje aan TBM is er motorisch niks meer veranderd!
Dus ik zie ni direct een reden om hem te testen.
Maar wie weet binnen een jaar of twee jaar :grin:

Gebruikersavatar
minibandit
MINI Nutter
Berichten: 5999
Lid geworden op: 28 Nov 2005
Locatie: Kontich
Contact:

Berichtdoor minibandit » Do Nov 06, 2008 23:39

PEPI schreef:Misschien kunde gij eentje ineen steken? Jullie zijn daar al geweest hé :) Ik wil dat ook doen zenne, maar aan mij gaan ze misschien nog niet zo veel korting geven... Laat maar iets weten :wink:

den Tim gaat geen nee zeggen of geen korting geven omdat hij u ni kent hoor !!
gewoon ff mailen of bellen en de Miniacs vernoemen :wink: das direct in de sjakosh 8)
al zulde volgens mij op niet al teveel belangstelling kunnen rekenen...
de vorige keer anno begin 2008 was het ook al miniem...

er zijn er nu eenmaal die liever geloven wat er op papier "beloofd" wordt :?
dan dat ze het risico nemen op een teleurstelling :roll:

ps : ik heb ook al genoeg bewijs liggen momenteel, en er is ook niets anders meer aan gedaan, dus op mij zal je ook niet moeten rekenen !
als ik tijd heb kom ik wel als "steunend lid" ... :grin: :wink:

Gebruikersavatar
sscooper
MINI Master
Berichten: 2522
Lid geworden op: 03 Aug 2005
Locatie: Mortsel

Berichtdoor sscooper » Do Nov 06, 2008 23:57

op mij kan je rekenen als ik die datum kan.. wil wel eens weten hoeveel paardjes mn beestje er echt heeft ... :D :P


Terug naar “Engine & Performance”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten