motortuning??
Xefke schreef:Vraag mij af of da voor uwe versnellingsbak wel 100% gezond is... zoveel koppel, laat staan voor uwe motor in 't algemeen ook...
Me naft van den Azam rijden, doortrekken als de moteur koud staat, continu tot int rood rijden, auto ni op tijd laten onderhouden, korte afstanden rijden,....das pas ongezond!
En dat doen er meer dan ze zelf denken
Ik verkies dan toch een tot in de puntjes afgestelde Hyper-MINI die met de nodige zachtheid en liefde wordt behandeld (om hem van tijd tot tijd eens serieus uit zijn kot te laten )
Ne volledige standaard S en Works kunde ook "op" rijden...
Het is niet omdat het in de catalogus staat dat het onfeilbaar is.
Hier opt forum zijn er toch ook al heel wat onderdelen waarover je het hebt kapot gegaan.
Het hangt er allemaal wat vanaf hoe je er mee omgaat!!!
Ik kan je er in volgen freek, je kan een standaard uitvoering idd ook naar de "" helpen.
Maar toch, ergens is er wel een grens denk ik.
Vroeg me gewoon af of je niet dichtbij die grens komt.
Uiteraard zal het "ne keer" geen kwaad kunnen.
Alleen vraag ik me af met al die pk's en koppel onder de voet of je dat voetje dan kan bedwingen om dat MAAR "NE KEER" te gebruiken
Maar toch, ergens is er wel een grens denk ik.
Vroeg me gewoon af of je niet dichtbij die grens komt.
Uiteraard zal het "ne keer" geen kwaad kunnen.
Alleen vraag ik me af met al die pk's en koppel onder de voet of je dat voetje dan kan bedwingen om dat MAAR "NE KEER" te gebruiken
Ik rij zelf véél rustiger nu ik dat surpluske aan vermogen heb...
Het vermogen van Mario (Tirex) zijne S is idd. geweldig maar tegelijkertijd ook een beetje om bang van te worden denk ik (allé, als ge em eens de sporen geeft met dat koppel Ik zou zelf toch iets hebben van 'slik...', ik zal maar voorzichtig zijn )
Het vermogen van Mario (Tirex) zijne S is idd. geweldig maar tegelijkertijd ook een beetje om bang van te worden denk ik (allé, als ge em eens de sporen geeft met dat koppel Ik zou zelf toch iets hebben van 'slik...', ik zal maar voorzichtig zijn )
Stafke schreef:Ik kan je er in volgen freek, je kan een standaard uitvoering idd ook naar de "" helpen.
Maar toch, ergens is er wel een grens denk ik.
Vroeg me gewoon af of je niet dichtbij die grens komt.
Uiteraard zal het "ne keer" geen kwaad kunnen.
Alleen vraag ik me af met al die pk's en koppel onder de voet of je dat voetje dan kan bedwingen om dat MAAR "NE KEER" te gebruiken
ja das waar
Het is dan inderdaad enkel een speeltje om eens mee buiten te komen, ipv een km-vreter waarmee je dagelijks honderden km's gaat doen
Het is een keuze die je maakt. Hou het "standaard" of "pas het een beetje aan"
En die tweede versie zal wel iets kwetsbaarder/duurder zijn...(maar zoveel spectaculairder )
Stafke schreef::shock:
241,56pk & 360,5nm koppel
Is dit niet een beetje over de grens ??
Vind het er persoonlijk wat veel , zou wel eens willen weten wat de EGT is op die wagen , lijkt me niet echt betrouwbaar. Ik zou iets minder turbodruk gegeven hebben om zo op een +-230pk uit te komen , die 10pk meer of minder zal in prestaties niet veel schelen , maar wel in betrouwbaarheid
sorry , EGT ( Exhaust Gas Temperature ) ofwel de uitlaatgastemperatuur , dat is een zeer belangrijke maat voor de betrouwbaarheid. Vooral de turbo zal te leiden hebben onder een eventueel hoge EGT.
Als tuner ga je altijd bij de ontwikkeling van een nieuwe tuning steed rekening houden met de EGT want het geeft je een idee over de extra thermische beslasting van het blok door je tuning .
Als tuner ga je altijd bij de ontwikkeling van een nieuwe tuning steed rekening houden met de EGT want het geeft je een idee over de extra thermische beslasting van het blok door je tuning .
ATHbruno schreef:Stafke schreef::shock:
241,56pk & 360,5nm koppel
Is dit niet een beetje over de grens ??
Vind het er persoonlijk wat veel , zou wel eens willen weten wat de EGT is op die wagen , lijkt me niet echt betrouwbaar. Ik zou iets minder turbodruk gegeven hebben om zo op een +-230pk uit te komen , die 10pk meer of minder zal in prestaties niet veel schelen , maar wel in betrouwbaarheid
Ik vind het toch een beetje makkelijk om de qualiteit van het werk van een collega in twijfel te trekken zonder dat er enige aanwijzing is dat PPE aan overtuning heeft gedaan...
Oordelen over iets wat je niet weet NOT DONE!
Die waarden lijken mij toch ook niet echt gezond voor de betrouwbaarheid van het blok.
Het is en blijft een 1600cc blokske è, waar verder niets aan aangepast is. Uiteindelijk berekent elke constructeur zijn motorblokken en alles wat erbij hoort (cilinderkop, kleppen, klepveren, nokkenassen, pistons, drijfstangen, koppling, versnellingsbak, cardanassen, waterpomp, koeling...) wel met een ruime marge, maar ergens stopt die marge.
En rij je er nu dagelijks mee, of gebruik je hem als speeltje, dat maakt in wezen geen verschil, integendeel. Als speeltje zal je er zéker mee willen spelen en zijn vermogen gebruiken, als dagelijks vervoermiddel zal je dat minder kunnen doen. Rij er dan als speeltje of gewoon 10000km mee... Het blijft allebei 10000km, in het ene geval wordt dat gewoon allicht iets rapper bereikt als in het andere geval (hoewel ik ook mensen ken die met hun speeltje minstens evenveel km's maken als met hun gewone auto).
Alle techniek heeft zijn limieten, en zeker als je de betrouwbaarheid mee in rekening wil brengen liggen die lager als de puur technische limieten waarbij al eens iets kapot mag draaien.
Het is en blijft een 1600cc blokske è, waar verder niets aan aangepast is. Uiteindelijk berekent elke constructeur zijn motorblokken en alles wat erbij hoort (cilinderkop, kleppen, klepveren, nokkenassen, pistons, drijfstangen, koppling, versnellingsbak, cardanassen, waterpomp, koeling...) wel met een ruime marge, maar ergens stopt die marge.
En rij je er nu dagelijks mee, of gebruik je hem als speeltje, dat maakt in wezen geen verschil, integendeel. Als speeltje zal je er zéker mee willen spelen en zijn vermogen gebruiken, als dagelijks vervoermiddel zal je dat minder kunnen doen. Rij er dan als speeltje of gewoon 10000km mee... Het blijft allebei 10000km, in het ene geval wordt dat gewoon allicht iets rapper bereikt als in het andere geval (hoewel ik ook mensen ken die met hun speeltje minstens evenveel km's maken als met hun gewone auto).
Alle techniek heeft zijn limieten, en zeker als je de betrouwbaarheid mee in rekening wil brengen liggen die lager als de puur technische limieten waarbij al eens iets kapot mag draaien.
- looneycooney
- MINI2 - Newbie
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 01 Dec 2008
Ik ga hier ook eens reageren met mijn bevinding rond 'racen met je wagen'
Zoals ik al eens vermeld had , ben ik in het bezit geweest ve ford fiesta 1.6i 100pk mk6.1
niet het meest performante maar toch genoeg voor in het stad en ook beetje om de vergelijking met een kleinere motor mogelijk te maken.
Ik ben het 'deels' eens met de reacties hier .
Maar door het rood trekken etc is uiteindelijk iets wat jezelf uitmaakt.
Ik moet nu wel zeggen , op toeren jagen met koude motor etc is idd niet goed .
Een auto moet ook nog steeds goed ingereden worden , al word er gezegd van niet etc ...
Maar veel hangt ook af vd bestuurder! Goed kunnen schakelen en met de pedalen werken ten eerste. De auto , motor, onderstel en wegligging voelen is nog zo'n gegeven wat niet voor iedereen besteed is , al hangt dat vooral af van kennis en concentratie ,want ik ben zeker geen talent ofzo.
Ik heb zo'n ervaring met mijn eerste nieuwe wagen , een fiesta 1.6i 100 pk , op zich niet veel soeps.
Ik heb deze 2j gehad en 74.000 snelle km's mee gemaakt , serieus gelet op de inrijperiode , goed onderhoud etc . Ik kan u verzekeren dat ik er serieus hard mee kon rijden en stunts mee uithalen en dat wisten ze ook bij mijn garage. Ik ben namelijk aardig goed bevriend met hun. Ze kennen me heel goed en weten hoe ik met zo'n auto's rijd.
Zo heb ikzelf de elektronische begrenzing eraf gereden , die ze nooit hebben terug ingesteld net omdat ze wisten dat ik ermee overweg kon. Dat ding sloeg dus niet meer terug heh , ging compleet door het rood en bleef daar als je niet schakelde..totaal geen begrenzing meer! Zo haalde ie enkel met een k&n kelk een fijne 9.2sec/100 terwijl dat ver onder het normale ligt voor die fiesta. Hij werd dus serieus afgejakkerd zal ik maar zeggen. Maar , en dat is niet om te stoefen, ik weet dat ik aardig goed kan rijden , schakelen etc . Als je dat hoort van zoveel ervaren mensen , tja...
Na 2j kochten ze de wagen voor een meer dan behoorlijk bedrag terug zonder twijfelen! De zoon vd baas vond het zelfs de leukste 1.6 waar hem ooit mee had gereden , doch hem was compleet standaard (buiten de kelk en wat tweaking)!
Ook zij waren overtuigd dat hem zeer goed was ingereden , enorm goed verzorgd etc en natuurlijk lekker soepel en los reed ( dankzij mij rijstijl)
De extra garantie is gebleven ook voor de volgende eigenaar , die er nu nog steeds zonder brokken of stoten dolgelukkig mee rondbolt.
Ik wil maar 1 ding duidelijk maken , het is niet je rijstijl dat je auto afbreekt , wel de manier waarom je hem bediend en onderhoud. Tuurlijk kan je er niet omheen dat er sneller slijtage optreed , die feitelijk even normaal is na die km's . Maar zware stukken etc heb ik nooit gehad en de nieuwe eigenaar ook nog altijd niet. Wel werd de distr.riem vervangen op 63.000km , de onsteking reeds op 32.000km (onder garantie, ik vond hem tegenwerken) en heb ik eens last gehad met de k&n in de winter..motor wou niet warm worden , maar ook dat was opgelost na het plaatsen van een CDA. Tot de dag van vandaag heeft die nog steeds geen drup olie verbruikt...
Mijn inziens kan het allemaal geen 'kwaad' als je het juist doet , correct en zeer tijdig de vervangstukken inlegt en een goed onderhoud geeft.
Enige nadeel wat ik ondervond..het verbruik steeg nr het niveau vd fiesta 2.0! nl tss de 10 en 12 liter b, zelfs na maanden rustiger te rijden kwam ik nooit nog op het 8-10l niveau wat de meesten haalden. En op die 2j heeft hem wel heel wat 'voortijdig' onderhoud gehad.
Als bestuurder weet je het best wat er moet vervangen en moet je dus er zelf rekening mee houden of het onderhoud diend te gebeuren al dan niet.
En dat er mensen zijn die hun auto stukrijden , begrijp ik wel, maar dan moet je eens eerst nadenken over je manier van rijden. Misschien zelfs eens jezelf ertoe aanzetten om je echt te concentreren op het bedienen en onderhouden van je wagen en niet hoe snel je door een bocht geraakt...
Wat ik bv ook zeer belangrijk vond is de juiste naft , oliën etc..ben ik beetje een freak in geweest , maar het helpt idd om altijd dezelfde benzine te gebruiken, de opgegeven oliën vd fabricanten etc , maar vraagt soms om wat moeite en geduld tijdens bestellingen etc
En wat ik altijd een groot punt vind, net omdat ik velen het niet zie doen , ..je motor proper houden ! tuurlijk ook de onderkant van je wagen etc. vuil , stof , zand etc zijn meestal zware boosdoeners bij wagens.
Ook een 'vreemd' gegeven , maar het is er wel ..elke wagen lijkt zijn 'goede en slechte dagen' hebben en dat moet je aanvoelen en rekening mee houden.
Ingeval van nog meer motorgetunede wagens is het niet anders , maar ligt de grens dichter en hangt het meer af van de bestuurder zijn gevoel .
Belangrijkste is dan wel dat de 'tuner' rekening houd met de mogelijkheden vd motor/versnellingsbak , chassis , remmen , etc
ps: elke kritiek of reactie is welkom en sry voor mijn gezaag , maar ik praat er graag over
Mvg
Zoals ik al eens vermeld had , ben ik in het bezit geweest ve ford fiesta 1.6i 100pk mk6.1
niet het meest performante maar toch genoeg voor in het stad en ook beetje om de vergelijking met een kleinere motor mogelijk te maken.
Ik ben het 'deels' eens met de reacties hier .
Maar door het rood trekken etc is uiteindelijk iets wat jezelf uitmaakt.
Ik moet nu wel zeggen , op toeren jagen met koude motor etc is idd niet goed .
Een auto moet ook nog steeds goed ingereden worden , al word er gezegd van niet etc ...
Maar veel hangt ook af vd bestuurder! Goed kunnen schakelen en met de pedalen werken ten eerste. De auto , motor, onderstel en wegligging voelen is nog zo'n gegeven wat niet voor iedereen besteed is , al hangt dat vooral af van kennis en concentratie ,want ik ben zeker geen talent ofzo.
Ik heb zo'n ervaring met mijn eerste nieuwe wagen , een fiesta 1.6i 100 pk , op zich niet veel soeps.
Ik heb deze 2j gehad en 74.000 snelle km's mee gemaakt , serieus gelet op de inrijperiode , goed onderhoud etc . Ik kan u verzekeren dat ik er serieus hard mee kon rijden en stunts mee uithalen en dat wisten ze ook bij mijn garage. Ik ben namelijk aardig goed bevriend met hun. Ze kennen me heel goed en weten hoe ik met zo'n auto's rijd.
Zo heb ikzelf de elektronische begrenzing eraf gereden , die ze nooit hebben terug ingesteld net omdat ze wisten dat ik ermee overweg kon. Dat ding sloeg dus niet meer terug heh , ging compleet door het rood en bleef daar als je niet schakelde..totaal geen begrenzing meer! Zo haalde ie enkel met een k&n kelk een fijne 9.2sec/100 terwijl dat ver onder het normale ligt voor die fiesta. Hij werd dus serieus afgejakkerd zal ik maar zeggen. Maar , en dat is niet om te stoefen, ik weet dat ik aardig goed kan rijden , schakelen etc . Als je dat hoort van zoveel ervaren mensen , tja...
Na 2j kochten ze de wagen voor een meer dan behoorlijk bedrag terug zonder twijfelen! De zoon vd baas vond het zelfs de leukste 1.6 waar hem ooit mee had gereden , doch hem was compleet standaard (buiten de kelk en wat tweaking)!
Ook zij waren overtuigd dat hem zeer goed was ingereden , enorm goed verzorgd etc en natuurlijk lekker soepel en los reed ( dankzij mij rijstijl)
De extra garantie is gebleven ook voor de volgende eigenaar , die er nu nog steeds zonder brokken of stoten dolgelukkig mee rondbolt.
Ik wil maar 1 ding duidelijk maken , het is niet je rijstijl dat je auto afbreekt , wel de manier waarom je hem bediend en onderhoud. Tuurlijk kan je er niet omheen dat er sneller slijtage optreed , die feitelijk even normaal is na die km's . Maar zware stukken etc heb ik nooit gehad en de nieuwe eigenaar ook nog altijd niet. Wel werd de distr.riem vervangen op 63.000km , de onsteking reeds op 32.000km (onder garantie, ik vond hem tegenwerken) en heb ik eens last gehad met de k&n in de winter..motor wou niet warm worden , maar ook dat was opgelost na het plaatsen van een CDA. Tot de dag van vandaag heeft die nog steeds geen drup olie verbruikt...
Mijn inziens kan het allemaal geen 'kwaad' als je het juist doet , correct en zeer tijdig de vervangstukken inlegt en een goed onderhoud geeft.
Enige nadeel wat ik ondervond..het verbruik steeg nr het niveau vd fiesta 2.0! nl tss de 10 en 12 liter b, zelfs na maanden rustiger te rijden kwam ik nooit nog op het 8-10l niveau wat de meesten haalden. En op die 2j heeft hem wel heel wat 'voortijdig' onderhoud gehad.
Als bestuurder weet je het best wat er moet vervangen en moet je dus er zelf rekening mee houden of het onderhoud diend te gebeuren al dan niet.
En dat er mensen zijn die hun auto stukrijden , begrijp ik wel, maar dan moet je eens eerst nadenken over je manier van rijden. Misschien zelfs eens jezelf ertoe aanzetten om je echt te concentreren op het bedienen en onderhouden van je wagen en niet hoe snel je door een bocht geraakt...
Wat ik bv ook zeer belangrijk vond is de juiste naft , oliën etc..ben ik beetje een freak in geweest , maar het helpt idd om altijd dezelfde benzine te gebruiken, de opgegeven oliën vd fabricanten etc , maar vraagt soms om wat moeite en geduld tijdens bestellingen etc
En wat ik altijd een groot punt vind, net omdat ik velen het niet zie doen , ..je motor proper houden ! tuurlijk ook de onderkant van je wagen etc. vuil , stof , zand etc zijn meestal zware boosdoeners bij wagens.
Ook een 'vreemd' gegeven , maar het is er wel ..elke wagen lijkt zijn 'goede en slechte dagen' hebben en dat moet je aanvoelen en rekening mee houden.
Ingeval van nog meer motorgetunede wagens is het niet anders , maar ligt de grens dichter en hangt het meer af van de bestuurder zijn gevoel .
Belangrijkste is dan wel dat de 'tuner' rekening houd met de mogelijkheden vd motor/versnellingsbak , chassis , remmen , etc
ps: elke kritiek of reactie is welkom en sry voor mijn gezaag , maar ik praat er graag over
Mvg
- minibandit
- MINI Nutter
- Berichten: 5999
- Lid geworden op: 28 Nov 2005
- Locatie: Kontich
- Contact:
sscooper schreef:uitslag van tirex is bekend...
http://www.newminiclub.nl/forum/viewtopic.php?t=6465&postdays=0&postorder=asc&start=1500
echt
komaan Steven gaan jong
is er ook een prijs op die "aanpassing" geplakt ?
minibandit schreef:sscooper schreef:uitslag van tirex is bekend...
http://www.newminiclub.nl/forum/viewtopic.php?t=6465&postdays=0&postorder=asc&start=1500
echt
komaan Steven gaan jong
is er ook een prijs op die "aanpassing" geplakt ?
Denk dat ie rond de 600 eur betaald heeft
Xefke schreef:minibandit schreef:sscooper schreef:uitslag van tirex is bekend...
http://www.newminiclub.nl/forum/viewtopic.php?t=6465&postdays=0&postorder=asc&start=1500
echt
komaan Steven gaan jong
is er ook een prijs op die "aanpassing" geplakt ?
Denk dat ie rond de 600 eur betaald heeft
Net iets meer!
Tijdelijke actie in november was 790 euro all in
Dangixxer schreef:Xefke schreef:minibandit schreef:sscooper schreef:uitslag van tirex is bekend...
http://www.newminiclub.nl/forum/viewtopic.php?t=6465&postdays=0&postorder=asc&start=1500
echt
komaan Steven gaan jong
is er ook een prijs op die "aanpassing" geplakt ?
Denk dat ie rond de 600 eur betaald heeft
Net iets meer!
Tijdelijke actie in november was 790 euro all in
mjah, maar via gregory van de P. Smets had Mario iets kunnen regelen dat het zonder btw ofzo was, en da kwam op ong. 600
Terug naar “Engine & Performance”
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten