Nieuwe K&N voor de R55/56/57

Alles over de motor, luchtfilters, verbruik, chiptuning ...
Gebruikersavatar
varavital
MINI Nutter
Berichten: 5263
Lid geworden op: 07 Aug 2004
Locatie: Sint-Truiden
Contact:

Nieuwe K&N voor de R55/56/57

Berichtdoor varavital » Wo Jul 29, 2009 0:36

K&N heeft eindelijk een interessante filter uitgebracht, voorlopig volgens de montagehandleiding wel enkel voor de amerikaanse modellen, de luchtmassameter zit bij de amerikaanse modellen anders dan bij de europese modellen. Mijn mailtje naar K&N in Eindhoven is al onderweg om te vragen wanneer ze dezelfde met een kleine aanpassing voor de europese modellen uitbrengen, deze interesseert mij zeer, hierop zat ik te wachten, is een van de interessantste mi tot nu toe. Gebruikt nog altijd de originele koude luchtaanvoer onderaan met extra luchtaanvoer boven de filter, maar door de kast er rond zal de warmste lucht daar niet echt geraken.
Hopelijk valt de prijs nog wat mee en komt de prijs niet in de buurt van de heel dure met inlaat vanaf de brievenbus...

http://www.knfilters.com/search/product ... 69-2004TTK

http://www.knfilters.com/news/news.aspx?ID=2098

Afbeelding

Gebruikersavatar
Stafke
MINI Master
Berichten: 3042
Lid geworden op: 29 Dec 2007
Locatie: Ehrwald
Contact:

Berichtdoor Stafke » Wo Jul 29, 2009 9:10

Hmmm, ben niet zo'n fan van die (halve) open luchtfilters.

Volgens mij trek je toch nog altijd wat warme lucht binnen zo.

Gebruikersavatar
varavital
MINI Nutter
Berichten: 5263
Lid geworden op: 07 Aug 2004
Locatie: Sint-Truiden
Contact:

Berichtdoor varavital » Wo Jul 29, 2009 10:36

In dit geval is dat beperkt, en hou er ook rekening mee dat we hier met een turbo te maken hebben, dat de lucht dus door de turbo gecompresseerd wordt en dus sowieso opwarmt, vandaar ook de intercooler natuurlijk, eigenlijk is het die die zijn werk goed moet doen.

Anyway, het antwoord van K&N hier in europa:

Goede middag.



De kit is gemaakt op het US model, hier zit inderdaad een lucht massa meter op welke op het europeesche model niet zit. Ook hebben we hier de Citroën en Peugeot modellen welke deze motor gebruiken. Bij de Franse versie zit nog een extra aansluiting welke op de Mini’s weer niet zit, hier zijn we dus nog druk mee bezig om de kit aan te passen voor alle modellen. Helaas kunnen we nog geen prijs en data geven wanneer de kit klaar zal zijn voor de verkoop.



Met vriendelijke groet,


Gebruikersavatar
Stafke
MINI Master
Berichten: 3042
Lid geworden op: 29 Dec 2007
Locatie: Ehrwald
Contact:

Berichtdoor Stafke » Wo Jul 29, 2009 10:52

varavital schreef:In dit geval is dat beperkt, en hou er ook rekening mee dat we hier met een turbo te maken hebben, dat de lucht dus door de turbo gecompresseerd wordt en dus sowieso opwarmt, vandaar ook de intercooler natuurlijk, eigenlijk is het die die zijn werk goed moet doen.


Met het "beperkt" neem ik geen genoegen, speel liever op zeker en kies dan voor de gesloten luchtfilter ( dan ben ik voor mezelf zeker ).
De originele IC is al vrij klein, dus .... grotere IC en gesloten luchtfilter leken mij de beste keus.

Doe daar dan nog een vitaminekeur bij :wink: :grin:

Gebruikersavatar
Dangixxer
MINI Nutter
Berichten: 5219
Lid geworden op: 10 Jan 2005
Contact:

Berichtdoor Dangixxer » Wo Jul 29, 2009 14:16

varavital schreef:In dit geval is dat beperkt, en hou er ook rekening mee dat we hier met een turbo te maken hebben, dat de lucht dus door de turbo gecompresseerd wordt en dus sowieso opwarmt, vandaar ook de intercooler natuurlijk, eigenlijk is het die die zijn werk goed moet doen.
[/quote]

beperkt zou ik toch ni durven zeggen...
dat het nu turbo of compressor of wat dan ook is

Als temp aan de luchtfilter 25° is of 35°.....das ne wereld van verschil :roll:
en den turbo gaat in beide situaties de lucht evenveel opwarmen
dus dan kom je na de turbo aan de IC aan 45° respectievelijk 55°
En de IC gaat in beide situaties evenredig koelen waardoor dat verschil van 10 graden gaat blijven bestaan....!!!
Met alle gevolgen vandien

Afbeelding


Terug naar “Engine & Performance”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten