Opletten met chiptuning

Alles over de motor, luchtfilters, verbruik, chiptuning ...
Gebruikersavatar
varavital
MINI Nutter
Berichten: 5263
Lid geworden op: 07 Aug 2004
Locatie: Sint-Truiden
Contact:

Opletten met chiptuning

Berichtdoor varavital » Za Sep 12, 2009 19:53

Uit betrouwbare bron vernomen vandaag:

MINI zou nu hun uitleestoestel voor de software van de wagens zo veranderd hebben dat ze wel degelijk kunnen zien als er (ooit) iets aan de originele software veranderd geweest is. Het zou al op het eerste blad van de uitlezing te zien zijn.
Als ze dit kunnen zien en bewijzen vervalt natuurlijk de garantie...

Gebruikersavatar
Stafke
MINI Master
Berichten: 3042
Lid geworden op: 29 Dec 2007
Locatie: Ehrwald
Contact:

Berichtdoor Stafke » Zo Sep 13, 2009 10:50

Zoiets bestaat al jaren en dagen ....

Er zijn ook veel tuners die een volledig software programma herschrijven en dan uploaden in de ecu.
Deze krijgen natuurlijk problemen als er een software update moet gebeuren.
( uit betrouwbare bron), dit gebeurd voornamelijk bij Vw / Audi / Bmw / Mini.

Andere tuners gaan enkel waardes gaan veranderen, deze kunnen ze in een garage niet zo snel uitlezen. ( maar er bestaan andere middelen om dit te weten te komen )
Vb. : ze kunnen de turobruk en dergelijke uitlezen, zo zouden ze ook kunnen zien dat deze veranderd is.

Gebruikersavatar
varavital
MINI Nutter
Berichten: 5263
Lid geworden op: 07 Aug 2004
Locatie: Sint-Truiden
Contact:

Berichtdoor varavital » Zo Sep 13, 2009 11:16

Stafke schreef:Zoiets bestaat al jaren en dagen ....


Dit is op dit gebied een recente aanpassing bij MINI, een aanpassing speciaal gemaakt om te kunnen zien als er ooit veranderingen gebeurd zijn aan de ECU software door een niet officiële dealer.
De veranderde waardes kunnen ze nu dus blijkbaar direct te weten komen, zonder alle waardes apart uit te gaan lezen.

Nu soit, getuned zal er toch wel gaan worden.

Gebruikersavatar
Dangixxer
MINI Nutter
Berichten: 5219
Lid geworden op: 10 Jan 2005
Contact:

Berichtdoor Dangixxer » Zo Sep 13, 2009 19:12

varavital schreef:
Stafke schreef:Zoiets bestaat al jaren en dagen ....


Dit is op dit gebied een recente aanpassing bij MINI, een aanpassing speciaal gemaakt om te kunnen zien als er ooit veranderingen gebeurd zijn aan de ECU software door een niet officiële dealer.
De veranderde waardes kunnen ze nu dus blijkbaar direct te weten komen, zonder alle waardes apart uit te gaan lezen.

Nu soit, getuned zal er toch wel gaan worden.


Getunede soft is meestal stukken beter (afgesteld voor onze contreien) dan de standaard....!!!!!
Gewone software moet immers ook nog werken in Mozambique me vierde rangs naft me 83 octaan 8) :D
Dus liever wat "scherper" afgestelde soft voor 98 octaan!
En als er 100 octaan zou zijn..... =P~

Ik heb bij mijn garage zelfs uitdrukkelijk gevraagd om nooit ne software update te doen :twisted:

Gebruikersavatar
Stafke
MINI Master
Berichten: 3042
Lid geworden op: 29 Dec 2007
Locatie: Ehrwald
Contact:

Berichtdoor Stafke » Zo Sep 13, 2009 19:43

Da's dan een vernieuwing Vital, nu ja met die nieuwe technoligieën den dan van vandaag verschiet ik er niet in.

Maar idd voor de garantie is't een jammere zaak, maar als er nen bmw 535 naast me komt staat en hem afdroog denk je daar niet meer aan :grin:

Gebruikersavatar
varavital
MINI Nutter
Berichten: 5263
Lid geworden op: 07 Aug 2004
Locatie: Sint-Truiden
Contact:

Berichtdoor varavital » Zo Sep 13, 2009 21:21

Dangixxer schreef:Getunede soft is meestal stukken beter (afgesteld voor onze contreien) dan de standaard....!!!!!
Gewone software moet immers ook nog werken in Mozambique me vierde rangs naft me 83 octaan 8) :D


100% gelijk hierin, maar ze doen het voor de garantie è :roll: , je hebt dan geen poot meer om op te staan. Tenzij de tuner zelf natuurlijk garantie op de motor geeft.

Gebruikersavatar
MY Dweiltje
MINI Master
Berichten: 2853
Lid geworden op: 24 Jan 2008
Locatie: BE

Berichtdoor MY Dweiltje » Zo Sep 13, 2009 22:03

'T blijft een grijze zone, bij Schnitzer is er bij de Schnitzer SW tuning 100% garantie waarborg,.... gebeurt zelfs in een MINI/BMW garage,....??? heb ik me laten vertellen,... wel in AKEN zeker, je papieren worden daar zelf aangepast,....

Gebruikersavatar
varavital
MINI Nutter
Berichten: 5263
Lid geworden op: 07 Aug 2004
Locatie: Sint-Truiden
Contact:

Berichtdoor varavital » Zo Sep 13, 2009 22:09

Schnitzer is de huistuner van BMW è, daar zullen ze allicht wel een contract mee hebben dan.

Gebruikersavatar
Tirex
MINI Freak
Berichten: 200
Lid geworden op: 19 Feb 2009
Locatie: waar het goe is..

Berichtdoor Tirex » Vr Okt 09, 2009 20:13

PPP software valt niet uit te lezen.. :wink:

Gebruikersavatar
Stafke
MINI Master
Berichten: 3042
Lid geworden op: 29 Dec 2007
Locatie: Ehrwald
Contact:

Berichtdoor Stafke » Vr Okt 09, 2009 22:29

Tirex schreef:PPP software valt niet uit te lezen.. :wink:


t'is vrij simpel jongens, een turbodruk kunnen ze perfect uitmeten in de garage, als daar plots nen S tussen zit met turbo druk van 1,3 bar ipv de standaard 0,8 dan weten ze daar wel genoeg hoor.
Als ik dat kan uitmeten met mijn toestelleke, dan kunnen ze dat in de garage ZEKER !!

En of dat nu PPE, Beek, Zip, Heinz of andere Tuning is ....

Ze moeten het natuurlijk wel eerst uitmeten.
Dus Vital, idd ze kunnen dat, ...... als ze willen :D

Gebruikersavatar
varavital
MINI Nutter
Berichten: 5263
Lid geworden op: 07 Aug 2004
Locatie: Sint-Truiden
Contact:

Berichtdoor varavital » Za Okt 10, 2009 13:48

Stafke schreef:Dus Vital, idd ze kunnen dat, ...... als ze willen :D


Het is tegenwoordig niet meer van willen of kunnen, het is gewoon het eerste scherm dat op hun toestel komt dat er automatisch melding van maakt.

Gebruikersavatar
Tirex
MINI Freak
Berichten: 200
Lid geworden op: 19 Feb 2009
Locatie: waar het goe is..

Berichtdoor Tirex » Za Okt 10, 2009 16:04

varavital schreef:
Stafke schreef:Dus Vital, idd ze kunnen dat, ...... als ze willen :D


Het is tegenwoordig niet meer van willen of kunnen, het is gewoon het eerste scherm dat op hun toestel komt dat er automatisch melding van maakt.



das niet waar, heb het juist nog aan de dealer gevraagt..
bij mijne cooper s konden ze het niet opsporen!!

miss wat Stafke zegt, met de turbo druk te meten miss wel he..

Gebruikersavatar
Stafke
MINI Master
Berichten: 3042
Lid geworden op: 29 Dec 2007
Locatie: Ehrwald
Contact:

Berichtdoor Stafke » Zo Okt 11, 2009 17:46

varavital schreef:
Stafke schreef:Dus Vital, idd ze kunnen dat, ...... als ze willen :D


Het is tegenwoordig niet meer van willen of kunnen, het is gewoon het eerste scherm dat op hun toestel komt dat er automatisch melding van maakt.


hmmm .... binnenkort op onderhoud.
We zullen zien .... :wink:

Gebruikersavatar
labbe
MINI Driver
Berichten: 63
Lid geworden op: 07 Mar 2009

Berichtdoor labbe » Ma Okt 04, 2010 22:49

Ik zit ook sterk te twijfelen om mijnen Cooper D te laten chippen. Komt er veel pk bij na de tuning? En hoe zit het dan met de keuring? En met de verzekering of de taxen, gaan deze dan de hoogte in of weten zij daar gewoon niks van :D

Gebruikersavatar
Dangixxer
MINI Nutter
Berichten: 5219
Lid geworden op: 10 Jan 2005
Contact:

Berichtdoor Dangixxer » Ma Okt 04, 2010 23:56

chippen = illegale wagen....
ik denk dat dit wel een antwoord is op al je vragen :wink:

Gebruikersavatar
labbe
MINI Driver
Berichten: 63
Lid geworden op: 07 Mar 2009

Berichtdoor labbe » Di Okt 05, 2010 12:28

Net eens navraag gedaan bij ziptuning en de pk zou van 110 naar 145 stijgen, en de chip is niet te detecteren, dus qua taxen, keuring en verzekering geen probleem maar als we dan naar de garage gaan dan is dat wat anders :( wie zou het wel doen?

Gebruikersavatar
fred
MINI Master
Berichten: 2123
Lid geworden op: 04 Jan 2005
Locatie: Ingelmunster
Contact:

Berichtdoor fred » Di Okt 05, 2010 12:42

Je kan het er ook gewoon ff met je dealer over hebben he, es zien hoe ze reageren, dan kan je nog altijd doen wat je wil...

Lijkt me zoiezo niet verstandig om de mcs te chippen, gezien de problemen die ze hebben zal chippen daar al niet veel goeds aan doen. Mss is het een optie om extra vermogen enkel "aan te leggen" met de sportknop?

Gebruikersavatar
Dangixxer
MINI Nutter
Berichten: 5219
Lid geworden op: 10 Jan 2005
Contact:

Berichtdoor Dangixxer » Di Okt 05, 2010 13:26

labbe schreef:Net eens navraag gedaan bij ziptuning en de pk zou van 110 naar 145 stijgen, en de chip is niet te detecteren, dus qua taxen, keuring en verzekering geen probleem maar als we dan naar de garage gaan dan is dat wat anders :( wie zou het wel doen?


niet te detecteren is relatief hoor....
alle tuning kan gedetecteerd worden
alleen zullen ze da bij Zip liever ni zeggen

Gebruikersavatar
labbe
MINI Driver
Berichten: 63
Lid geworden op: 07 Mar 2009

Berichtdoor labbe » Di Okt 05, 2010 22:27

fred schreef:Je kan het er ook gewoon ff met je dealer over hebben he, es zien hoe ze reageren, dan kan je nog altijd doen wat je wil...

Lijkt me zoiezo niet verstandig om de mcs te chippen, gezien de problemen die ze hebben zal chippen daar al niet veel goeds aan doen. Mss is het een optie om extra vermogen enkel "aan te leggen" met de sportknop?


Ik heb een sportknop maar met die sportknop es het gaspedaal toch enkel gevoeliger en het sturen harder en komt er niet meer pk aan te pas? Of heb ik het mis?

Gebruikersavatar
YorkPower
MINI-aholic
Berichten: 578
Lid geworden op: 17 Mar 2010
Locatie: Meise

Berichtdoor YorkPower » Di Okt 05, 2010 22:51

labbe schreef:
fred schreef:Je kan het er ook gewoon ff met je dealer over hebben he, es zien hoe ze reageren, dan kan je nog altijd doen wat je wil...

Lijkt me zoiezo niet verstandig om de mcs te chippen, gezien de problemen die ze hebben zal chippen daar al niet veel goeds aan doen. Mss is het een optie om extra vermogen enkel "aan te leggen" met de sportknop?


Ik heb een sportknop maar met die sportknop es het gaspedaal toch enkel gevoeliger en het sturen harder en komt er niet meer pk aan te pas? Of heb ik het mis?


Hangt af welke dealer.. Ik ken dealers die bvb Heinz tuning aanraden en als je die daar laat chippen doen ze zelfs alsof er niets gebeurd is... Zij weten dan zogezegd van niets.. maar jah.. dat zeggen zij natuurlijk..

Sportknop geeft inderdaad niet meer pk.. Ik wist zelfs niet dat het stuur dan zwaarder werd:D dacht alleen gevoeligere gasrespons..:)


Terug naar “Engine & Performance”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten