Diesel partikel filter probleem

Alles over de motor, luchtfilters, verbruik, chiptuning ...
Gebruikersavatar
Jinxxer
MINI2 - Newbie
Berichten: 23
Lid geworden op: 26 Nov 2010
Locatie: Aalst

Diesel partikel filter probleem

Berichtdoor Jinxxer » Do Sep 20, 2012 14:05

Hallo,

Heb sinds vorige week problemen met mijn Mini Cooper R56 Diesel bouwjaar 2008.
Tijdens het rijden kreeg ik ineens een melding op mijn boordcomputer dat er iets mis was met "dieselpartikelfilter". Ik stelde toen ook vast dat mijn vermogen zo goed als gehalveerd was.

Ik rij elke dag 70km heen en weer naar mijn werk en doe niet zoveel korte ritten met mijn diesel daarbuiten. Mijn wagen is gechipt maar dit zou geen probleem mogen geven wegens het sportievere rjgedrag vd motor.
Heb ondertussen een additief gekocht voor het verbrandingsproces van 650°C naar 450°C te brengen en heb al 2 dagen serieus veel zwarte rook die vrij komt.
Ik neem wel waar dat het vermogen beetje bij beetje weer toeneemt maar nog steeds verre van mijn vol vermogen zit.

Hopend dat de verstopte DPF geleidelijk aan ging loskomen kreeg ik deze ochtend op de autosnelweg een ander icoontje dat kwam oplichten ( geel/ oranje chip van motorblok).
Na opzoeken in service manual heb ik verstaan dat dit symbool staat voor een foutmelding in de waardes van de uitlaatgassen.

Komt dit omdat het roet nu begint los te komen en rij ik hiermee verder? Of ben ik best hiermee naar een garage te gaan? Heb al verschillende zotte prijzen gehoord voor nieuwe dieselpartikelfilters en overweeg deze in het slechtste geval enkel te laten reinigen.

Zijn er nog mensen die dit probleem hebben met een Mini Cooper Diesel?

Mvg Jinxxer

Gebruikersavatar
varavital
MINI Nutter
Berichten: 5263
Lid geworden op: 07 Aug 2004
Locatie: Sint-Truiden
Contact:

Berichtdoor varavital » Do Sep 20, 2012 21:41

Roetfilters laten reinigen is een fabeltje. Het enige dat daarmee bereikt wordt is dat het roet nog wat verder samengedrukt wordt in de filter en dat er daarmee een gedeelte van de filter terug vrij komt zodat het langs daar weer kan werken.
Additieven zijn nefast voor roetfilters, zeker als ze de temperatuur gaan verlagen. Om te regenereren heb je juist een hogere temperatuur nodig, minimum 620° om de roet verbrand te krijgen (regenereren is gewoon de roet verbranden eigenlijk).
Regeneratie gebeurt in principe automatisch al rijdend om de zoveel tijd, maar enkel mits er op dat moment aan een aantal voorwaarden voldaan wordt, motor op temperatuur, minimum ongeveer een kwartier een snelheid van meer dan 60kmh aanhouden... Allemaal afhankelijk van welk soort roetfilter erop zit en volgens welk systeem er gewerkt wordt.
Als ik het goed voorheb werken ze bij MINI wel met een speciaal additief om het regeneratieproces al bij lagere temperatuur op gang te krijgen. Om de zoveel tijd/km moet dat additief dan aangevuld worden (eigenlijk onder strikte veiligheidsomstandigheden, is nogal agressief).
Chippen is ook niet ideaal bij een diesel met roetfilter -> meer dieselinspuiting geeft meer roetafzetting en vlugger nodig om te regenereren, terwijl de software na het chippen daar meestal dan geen rekening mee houdt.
Best langs gaan in de garage, met een beetje geluk kunnen ze nog manueel regenereren, en anders maar 1 (deftige) oplossing...

Gebruikersavatar
Jinxxer
MINI2 - Newbie
Berichten: 23
Lid geworden op: 26 Nov 2010
Locatie: Aalst

Berichtdoor Jinxxer » Do Sep 20, 2012 22:36

Bedankt voor de snelle reactie!

Ik snap alleen niet waarom additieven zo nefast zijn voor een roetfilter, aangezien de meeste recente diesels de dag van vandaag allemaal bijna beschikken over een eigen klein reservoir ook met een soortgelijk additief om de verbrandingstemperatuur te verlagen?
Als ik het goed begrijp zorgen die additieven er toch voor dat die roetklonters los komen en zo makkelijker de filter kunnen verlaten?
Ik ben zeker van plan om eens naar de garage te gaan en hem daar manueel laten regenereren. Een nieuwe laten monteren is een zeer dure kost ...
Ik vind het in ieder geval niet kunnen dat een diesel al op 95.000 km dit al voor heeft en er nog geen jaar extra vermogen werd opgezet ( en dan nog binnen de perken!).

Toch bedankt voor je feedback! Vroeg me gewoon af of er nog mensen waren met ditzelfde probleem.

Grtn

Gebruikersavatar
varavital
MINI Nutter
Berichten: 5263
Lid geworden op: 07 Aug 2004
Locatie: Sint-Truiden
Contact:

Berichtdoor varavital » Vr Sep 21, 2012 0:56

Er zijn in grote lijnen 2 types roetfilters, die wat werken met additieven, en die wat werken zonder additieven. Bij die zonder additieven wordt de hoge temperatuur van meer dan 600° (nodig om roet te verbranden) gehaald door extra diesel in te spuiten (gewoon in de motor of met een extra injector rechtstreeks in de uitlaat) die dan verbrandt in de cat en zo de extra hoge temperatuur levert om de roetdeeltjes in de roetfilter te verbranden. Die met additieven, daar zorgen de additieven niet voor om de verbrandingstemperatuur te verlagen, integendeel, de additieven daar zorgen ervoor dat het roet al bij een lagere temperatuur kan verbranden door een chemische reactie met het roet. Het additief zorgt er dus niet voor dat het roet "loskomt". En we spreken niet over klonters, we spreken over deeltjes in micrometer...
Elk type heeft zijn voor en nadelen. Grootste nadeel van het type met additief is dat dat additief af en toe bijgevuld moet worden, wat een gevaarlijk karweitje is (moet eigenlijk officiëel op een hefbrug in open lucht gebeuren met een speciaal pak, masker en handschoenen).
Een roetfilter heeft langs de andere kant ook een (beperkte) levensduur, net zoals alle andere filters. Je krijgt nooit alles verbrand, wat maakt dat langzaamaan er toch een moment komt dat die vol komt te zitten. Als alles perfect werkt dan gaat een goede roetfilter zo een 160000km mee, en dan moet die vervangen worden. Maar dat is dan ook echt alleen maar als alles optimaal werkt.
Er zijn heel veel factoren die de levensduur van de roetfilter verder kunnen beperken.
Belangrijkste is rijstijl en korte afstanden rijden, of veel stop en go verkeer of file, waardoor de filter bijna niet automatisch kan regenereren, verder alles wat verband houdt met lucht en brandstof. Wat valse lucht trekken, een klein scheurtje in de intercooler of de luchtleidingen, losse spanbanden van luchtdarmen, een lichtjes lekkende injector, lichtjes versleten klepdichtingen, half verstopte luchtfilter... allemaal factoren die ervoor kunnen zorgen dat er veel meer roet in de filter komt dan voorzien.
In de praktijk komt het erop neer dat vanaf 80 à 90000 km er "problemen" kunnen komen met de roetfilter, afhankelijk van al deze factoren.
En alle merken hebben datzelfde probleem. Roetfilters zijn dagelijkse kost bij de garantieclaims bij alle importeurs.
Kortom, sinds de komst van de roetfilter is het zeker zo, als je niet echt een diesel nodig hebt, als je dus niet minstens 25000 à 30000 km per jaar doet, blijf er dan af, anders komt het op de duur veel duurder uit dan een benzine.

Gebruikersavatar
MacFever
MINI2 - Newbie
Berichten: 20
Lid geworden op: 20 Sep 2005

Berichtdoor MacFever » Di Apr 30, 2013 17:16

Gewoon een DPF delete doen en probleem is opgelost
Plus je wint er ong 10 pk mee


Terug naar “Engine & Performance”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten