JCW upgrade pack voor de Mini S

Alles over de motor, luchtfilters, verbruik, chiptuning ...
Gebruikersavatar
Fitchie
MINI-aholic
Berichten: 363
Lid geworden op: 17 Dec 2012
Locatie: Antwerpen

JCW upgrade pack voor de Mini S

Berichtdoor Fitchie » Di Dec 18, 2012 20:08

Hi freaks,


Gezien meer power synoniem is voor meer fun heb ik eens even geïnformeerd naar de door BMW ondersteunde (en dus onder garantie vallende) upgrade(s) voor mijn nieuwe Mini S R56. Niet dat 184 PK krap is, maar het idee dat er 211 PK uit te halen valt en het koppel eveneens toeneemt, is erg uitdagend. En zoiets past perfect onder de kerstboom.
\:D/

Er bestaat een JCW upgrade pack met referentie 11 12 2 208 027 dat ondermeer het luchtfilter, uitlaatspruitstuk, achterste deel van de knalpijp inclusief uitlaatstukken en zelfs JCW badges bevat. Raar maar waar zit er in België geen vrijschakelcode bij om het motormanagement te herschrijven. Visueel leuk, maar heel veel extra vermogen levert dit dus niet op. De motor hapt wat meer lucht en zal dus iets beter presteren, het uitlaatspruitstuk en de andere pot zal ook wel voor een beetje extra power zorgen maar daar is het meeste dan ook mee echt gezegd.

En rara, wanneer ik bij een Nederlandse dealer dezelfde vraag stel krijg ik hetzelfde upgrade pack aangeboden waarin *wel* een vrijschakelcode en herschrijven van het motormanagement zit !!!

Na wat social engineering stuurde de dealer me een screendump door waar de hele kit op te zien is. Zodra ik hier wat meer rechten heb zal ik deze picture toevoegen.

So far so good, 'k heb eens even BMW Bornem aan de tand gevoeld en kreeg vrijwel onmiddellijk volgend antwoord:

Hallo,

Ik vrees dat ik je zal moeten teleurstellen:

Heel belangrijk om weten: het is sedert meerdere jaren in België verboden om nog motorvermogenwijzigingen door te voeren, noch verhoging, noch verlaging van het vermogen.
Het ministerie van transport weigert namelijk om nog attesten te maken mbt wijzigingen van het vermogen.
Concreet betekent dit we geen programmaties meer doen voor een wijziging, omdat het niet meer wettelijk is. (ook als jullie het zouden kunnen zou dit niet wettelijk zijn).

Het is daarom aan te raden, hoe spijtig het ook is, om de kit niet te monteren, en de wagen standaard te laten.
Nb: Deze regel is sedert meer dan drie jaar in voege, ook voor BMW.

Sorry dat we hier geen extra business kunnen genereren, maar helaas.

Met vriendelijke groeten,

BMW Group Belux


Voila, dat weten we dan ook alweer.

Probleem is nu dat er niks onder de kerstboom ligt...

Gebruikersavatar
Bram
MINI Freak
Berichten: 279
Lid geworden op: 07 Mar 2012
Locatie: Olen

Berichtdoor Bram » Wo Dec 19, 2012 1:10

Officieel mogen ze niks meer aan vermogen doen na afleveren van het gelijkvormigheidsattest omdat je dan fraude pleegt. Verzekering, en vroeger ook BIV, werden op basis van KW berekent. Als je hier aan foefelt, dan foefel je ook met betaalde premies etc en dat hebben ze niet zo graag hier. Normaal gezien zou de fabrikant voor elke aangepaste wagen en voor elke nieuw vermogen een volledig nieuw homologatieproces moeten doorlopen. Natuurlijk doen ze dit niet voor elke mogelijk pk.

Ik hoor je al afkomen "maar er zijn toch genoeg chiptuners tegenwoordig". Ja inderdaad... Zij passen het vermogen wel aan maar zetten meestal duidelijk in hun voorwaarden, die klant ondertekent, dat de klant de hele homologatieprocedure gaat doorlopen en dat zij op geen enkele manier verantwoordelijk zijn voor wat dan ook.

Dealers doen niet mee aan dergelijke praktijken omdat ze hun merk niet tegen de schenen willen stampen en niet in de problemen willen geraken.


Dus dealer kan niks meer wijzigen, chiptuner kan dit wel maar je bent niet 100% in orde. Welk risico neem je? Als je brokken maakt kan de verzekering in theorie weigeren om tussen te komen. Maar moet nu wel zeggen dat ik hier nog nooit iets van gehoord of gelezen heb.

En mbt garantie: elke zichzelf respecterende chiptuner geeft garantie.

Er zijn er hier genoeg die motormanagement hebben laten aanpassen en ik ga het waarschijnlijk ooit ook wel laten doen :wink:
Beek in nederland is gespecialiseerd in mini, je moet site maar eens checken.

Gebruikersavatar
Fitchie
MINI-aholic
Berichten: 363
Lid geworden op: 17 Dec 2012
Locatie: Antwerpen

Berichtdoor Fitchie » Wo Dec 19, 2012 3:33

Ey Bram,


Ben afgelopen maandag bij Beek geweest voor een set verlagingsveren te plaatsen, ken ze wel hoor.
Coole gasten, zeer vriendelijk, mooie service.
:D

En zij hebben inderdaad een pak ervaring met het herschrijven van het motor management (en eventueel bijhorende mechanische aanpassingen). Toch zijn er een aantal MAARs in het verhaal:

- De 1.6 turbo motor die BMW in de S reeks propt is eigenlijk niet zo een hele goeie motor (letterlijk citaat van Beek), zowel de turbo als de intercooler zijn erg nauw bemeten;
- Verhogen van het vermogen (zelfs in niet extreme vorm) houdt bij deze motor hoedanook een (klein) risico in, uiteraard rijden er 1000-den rond zonder een enkel probleem maar Beek was formeel eerlijk dat er toch ook wel eens iets kan foutlopen;
- Bij het schrijven van de ECU wordt er altijd een unieke key (checksum) meegeschreven, bij een uitgebreid bezoek aan de garage lezen ze steeds de computer uit en wordt er dus een key gevonden die niet bekend is in Munchen waardoor er netjes een rood kruisje achter je chassis nummer komt (letterlijk citaat van Beek) en eventuele garantie vervalt;
- Mijn S is brandnew en dus nog een hele tijd onder garantie, het zou jammer die garantie er meteen door te sauzen;
- En volgens de letter van wet ben je niet in orde (maar ik wil geen morele discussie starten over het al dan niet zwaar tillen hieraan en mogelijke gevolgen).

Daarmee dus dat ik de officiële Mini JCW upgrade bestudeerd heb, maar die biedt dus geen oplossing...

Gebruikersavatar
Bram
MINI Freak
Berichten: 279
Lid geworden op: 07 Mar 2012
Locatie: Olen

Berichtdoor Bram » Wo Dec 19, 2012 18:59

Natuurlijk is elke verhoging van vermogen een risico... Moet je zelf afwegen.

Maar als garantie blijkbaar je grootste punt is, ben je dan wel zeker dat je verlagingsveren mag plaatsen onder garantie?

Gebruikersavatar
Fitchie
MINI-aholic
Berichten: 363
Lid geworden op: 17 Dec 2012
Locatie: Antwerpen

Berichtdoor Fitchie » Wo Dec 19, 2012 23:42

De veren zijn met GOCA attest, dus inzake homologatie is dat in orde. En de originele kunnen zonder zichtbare sporen teruggezet worden, moest dat ooit nodig zijn.

Maar goed, de topic was eigenlijk dat de JCW upgrade in België niet meer bestaat en dat er dus nu niks onder de kerstboom gaat liggen.

:D

Gebruikersavatar
Crazywhite
MINI Fan
Berichten: 141
Lid geworden op: 07 Apr 2009
Locatie: Zonhoven

Berichtdoor Crazywhite » Za Dec 22, 2012 19:36

inderdaad is het altijd een risico als ge de auto laat chippen.
maar als ge dit veilig laat doen en niet het max eruit haalt dan gaat het wel.
maar hangt ook van het rijstijl vanaf.
altijd warm rijden en afkoelen.
ook de olie elke week controleren.
ik heb bij beek wel mijn software laten aanpassen in verband met de temperatuur die standaard op 105° en nu op 85° staat.

er zijn op het nl forum een heel deel die problemen hebben na het chippen van de s omdat ze meestal een standaard programma opzetten.

ik zelf wil de mijne ook laten chippen maar eerst andere ic en aanpassingen aan de motor gebeuren.
maar als ik ga zal alles achter de sportknop komen te staan en bij br performance gebeuren.

grtz

Gebruikersavatar
Fitchie
MINI-aholic
Berichten: 363
Lid geworden op: 17 Dec 2012
Locatie: Antwerpen

Berichtdoor Fitchie » Zo Dec 23, 2012 0:27

@Crazywhite

Hou me op de hoogte als je wil, 't interesseert me wel.
En waarschijnlijk een aantal anderen hier ook.

:D

Gebruikersavatar
Crazywhite
MINI Fan
Berichten: 141
Lid geworden op: 07 Apr 2009
Locatie: Zonhoven

Berichtdoor Crazywhite » Zo Dec 23, 2012 10:16

Fitchie schreef:@Crazywhite

Hou me op de hoogte als je wil, 't interesseert me wel.
En waarschijnlijk een aantal anderen hier ook.

:D


op het nl forum kunde mee doen aan een groepsbuy voor een andere ic.
de prijs valt ook goed mee.

kijk maar zelf.

http://www.newminiclub.nl/forum/viewtopic.php?t=27750

grtz

Gebruikersavatar
Fitchie
MINI-aholic
Berichten: 363
Lid geworden op: 17 Dec 2012
Locatie: Antwerpen

Berichtdoor Fitchie » Zo Dec 23, 2012 10:24

Thanks !
:P


Terug naar “Engine & Performance”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten