Winterbanden of niet?

Alles om je MINI in nieuwstaat te houden
Gebruikersavatar
Freddy Moerkens
MINI2 - Newbie
Berichten: 13
Lid geworden op: 09 Sep 2013

Winterbanden of niet?

Berichtdoor Freddy Moerkens » Di Sep 17, 2013 9:29

Wat denken jullie over dit onderwerp?

Binnenkort loont het weer de moeite om voor onze eigen veiligheid winterbanden te installeren op onze bolides. Ik vind het anderzijds toch een stevige hap uit mijn budget en blijkbaar gaan winterbanden maar een jaar of 4-5 mee.

Hoe pakken jullie dat aan? Sowieso winterbanden tijdens de winter of toch maar even afwachten of we geen zachte winter krijgen dit jaar...

Gebruikersavatar
Bram
MINI Freak
Berichten: 279
Lid geworden op: 07 Mar 2012
Locatie: Olen

Berichtdoor Bram » Di Sep 17, 2013 13:07

Heb vorig jaar op bijna kale zomerbanden rondgereden maar dit jaar gaat ik het toch maar zo laten. Uiteindelijk spaar je daar ook de zomerbanden mee dus prijs gaat overeenkomen. "maar 4of5 jaar met winterbanden"??? Hoe lang dacht je te doen met een set banden? Natuurlijk afhankelijk vd km's die je doet maar aan 20.000gemid en 7.500 in de winter is dat toch redelijk normaal voor een set banden?

Eigenlijk zou je €500 sparen voor een verhoogt risico op accident van wrs veel meer dan €500...

Gebruikersavatar
OlivierQ
MINI Driver
Berichten: 74
Lid geworden op: 11 Jun 2012
Locatie: Heestert

Berichtdoor OlivierQ » Di Sep 17, 2013 15:07

Als je nu ergens niet moet op besparen is het toch net op je eigen veiligheid (en deze van je inzittenden en andere weggebruikers)..Voorzie je Mini van deftig schoeisel,je wint er sowieso bij..Trouwens ook best een misvatting alsof winterbanden enkel bij sneeuw nut zouden hebben..

Gebruikersavatar
varavital
MINI Nutter
Berichten: 5263
Lid geworden op: 07 Aug 2004
Locatie: Sint-Truiden
Contact:

Berichtdoor varavital » Di Sep 17, 2013 23:31

Ik rij al jaren in de wintermaanden met winterbanden. Zeggen dat dat duur uitkomt is niet juist. Je betaalt er in eerste instantie natuurlijk wel voor, maar heel de tijd dat je winterbanden opliggen verslijten je zomerbanden niet, dus die gaan dan weer langer mee. En winterbanden neem je dikwijls ook een maatje smaller als zomerbanden, wat ze dan ook niet speciaal duurder maakt. Als je opteert voor gewone stalen velgen in de winter ipv alu velgen is het zeker niet duur. Kwa kilometers gaan ze ook ongeveer even lang mee als sportieve zomerbanden, toch als je ze op tijd weer wisselt als de temperaturen weer continu boven 10 graden komen.
En ja, zoals Olivier ook al zei, het moet niet sneeuwen om winterbanden te moeten gebruiken. Ik wissel mijn wielen eens de temperatuur 's morgens continu onder de 7 graden zit (1 keer te laat opgelegd (altijd maar uitgesteld) en serieus zitten vloeken en met een ei in mijn broek gezeten toen het licht begon te sneeuwen). En zelfs op droge weg met lage temperaturen merk je het verschil. Bij zo een temperaturen ga ik veel vlotter door de bocht met mijn winterbanden dan met mijn zomerbanden, omdat het rubber van winterbanden veel soepeler blijft en meer grip geeft bij lage temperaturen dan de rubbersamenstelling van zomerbanden. Ook in de regen bij lagere temperaturen een héél verschil tov zomerbanden.
Dus het kost je eigenlijk niets extra, het is veel veiliger voor jezelf en anderen, en je kan nog fun hebben met je MINI in de winter. Waarom zou je het dan niet doen.

Gebruikersavatar
Freddy Moerkens
MINI2 - Newbie
Berichten: 13
Lid geworden op: 09 Sep 2013

Berichtdoor Freddy Moerkens » Wo Sep 18, 2013 15:40

Ik kan jullie niet anders dan gelijk geven. Als je het op die manier bekijkt komt het inderdaad niet duurder uit en zelfs als het een beetje duurder zou zijn is veiligheid eigenlijk onbetaalbaar.

Wat voor winterbanden leggen jullie er dan op? Ik ben op zoek naar een prijs-kwaliteit bandje die me veilig de winter doorloodst. En waar bestellen jullie je banden? Ik ga het internet eens afschuimen denk ik voor een goei dealtje nu het toch nog niet echt dringend is om ze er op te leggen. Thanks

Gebruikersavatar
Dangixxer
MINI Nutter
Berichten: 5219
Lid geworden op: 10 Jan 2005
Contact:

Berichtdoor Dangixxer » Wo Sep 18, 2013 16:38

Cijfers vs sentiment.
Het is eens de andere kant van de medaille.

http://www.coney.nl/2013/01/03/winterba ... ta-zeggen/

Gebruikersavatar
varavital
MINI Nutter
Berichten: 5263
Lid geworden op: 07 Aug 2004
Locatie: Sint-Truiden
Contact:

Berichtdoor varavital » Wo Sep 18, 2013 22:24

Dangixxer schreef:Cijfers vs sentiment.
Het is eens de andere kant van de medaille.

http://www.coney.nl/2013/01/03/winterba ... ta-zeggen/


Tja, die zegt vanalles en eigenlijk helemaal niks. Tuurlijk dat er in de wintermaanden minder ongevallen zijn, want de meesten gaan nu eenmaal voorzichtiger rijden dan. Maar de schrijver geeft ook ruiterlijk toe dat hij geen gegevens heeft over ongevallen met blikschade, (zijn statistieken spreken enkel over ongevallen met persoonlijke schade) en dat zijn nu juist de meeste ongevallen in de winter omdat de snelheid dan relatief lager ligt.

Wil je het echt weten, doe dan gewoon zelf de test. Als het 's morgens eens 0° en droog is, ga dan eens de baan op met gewone zomerbanden en vlak daarna met winterbanden, en eens vlot bochtjes pakken, je zal het verschil wel merken.

Gebruikersavatar
Dangixxer
MINI Nutter
Berichten: 5219
Lid geworden op: 10 Jan 2005
Contact:

Berichtdoor Dangixxer » Do Sep 19, 2013 8:24

varavital schreef:Tja, die zegt vanalles en eigenlijk helemaal niks. Tuurlijk dat er in de wintermaanden minder ongevallen zijn, want de meesten gaan nu eenmaal voorzichtiger rijden dan. Maar de schrijver geeft ook ruiterlijk toe dat hij geen gegevens heeft over ongevallen met blikschade, (zijn statistieken spreken enkel over ongevallen met persoonlijke schade) en dat zijn nu juist de meeste ongevallen in de winter omdat de snelheid dan relatief lager ligt.

Wil je het echt weten, doe dan gewoon zelf de test. Als het 's morgens eens 0° en droog is, ga dan eens de baan op met gewone zomerbanden en vlak daarna met winterbanden, en eens vlot bochtjes pakken, je zal het verschil wel merken.


Maar hij baseert zich wel tenminste op iets van cijfers en gegevens.
Toch straf hoe de "banden-lobby" iedereen zo gebrainwashed krijgt dat je onder de 7 graden winterbanden MOET hebben. Het is gewoon een cijfer dat iedereen kent en aanhaalt.
Och ja ik geloof wel dat winterbanden beter remmen in de regen en de sneeuw.
Maar tegenwoordig is het alsof je zonder de winter niet meer door kunt komen.
15 jaar geleden reed niemand met winterbanden en lukte ook prima. Gewoon NOG voorzichtiger zijn en is nog beter dan de mannen die denken Superman te zijn omdat ze winterbanden hebben. Daar heb ik meer schrik van dan wat dan ook (de dikke leasing-diesels op kop....!!!!!)

Trouwens laatste punten aangehaald in artikel vind ik ook wel pertinent....!!!
Als je als jonge bestuurder een cursus defensief rijden gaat volgen krijg je korting op je verzekering. Als je met openbaar vervoer naar je werk gaat krijg je korting. Maar winterbanden.....NOPPES. ikke niet begrijpen

Gebruikersavatar
Freddy Moerkens
MINI2 - Newbie
Berichten: 13
Lid geworden op: 09 Sep 2013

Berichtdoor Freddy Moerkens » Do Sep 19, 2013 14:27

Ik begrijp de aangebrachte ideeen wel maar vind de analyse wat kort door de bocht. Er bestaan natuurlijk veel meer oorzaken die tot verkeersongevallen kunnen leiden.

Volgens het artikel ligt het aantal ongevallen in de winter lager dan in de zomer, ook na correctie voor het aantal dagen. Als we dan even nog korter door de bocht gaan als de auteur kunnen we ook stellen dat winterbanden eigenlijk gevaarlijk zijn...

Het gaat er volgens mij niet om dat die statistieken soms iets lijken duidelijk te maken, er kunnen ook andere factoren spelen die deze trends verklaren die niet werden onderzocht of in de data vervat zitten.

In elk geval het blijft in ons land een eigen keuze en die moet ieder voor zich maken. Ik bekijk het liever langs de kant van Bram en Olivier Q. Het is een investering die je doet maar je spaart er tegelijkertijd je andere banden mee (je kunt geen 8 banden tegelijk verslijten op 1 auto). In vele andere landen in Europa is het overigens wel verplicht..

Gebruikersavatar
Dangixxer
MINI Nutter
Berichten: 5219
Lid geworden op: 10 Jan 2005
Contact:

Berichtdoor Dangixxer » Do Sep 19, 2013 15:29

Freddy Moerkens schreef:Ik begrijp de aangebrachte ideeen wel maar vind de analyse wat kort door de bocht. Er bestaan natuurlijk veel meer oorzaken die tot verkeersongevallen kunnen leiden.

Volgens het artikel ligt het aantal ongevallen in de winter lager dan in de zomer, ook na correctie voor het aantal dagen. Als we dan even nog korter door de bocht gaan als de auteur kunnen we ook stellen dat winterbanden eigenlijk gevaarlijk zijn...

Het gaat er volgens mij niet om dat die statistieken soms iets lijken duidelijk te maken, er kunnen ook andere factoren spelen die deze trends verklaren die niet werden onderzocht of in de data vervat zitten.

In elk geval het blijft in ons land een eigen keuze en die moet ieder voor zich maken. Ik bekijk het liever langs de kant van Bram en Olivier Q. Het is een investering die je doet maar je spaart er tegelijkertijd je andere banden mee (je kunt geen 8 banden tegelijk verslijten op 1 auto). In vele andere landen in Europa is het overigens wel verplicht..


Ik ben niet tegen winterbanden hoor :wink:
Maar is meer een hype dan een noodzaak (ik zeg duidelijk "meer een hype" en niet "een hype" => subtiel verschil)

Ik zie alleen nergens cijfers die aantonen dat winterbanden ervoor gezorgd hebben dat er hier in BELGIE een beduidende daling in ongevallen heeft plaats gevonden dankzij het massale gebruik de afgelopen jaren.
Dus makkelijk om het artikel te bekritiseren waar er cijfers aangehaald worden en zelf je nergens op te baseren.... :grin:
Dat is zowat zoals de "luchtfilter-dyno-butt" mod.....
= nieuwe luchtfilter steken en dan voelen dat de auto beter rijdt en accellereert.......
Enkel cijfers tellen en al de rest is ziejver in pakskes :D

En wat dan ivm de verzekering..............????

Zelf heb ik 10 jaar rondgereden met voorwielaandrijving in de sneeuw
Buiten veel plezier ging dit prima.

Rij nu zelf met bmw 1 en heb daar winterbanden op.
Winterbanden overtuigen mij daar geenszins op
Veel rolgeluiden, helt veel meer over en gaat even snel scheef (getest op de dag dat het onder 7 !!!! graden was voor en na de bandenwissel.

Maar iedereen zijn keuze. :grin:
Al durft niemand tegenwoordig nog kritisch zijn over wintertuubekes en echt de vraag stellen......

Gebruikersavatar
Bram
MINI Freak
Berichten: 279
Lid geworden op: 07 Mar 2012
Locatie: Olen

Berichtdoor Bram » Do Sep 19, 2013 21:18

Je rijdt ook niet met kale banden in de zomer, waarom zou je dan met wel met minder goed aangepaste banden is de winter rijden?

In ieder geval, de bottomline is: ge moet vooral voorzichtig zijn in de winter

Gebruikersavatar
Freddy Moerkens
MINI2 - Newbie
Berichten: 13
Lid geworden op: 09 Sep 2013

Berichtdoor Freddy Moerkens » Vr Sep 20, 2013 9:28

Ik ga er in ieder geval binnekort bestellen. Kan iemand me iets aanbevelen? Ben op zoek naar iets eenvoudig met een goede prijs-kwaliteit verhouding om de wintermaanden door te komen.

Gebruikersavatar
Bram
MINI Freak
Berichten: 279
Lid geworden op: 07 Mar 2012
Locatie: Olen

Berichtdoor Bram » Vr Sep 20, 2013 23:20

Als je er weet, let me know. Wil ook wel eens wat ervaringen horen

Gebruikersavatar
Freddy Moerkens
MINI2 - Newbie
Berichten: 13
Lid geworden op: 09 Sep 2013

Berichtdoor Freddy Moerkens » Ma Sep 23, 2013 10:50

Ik twijfel tussen 3 modellen: Imperial snowdragon 3, Roadstone win sport en Nexen winguard sport. Die zitten ongeveer in dezelfde prijsklasse en zijn in mijn ogen nog betaalbaar.

Gebruikersavatar
Lowbeemer
MINI Regular
Berichten: 46
Lid geworden op: 13 Sep 2012
Locatie: Zwevegem

Berichtdoor Lowbeemer » Di Sep 24, 2013 12:28

Wij rijden al 5jaar met winterbanden op zowel de ex polo en de beemer. Nu op de mini slijten we eerst deze banden en dan komen er andere zomervelgen en winterbanden opde gewone velgen. Ik persoonlijk vind het de investering waard. Alle 2 uniroyal en zijn daar zeer tevreden over.

Gebruikersavatar
Freddy Moerkens
MINI2 - Newbie
Berichten: 13
Lid geworden op: 09 Sep 2013

Berichtdoor Freddy Moerkens » Wo Sep 25, 2013 12:15

Ik heb voor men ouders net Imperials gekocht op http://www.tirendo.be/auto/banden/winterbanden/ . Ze moeten ten laatste over 3 dagen geleverd worden. voor mezelf ben ik nog niet helemaal uit men keuze maar als alles goed lijkt koop ik misschien wel dezelfde banden.

Gebruikersavatar
OlivierQ
MINI Driver
Berichten: 74
Lid geworden op: 11 Jun 2012
Locatie: Heestert

Berichtdoor OlivierQ » Do Sep 26, 2013 17:29

Bij mij liggen de pirelli winter sottozero erop.Vind die ook best wel goed te doen

Gebruikersavatar
Stafke
MINI Master
Berichten: 3042
Lid geworden op: 29 Dec 2007
Locatie: Ehrwald
Contact:

Berichtdoor Stafke » Vr Sep 27, 2013 10:18

Ik kan hier maar 1 ding op zeggen ..... als ik zonder winterbanden rijd geraak ik hier echt ni vooruit ;-)

Ik België blijft die discussie maar bestaan. ( misschien omdat onze winters ook niet altijd even winterachtig zijn ) ..... ?
Indien je bvb ook in de winter naar skigebieden trekt of daar waar er sneeuw ligt zou ik zeker niet twijfelen ( je bent in de meeste gevallen toch verplicht )
Dat ze bij 7 graden en mooi weer echt slecht aanvoelen ( zoals freek zegt, rolgeluiden, overhellen, sponzig rijden, kan ik beamen )
Altijd blij dat ze er weer af mogen :-)
Maar eens het een echte herfstdag wordt en zelfs winters de sneeuw komt .... dan ben ik PRO winterbanden )

Ooit eens de test gedaan in de sneeuw s'avonds met de clubman S ( geen verkeer en zelfde traject ), winterbanden, dan direct thuisgekomen zomerbanden gemonteerd, zelfde traject en dan weer de winterbanden.
DUIDELIJK verschil ( maar vastrijden kan je ook ).
Daarna ( 2 jaar later ) zelfde traject in de sneeuw met Passat 4X4 gedaan ..... pruts winterbanden ..... 4X4 is wat je dan nodig hebt ;-)

Zeker omdat zoals gezegd er niet direct een meerprijs is ( winters liggen de zomerbanden langs de kant en omgekeerd )
Hier worden trouwens de auto's ( gebrauchtwagen ) altijd met winter EN zomerbanden verkocht. ( verplicht ook in de winter )

Maar eerlijk gezegd, die winterbanden zijn super, maar geen wondermiddel.
Wil je ECHT goed vervoer voor de ECHTE wintermaanden ( sneeuw ) koop een 4x4 dat is pas echt GRAAF !!

Gebruikersavatar
rikkie
MINI-aholic
Berichten: 780
Lid geworden op: 08 Jan 2006
Locatie: OLEN

Berichtdoor rikkie » Vr Sep 27, 2013 10:48

Stafke schreef:
Maar eerlijk gezegd, die winterbanden zijn super, maar geen wondermiddel.
Wil je ECHT goed vervoer voor de ECHTE wintermaanden ( sneeuw ) koop een 4x4 dat is pas echt GRAAF !!


Ja nen country ALL4 op wintersloefkes :grin:

Gebruikersavatar
Dieter80
MINI2 - Newbie
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 Sep 2013

Berichtdoor Dieter80 » Vr Okt 25, 2013 14:41

volgens mij voorspellen ze geen zware winter dit jaar. Ik heb vaak gehad dat ik ze voor niks erop heb laten zetten omdat het helemaal niet nodig was. Maar doe het toch braaf elk jaar, je zal het maar een keer nodig hebben ;)


Terug naar “Onderhoud en verzorging”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten