Goodyear Safe Driving Experience 2008.

Hier vind je info over MINI Races
Gebruikersavatar
eriks
MINI Master
Berichten: 3201
Lid geworden op: 07 Jan 2006
Locatie: Helchteren
Contact:

Goodyear Safe Driving Experience 2008.

Berichtdoor eriks » Ma Jul 07, 2008 20:11


Gebruikersavatar
MY Dweiltje
MINI Master
Berichten: 2853
Lid geworden op: 24 Jan 2008
Locatie: BE

Berichtdoor MY Dweiltje » Ma Jul 07, 2008 20:16

Nooit te oud om te leren!!!!!!

Ikke wil wel mee :grin: (maar de inschrijvingen lopen maar tot 30 juni zag ik,.... :cry:

Gebruikersavatar
eriks
MINI Master
Berichten: 3201
Lid geworden op: 07 Jan 2006
Locatie: Helchteren
Contact:

Berichtdoor eriks » Ma Jul 07, 2008 20:23

"Schrijf je in voor 2 september " heb ik gelezen of zie ik nie goe meer :?:

Gebruikersavatar
MY Dweiltje
MINI Master
Berichten: 2853
Lid geworden op: 24 Jan 2008
Locatie: BE

Berichtdoor MY Dweiltje » Ma Jul 07, 2008 20:28

In de algemene voorwaarden staat;
1.13 Inschrijven kan vanaf 1 april 2008 tot 30 juni 2008.

Maar ik heb me toch snel even het formulierke ingevuld,.... you never know!

Gebruikersavatar
eriks
MINI Master
Berichten: 3201
Lid geworden op: 07 Jan 2006
Locatie: Helchteren
Contact:

Berichtdoor eriks » Ma Jul 07, 2008 20:33

Hou ons op de hoogte hé :wink:

Gebruikersavatar
MY Dweiltje
MINI Master
Berichten: 2853
Lid geworden op: 24 Jan 2008
Locatie: BE

Berichtdoor MY Dweiltje » Ma Jul 07, 2008 20:40

gewoon invullen die handel zou ik zeggen,.... en ondertussen wat reclame maken voor het Miniacsforum, wie weet voor wat het goed kan zijn,....... :wink:

Gebruikersavatar
MY Dweiltje
MINI Master
Berichten: 2853
Lid geworden op: 24 Jan 2008
Locatie: BE

Berichtdoor MY Dweiltje » Di Sep 16, 2008 15:04

Heb een mailtje van Good Year zopas ontvangen dat ge snel moet zijn,.... heb dadelijk geantwoord.

De mijne is reeds bevestigd!! dus diegene die zich aangemeld hebben, CHECK YOUR MAIL BOX!!

Gebruikersavatar
Stafke
MINI Master
Berichten: 3042
Lid geworden op: 29 Dec 2007
Locatie: Ehrwald
Contact:

Berichtdoor Stafke » Di Sep 16, 2008 15:24

Da's hetzelfde waar we zondag geweest zijn .... wel eens de moeite :)

Gebruikersavatar
MY Dweiltje
MINI Master
Berichten: 2853
Lid geworden op: 24 Jan 2008
Locatie: BE

Berichtdoor MY Dweiltje » Di Sep 16, 2008 15:37

Stafke schreef:Da's hetzelfde waar we zondag geweest zijn .... wel eens de moeite :)


yepyep :D , ben eens benieuwd dat we mogen gaan,..... en dan nog in nen mini,..... 't is dat ik er met Morten nog ben over bezig geweest tijdens het Ardennen Offensief, rijvaardigheidstrainingen,.... ben benieuwd
Laatst gewijzigd door MY Dweiltje op Di Sep 16, 2008 15:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
MY Dweiltje
MINI Master
Berichten: 2853
Lid geworden op: 24 Jan 2008
Locatie: BE

Berichtdoor MY Dweiltje » Di Sep 16, 2008 15:45

Ik heb dus bevestiging gekregen dat ik erbij ben,.... :grin:

Nog iemand???

Gebruikersavatar
MY Dweiltje
MINI Master
Berichten: 2853
Lid geworden op: 24 Jan 2008
Locatie: BE

Berichtdoor MY Dweiltje » Di Sep 23, 2008 12:19

OK, was van plan een beknopt stukske te schrijven,... maar,.... 't was echt wel de moeite,... vandaar,...

Some guys have all the luck,… or a piece of it,…

Naar aanleiding van Eriks zijne post hier (dank U), ik even gaan kijken en me maar ingeschreven via de website met de traditie hoog dat het meestal toch niks is,…

Gezien deze Goodyear Safe Driving Experience op een vrijdag doorging,.... brbbb,.... en ik verleden week nog steeds geen berichtje had gekregen ging ik er vanuit dat de traditie wederom zegevierde,... Woensdagmiddag wat druk maar the little voice kwam weer spontaan in mijn oor rondlopen en toch even de mail checken,... lap, een mail van Goodyear,... twee uur geleden, “Beste Jan,Proficiat! Je inschrijving werd geregistreerd ! We zien je nu vrijdag in Colmar-Berg! Tot dan, Het Goodyear Safe Driving Team”,.... toch een mailtje retour en met resultaat; vrijdag om 06:00 uur zat ik in de Mellow Yellow, alias voile gele op weg naar Colmar-Berg, LUX. Ja, met het Ardennen Offensief nog vers in de banden had ik het idee om binnendoor naar ’t circuit te rijden,... Zàààààlig maar of dit nog een staartje krijgt,.... 10 minuten voor 10 uur aangekomen met al 250km binnendoor in ’t lijf maar wel met de glimlach!!
Het papierwerk even in orde maken, een pasje ontvangen, een croisantje en daar gaan we met de presentatie van de ROF, Run On Flat, maar voor MINI rijders is dat niet onbekend terrein,... Via deze wat meer uitleg; http://eu.goodyear.com/be_nl/tires/runonflat/
Op de parking had ik al eens zo rondgeloerd en,.... kan toch nie dat ik hier de enige met een MINI ben,... tochwel,...
Naast de ROF, een innovatie van Goodyear Dunlop die o.a. op quasi alle nieuwe Mini’s af fabriek gemonteerd wordt, werden ook de nieuwste winterband Goodyear UG Performance2 en de nieuwe standaardband Goodyear OptiGrip kort voorgesteld en getest. Deze laatste is een heuse revolutie op bandenvlak: naarmate de band de kilometers verteerd, worden de groeven breder, dit zorgt voor een blijvende optimale waterfavoer en dat hebben we mogen voelen. Groene groep verzamelt en daar gaan we, klaar om het véélbelovende dagprogramma af te werken,... ge kunt natuurlijk maar éne keer sjans hebben,... lol, nope, twice,.... de groep waar ik deel uit maak, welgeteld 14 koppen,... hihi, andere groepen makkelijk 20 en meer, dus even snel gedacht, minder volk = met een beteke sjans méér rijdtijd,.... jawel,... dat hebben we dus mogen ondervinden, Lucky part three,…

Eerste workshop, op natte spiegelgladde strook remmen,.... makkie, pedaal indrukken voor je kijken en hapsa,... Mijn dag kon al niet meer stuk want de eerste MINI waarin ik plaats neem is een JCW met alles erop en eraan,... Even los daarvan ben ik wederom snel terug op de wereld gezet. Oefening in twee delen, eerste maal 30km per uur remmen “à fond”, zoals ze in’t frans pogen te zeggen,... valt eigenlijk mee en hier merk je dus wel verschil tussen de diverse voor de hand zijnde MINI’s, die Works stopt dus gezwind een meter of 15 sneller bij de snelheid van 60 km als de andere, jawel tweede passage aan 60km. Hier ben ik dus echt geschrokken want ik heb gezwind driemaal meer asfalt nodig om effectief stil te staan,.... Even schiet de gedachte door mijn hoofd, wat aan 90km,...
Niet alleen de MINI zorgde voor verschillen, ook de banden en daar ging het ons om, wel, dat de testvoertuigen MINI’s waren, was voor mij persoonlijk super meegenomen, een testdag m.b.t. de MINI’s super, van One tot JCW van Hatch naar Clubman en, herhaling en tips over het veilig rijden en welke rol banden daar in spelen.
Schoenmaker blijf bij je leest, wel niet elke MINI was afgemonteerd met dezelfde banden, de éné had winterbanden, de andere gloednieuwe zomerbanden, nog een andere 4mm banden en dan weet je wel héél veel maar hier kregen we echt de kans te vergelijken,... ook dankzij onze kleine groep was er net dat ietsje meer rijtijd en tijd om met de instructeurs van Goodyear een interessant praatje te maken,...
Wat is me bij gebleven; hoe hoger de snelheid hoe verbaasder je staat van de factor “X4” bij het remmen. Het verschil tussen een nieuwe band en een half opgebruikte band is tochwel verbazend,... en dan de manier hoe de OptiGrip hier betere grip tovert.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Tweede workshop; Cirkel éne helft op nat, glad wegdek. Je kan al raden wat er hier gaat gebeuren maar,...
4Mini’s, twee met zomerbanden 8mm en twee met dezelfde banden maar 4mm,...
Rijd de rotonde op, 25km draaien en hmmm, met wat sturen houden we de Mini netjes op’t rijvak,... tweede maal rond aan 28 km per uur, drie meter en daar gaan we,... achteraan weg, vooraan weg,.... stond weer wat te kijken hoe snel dit ging, nu de bocht was lang genoeg dus als je ingangssnelheid goed was, schuiven deed je sowiezo,...
De les; kijken naar waar je wilt rijden,... niet nieuw maar vaak vergeten,.... we drukken de ontkoppeling in en lossen het gaspedaal,... en sturen plots voel je dus effectief de band terug grip nemen en daar ga je letterlijk je ogen volgend, bij deze oefening merken we weer het verschil in grip tussen de nieuwe en de halfgebruikte band,...
Er was genoeg rijtijd voorhanden dus tijd om eens iets uit te proberen,...niet ontkoppelen maar met de gas spelen,... no way,.... remmen en gas tegelijkertijd,... no way,... Gezien de geringe snelheid eens te pakkender elke maal dat de MINI zijn eigen weg gaat en hoe je ’t em terug op zijn spoor krijgt,... alleen hier kan dus gezegd worden dat 1km per uur meer, het verschil kan zijn tussen,....

MIDDAGLUNCH.

Soms moeilijk te vatten maar een prachtig zonnige dag, alle mogelijke MINI’s voorradig en echt gesoigneerde lekkere broodjes en heuse in de steenplaatoven gebakken pizza’s,... Lekker maar komt dit wel goed,...??

We starten het namiddag programma met waarschijnlijk het meest spectaculaire item op’t programma, het Uitbreken op glad wegdek! Derde workshop.
In de ooghoeken al wat gevolgd maar,.... Je rijd tussen 35 en 40 km, tussen twee pionnen, over een plaat die je achterkant doet uitbreken (je kan wel raden welke kant maar die bepaald de computer dus, steeds een surprice, en hou de boel nu maar op je rijvak,... Ben 2 maal rondgegaan en serieus rond gegaan. Nu bleek snelheid hier een belangrijke factor, hoe sneller je over de plaat ging hoe minder effect, dus, hoe makkelijker, voor éne keer was ik dus te braaf in mijn eigen nadeel,.... Achterkant breekt uit rechts, naar rechts sturen, blijven kijken naar waar je wil, en waarschijnlijk gaat ie dan naar links, zelfde acties maar dan links gericht en hopelijk netjes verder rechtdoor,...

Wat bleef me bij, de Clubman is dus sneller, makkelijker terug op zijn spoor te zetten als de Hatch, overduidelijk bij alle bestuurders,...
De banden, hmmmm sorry Goodyear, deze oefening was zo,.... interessant dat de banden,... hmmmm,.... even allemaal zwart waren,... Maar ook hier waren diverse types gemonteerd alleen ben ik daar even het bos tussen de bomen verloren en was in alle concentratie om de boel recht te krijgen en te houden zodoende ik hier niet echt relatie kan leggen tussen de diverse gemonteerde types,…
De les, houd je aandacht bij ’t rijden, kijken naar waar je wilt sturen, rechts uit, rechts sturen, éénmaal dwars over deze spiegelgladde strook,... remmen, blijven remmen ook als je achterwaarts vliegt, vreemd maar velen losten dan hun rem,... De lunch heeft ons goed gedaan en het tollen heeft alles laten zakken,... ideaal,...

2de sessie in de namiddag, ECODRIVING.
Hoe en wat om ecologisch rond te toeren. Is dit niet wat advocaat van de duivel spelen. Nu als Dooper chauffeur zijn we al voorzien van héél wat technische snufjes maar hier speelt het rubber ook een rol en met name de rolweerstand,...
Hoe breder de band, hoe meer grip op droog wegdek,... onnodig brede banden, 5% meer verbruik,... nu, wat zijn onnodig brede banden,....?
Een voorbeeld, pakdrager of open raam bij hoger dan 60km/uur presenteert een rekening van 2 tot 4% meer verbruik.
Interessant maar door marketing gedreven productiewagens staan hier soms loodrecht tegenover,....
Voor dit onderdéél stond er geen Works opgesteld,...

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

3de sessie in de namiddag, Over the hill en dan sturen op een natte strook die serieus neerwaarts loopt.
Ja reaktie, remmen, schuiven,.....Wederom merk je hier een verschil in banden en zeker de winterbanden springen er hier echt uit kwa controle. Je merkt dat ze gewoon een pak water afzetten en dat komt de controle ten goede,... Ja eens onder de 7°C komen de voordelen van de winterband naar boven. Deze blijft zachter, zit meer silica in en dat maakt dat de band gewoon beter contact houd onder koude omstandigheden, daar waar onze zomerbanden harder worden bij koude. De opsplitsing in de diverse kleine lamellen maken dat bij echt winterse omstandigheden de band zoveel malen meer te vertellen heeft dan een zomerband.
Zaken die we als geroutineerde chauffeurs wel weten, maar toch, even verrast,...

Ik neem afscheid van de groep, maak nog even een praatje met de mensen van Goodyear en in 2009 komt er naar alle waarschijnlijkheid terug een Goodyear Safe Driving Experience, méér dan de moeite om je in te schrijven!
Extra punt dat ik nu echt met alle modellekes van MINI heb gereden,.... dat op zich is super mooi meegenomen.

Ik krijg mijn certificaat van Goodyear Safe Driving Experience, de Mellow Yellow wordt even voorgereden en dan is het toch mooi al die hoofdjes te zien draaien, wat foto’s, ik bedank de mensen van Goodyear voor deze mooie dag en start de Dooper, rijd het terrein af en even twijfel, even een moment van,.... nope, ik stuur naar links, weg van de snelweg, weg van de naar alle waarschijnlijkheid snelste weg,... Ardennen here I come,... Ik laat Garmin even in de steek en ga mijn eigen weg, sturen, sturen en nog eens sturen, nu en dan weleens een vrachtwagen voor me, maar 80% van de terugweg had ik vrije baan,.... Niet gek, niet overdreven maar wel vlot.

Nogmaals dank aan Goodyear en stiekem hoop ik dat ik volgend jaar er wéér bij mag zijn, hmm geef dan mijn zitje aan Sonja, in gezelschap van wat meerdere MINIACS hoop ik van harte,…

De grootse herhaling; zijn er nog slechte autos? … Zijn er slechte banden? … Zijn er slechte chauffeurs? …
We weten allemaal dat snelheid en veiligheid meestal in benarde situaties loodrecht tegen over elkaar staan, plaatsen we daar dan nog een chauffeur bij die in alle waarschijnlijkheid soms de gekste reakties ten toon kan spreiden,…

Ga ik veranderen van rijstijl, hmmm,…. Heb ik even nagedacht, yep, heb ik iets bijgeleerd, yep,… ga ik dit onthouden, tot dusver wel,… dus ’t blijft wel hangen,…
Een band is zwart en elke fabrikant heeft zijn plus en contra’s en banden blijft hoe gek het mag klinken een vrij persoonlijk iets … Gek, hoe we soms met z’n allen dure toptechnologische pareltjes voorzien van een zwarte band,… het enige contact met deze wereldbol,…
Naar mijn bescheiden mening; te weinig chauffeurs hebben ooit de kans gekregen deze zaken te mogen ervaren in een veilige context, bij 60km/uur op een natte baan in real life,…. Dan is het plots een heel andere ervaring,…

Thanks to Goodyear, see ya next year! :-

Afbeelding
even voor de foto,...
Laatst gewijzigd door MY Dweiltje op Di Sep 23, 2008 19:41, 7 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
eriks
MINI Master
Berichten: 3201
Lid geworden op: 07 Jan 2006
Locatie: Helchteren
Contact:

Berichtdoor eriks » Di Sep 23, 2008 12:49

Amaai, is hier een verslaggever geboren :wink:
Jan, leuk om dit te lezen, brengt ons een goed beeld van de dag 8) en duidelijk de moeite waard om naar lux. te rijden.
Hmm, next year !!!

Gebruikersavatar
boeki
MINI Freak
Berichten: 214
Lid geworden op: 02 Nov 2006
Locatie: waar mijn mini staat

Berichtdoor boeki » Di Sep 23, 2008 17:51

is een beetje hetzelfde of op het jcw launch event een weekje daarvoor ;-)

Gebruikersavatar
varavital
MINI Nutter
Berichten: 5263
Lid geworden op: 07 Aug 2004
Locatie: Sint-Truiden
Contact:

Berichtdoor varavital » Di Sep 23, 2008 18:28

Heel mooi verslag 8)

Gebruikersavatar
Morty
Founder
Berichten: 9062
Lid geworden op: 18 Sep 2003
Locatie: Kontich
Contact:

Berichtdoor Morty » Di Sep 23, 2008 22:32

Lijkt me een prima dag geweest te zijn.

Misschien volgend jaar, als ik eens vrijaf kan krijgen :)

Gebruikersavatar
mujer
MINI Master
Berichten: 1566
Lid geworden op: 03 Feb 2005
Locatie: Gent

Berichtdoor mujer » Wo Sep 24, 2008 8:48

het ziet er idd gelijklopend uit als dat van de week ervoor.
Het is zeker de moeite om eens te doen.

Gebruikersavatar
flippers jan & linda
MINI-aholic
Berichten: 447
Lid geworden op: 12 Okt 2006
Locatie: ZWIJNDRECHT

Berichtdoor flippers jan & linda » Ma Sep 28, 2009 22:20

Tof samengevat Jan =D>

Gebruikersavatar
eriks
MINI Master
Berichten: 3201
Lid geworden op: 07 Jan 2006
Locatie: Helchteren
Contact:

Berichtdoor eriks » Ma Sep 28, 2009 22:47

:-k


Terug naar “MINI Racing”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten