Mini --> Maxi Miserie

Bespreek hier de Mk.2 cabrio
Gebruikersavatar
Rule
MINI Regular
Berichten: 30
Lid geworden op: 04 Mei 2009

Mini --> Maxi Miserie

Berichtdoor Rule » Do Jan 26, 2012 15:05

Dag mini-collega's,

Graag wou ik met jullie mijn ervaringen delen in de hoop nog extra informatie te verkrijgen betreffende de problemen die ik met mijn R57 al gehad heb.
Hierbij een kort 'dag'boek:

29/04/2009
- levering wagen
13 maanden later
- eerste onderhoud (hoewel dit niet nodig bleek gezien de wagen net 10000km op de teller had)
27 maanden later
- tweede onderhoud (20000km op de teller) incl. vervangen van 2 banden (+1000 euro :-()
- problemen met het kofferdeksel (gelukkiglijk binnen garantie geregeld maar gezien de km stand onbegrijpelijk dat zoiets al stuk was)
- klikkende ontkoppelingspedaal (eerst diende de volledige lijn vervangen te worden - drukgroep? - maar uiteindelijk werd er een snelle fix voorgesteld die ook nog onder garantie kon uitgevoerd worden)

Tot daar alles dus treffelijk verlopen... Ik was eigenlijk wel blij met hoe de garage nog allerhande zaken geregeld had gekregen buiten de garantieperiode om. Er werden ook geen werkuren aangerekend.

Maar dan dit:

Een 4-tal maanden later maakt de wagen een vreemd geluid bij het aanzetten (indrukken koppeling), 2 dagen later merk op de autosnelweg in 6de versnelling dat de koppeling precies blijft hangen.
Ik contacteer meteen de garage om dit probleem te onderzoeken.
Daar wordt aangegeven dat het pedaal hard aanvoelt en dat de koppeling dus versleten zal zijn (pedaal voelde reeds zo hard aan vanaf de fix - had dat toen ook gemeld).
Ze gingen hun best doen om dat te regelen met de verdeler want dat kon toch niet normaal zijn enz...
Aangezien er niet meteen plaats was in de planning diende ik nog 2 weken te wachten voor reparatie maar kon ik er in tussentijd gerust verder mee rijden.
Deze wagen wordt enkel in het weekend gebruikt dus dat leek me geen probleem.
Aangezien onze andere wagen echter binnen moest voor een reperatie (inbraak) werd er in het weekend 300km afgelegd.
Tot mijn grote verbazing werd het probleem binnen die afstand 10 keer erger en kreeg ik slipproblemen in alle versnellingen.
Dit ondanks dat ik uiterst rustig met de wagen omging.
Ik ben de wagen dan ook meteen bij de dealer gaan afzetten om geen verdere schade meer te veroorzaken.
Ik had ook gemeld dat ik het gekende vrachtwagen geluid had bij koude start en of daar intussen al een goede fix voor was (alle fora staan vol over het probleem met de kettingspanner).

Resultaat:

Na contact met mini konden ze het probleem met de kettingspanner onder garantie uitvoeren (zou er nog aan mankeren aangezien dit een gekend probleem is en nog nooit uitgevoerd werd bij onze mini). De werkuren dienden echter voor 50% vergoed te worden.
De uiteindelijke kostprijs daarvoor bedroeg na die korting +200 euro (totaal prestatie van 275 minuten --> dat is meer dan 4u, is zoiets mogelijk?).
De totale kost van het vervangen van de koppeling werd toegewezen aan slijtage en diende volledig vergoed te worden.
Samen met een storingsdiagnose test die eveneens op de factuur stond komt dit uit op een bedrag van net geen 2000 euro.

De wagen heeft net 25000km op de teller dus dit is voor mij onaanvaardbaar.
De wagen is rustig gerodeerd (zoals het tegenwoordig zogezegd niet meer nodig is).
Er wordt met die wagen niet onnozel gereden en hij wordt super onderhouden.

Intussen werd de wagen uiteraard reeds hersteld (men ging bellen na het openmaken van de koppeling in afwachting van, maar dat hebben ze dus niet gedaan) maar ik vroeg me af of er nog opties zijn om deze praktijken aan te vechten...

In de garage had men natuurlijk nog nooit van gelijkaardige problemen gehoord en werden verwijzingen naar het internet afgedaan als zijnde overdreven...
Alle informatie betreffende deze problemen / prijzen / andere mogelijke toekomstige mankementen is welkom!


Mvg,
Roel

Gebruikersavatar
Stafke
MINI Master
Berichten: 3042
Lid geworden op: 29 Dec 2007
Locatie: Ehrwald
Contact:

Re: Mini --> Maxi Miserie

Berichtdoor Stafke » Vr Jan 27, 2012 10:53

Rule schreef:In de garage had men natuurlijk nog nooit van gelijkaardige problemen gehoord en werden verwijzingen naar het internet afgedaan als zijnde overdreven...


Dat kennen we ....

Dat werk voor die kettingspanner zouden ze toch wel in garantie mogen doen hebben vind ik.
Wat die koppeling betreft, tja moeilijk oordelen daarover.
Maar voor zover ik weet geen problemen gekend hiermee.

Gebruikersavatar
Rule
MINI Regular
Berichten: 30
Lid geworden op: 04 Mei 2009

Berichtdoor Rule » Vr Jan 27, 2012 11:42

Intussen vond ik bijvoorbeeld al volgend draadje
http://www.driving-fun.com/forum/viewtopic.php?f=8&t=21288
en dit draadje
http://www.autoweek.nl/autoreview/31096/mini-clubman-cooper-s-chili-2008

Ik ben dus blijkbaar niet de enige, alleen is het bij mij nog sneller gegaan...

@admin: misschien staat dit topic beter ergens anders?


Terug naar “Cabrio Talk”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten