JCW GP als lichte vracht ...

Voor nieuws, weetjes, ideetjes - kortweg MINI in het algemeen...
Gebruikersavatar
XiPHiAS
MINI2 - Newbie
Berichten: 21
Lid geworden op: 05 Mar 2009
Locatie: Waregem

JCW GP als lichte vracht ...

Berichtdoor XiPHiAS » Wo Mar 11, 2009 17:10

Zou ik een mini JCW GP kunnen inschrijven als lichte vracht?

Gebruikersavatar
Xefke
MINI Master
Berichten: 2240
Lid geworden op: 13 Jul 2005
Locatie: OLV Waver

Berichtdoor Xefke » Wo Mar 11, 2009 17:22

Heb ik ook al es aan gedacht... kweet ni of da zomaar gaat lukken hoor...

Gebruikersavatar
PEPI
MINI Master
Berichten: 3080
Lid geworden op: 02 Jun 2006
Locatie: Kruibeke

Berichtdoor PEPI » Wo Mar 11, 2009 19:30

Daar is een regeltje voor i.v.m. de laadruimte als ik mij niet vergis...

Gebruikersavatar
Dangixxer
MINI Nutter
Berichten: 5219
Lid geworden op: 10 Jan 2005
Contact:

Berichtdoor Dangixxer » Wo Mar 11, 2009 19:41

- laadruimte moet afgesloten worden van de ruimte waar de zetels staan
- laadruimte minstens 50% van de wielbasis :?
- volledige horizontale laadvloer zonder bevestigingspunten voor zetels en gordels

geen makkie, maar het proberen waard :wink:

Gebruikersavatar
PEPI
MINI Master
Berichten: 3080
Lid geworden op: 02 Jun 2006
Locatie: Kruibeke

Berichtdoor PEPI » Wo Mar 11, 2009 19:44

Dangixxer schreef:- laadruimte moet afgesloten worden van de ruimte waar de zetels staan
- laadruimte minstens 50% van de wielbasis :?
- volledige horizontale laadvloer zonder bevestigingspunten voor zetels en gordels

geen makkie, maar het proberen waard :wink:


Voila sé :wink:

Gebruikersavatar
XiPHiAS
MINI2 - Newbie
Berichten: 21
Lid geworden op: 05 Mar 2009
Locatie: Waregem

Berichtdoor XiPHiAS » Wo Mar 11, 2009 19:56

Dangixxer schreef:1.) laadruimte moet afgesloten worden van de ruimte waar de zetels staan
2.) laadruimte minstens 50% van de wielbasis :?
3.) volledige horizontale laadvloer zonder bevestigingspunten voor zetels en gordels

geen makkie, maar het proberen waard :wink:

1. weet ik niet zo zeker, volgens mij is dat enkel voor SUV's/camionetten : nok/ok
2.) lijkt me ok voor de mini : ok
3.) geen bevestigingspunten voor zetels en gordels dus : ok

Gebruikersavatar
Dangixxer
MINI Nutter
Berichten: 5219
Lid geworden op: 10 Jan 2005
Contact:

Berichtdoor Dangixxer » Wo Mar 11, 2009 20:08

XiPHiAS schreef:
Dangixxer schreef:1.) laadruimte moet afgesloten worden van de ruimte waar de zetels staan
2.) laadruimte minstens 50% van de wielbasis :?
3.) volledige horizontale laadvloer zonder bevestigingspunten voor zetels en gordels

geen makkie, maar het proberen waard :wink:

1. weet ik niet zo zeker, volgens mij is dat enkel voor SUV's/camionetten : nok/ok
2.) lijkt me ok voor de mini : ok
3.) geen bevestigingspunten voor zetels en gordels dus : ok


Stel mij alleen de vraag dat als je een GP koopt, die toch altijd tweedehands zal zijn, dat je hem van gewone inschrijving kunt omzetten naar lichte vracht.....?

Gebruikersavatar
XiPHiAS
MINI2 - Newbie
Berichten: 21
Lid geworden op: 05 Mar 2009
Locatie: Waregem

Berichtdoor XiPHiAS » Wo Mar 11, 2009 20:12

Dangixxer schreef:
XiPHiAS schreef:
Dangixxer schreef:1.) laadruimte moet afgesloten worden van de ruimte waar de zetels staan
2.) laadruimte minstens 50% van de wielbasis :?
3.) volledige horizontale laadvloer zonder bevestigingspunten voor zetels en gordels

geen makkie, maar het proberen waard :wink:

1. weet ik niet zo zeker, volgens mij is dat enkel voor SUV's/camionetten : nok/ok
2.) lijkt me ok voor de mini : ok
3.) geen bevestigingspunten voor zetels en gordels dus : ok


Stel mij alleen de vraag dat als je een GP koopt, die toch altijd tweedehands zal zijn, dat je hem van gewone inschrijving kunt omzetten naar lichte vracht.....?

Ik heb er een paar tekoop gezien in Duitsland, ik zou die daar kopen en invoeren.

Het is maar een idee, ik ben zelfstandige en het ontbreken van de achterzetel én dus de grotere koffer zou me wel goed van pas komen. Het nuttige aan het aangename koppelen hé.

En alvoor je afkomt met het briliante idee ... een Clubman vind ik niet mooi eigenlijk...

Gebruikersavatar
XiPHiAS
MINI2 - Newbie
Berichten: 21
Lid geworden op: 05 Mar 2009
Locatie: Waregem

Berichtdoor XiPHiAS » Wo Mar 11, 2009 20:46

Ik vond meer info op autoforum ...

Er is inderdaad hier en daar wel wat te vinden op dit forum en zal trachten zoveel mogelijk informatie hier samen te vatten.

De nieuwe wetgeving voor een lichte vracht zegt het volgende:

1. Voertuigen van maximaal 3.500 kg (MTM) met 1 afgesloten cabine (2 zitplaatsen passagiers + 1 zitplaats bestuurder) en open laadbak
2. Voertuigen van maximaal 3.500 kg (MTM) met dubbele cabine (6 zitplaatsen passagiers + 1 zitplaats bestuurder) en open laadbak
3. Voertuigen van maximaal 3.500 kg (MTM), 1 volume voor zowel laadruimte als passagiersruimte (2 zitplaatsen passagiers + 1 zitplaats bestuurder), er is een scheidingswand achter de zitplaatsen vereist, de laadruimte moet minstens 50 % bedragen van de lengte van de wielbasis (gemeten op 20 cm boven de vloer), de laadruimte moet voorzien zijn van een horizontale laadvloer over de hele oppervlakte, de laadvloer moet vast of duurzaam bevestigd zijn en deel uitmaken van het koetswerk en de laadruimte mag niet voorzien zijn van verankeringsplaatsen voor bijkomende zitbanken, zetels of veiligheidsgordels
4. Voertuigen van maximaal 3.500 kg (MTM), 1 volume voor zowel laadruimte als passagiersruimte (6 zitplaatsen passagiers + 1 zitplaats bestuurder), er is een scheidingswand achter de zitplaatsen vereist, de laadruimte moet minstens 50 % bedragen van de lengte van de wielbasis (gemeten op 20 cm boven de vloer), de laadruimte moet voorzien zijn van een horizontale laadvloer over de hele oppervlakte, de laadvloer moet vast of duurzaam bevestigd zijn en deel uitmaken van het koetswerk en de laadruimte mag niet voorzien zijn van verankeringsplaatsen voor bijkomende zitbanken, zetels of veiligheidsgordels

Wat er eigenlijk gewijzigd is met vroeger is 4. Voor de wetswijziging was een lengte van 30% van de laadruimte voldoende, nu is het 50%.

Dit wil dus ook zeggen dat alle SUV lichte vracht met 4 zitplaatsen van vroeger niet meer voldoen aan de nieuwe wetgeving. Mits een aanpassing aan deze wagens door de achterste bank te verwijderen en er een laadruimte van te maken, zouden deze SUV's opnieuw aan de nieuwe wetgeving voldoen. Weliswaar heb je dan slechts een 2-zit.

Gebruikersavatar
Stafke
MINI Master
Berichten: 3042
Lid geworden op: 29 Dec 2007
Locatie: Ehrwald
Contact:

Berichtdoor Stafke » Wo Mar 11, 2009 22:23

XiPHiAS schreef:En alvoor je afkomt met het briliante idee ... een Clubman vind ik niet mooi eigenlijk...


Dat schitterend ideé zou ik je zeker niet aan hand gedaan hebben :wink: :grin:


Terug naar “General MINI Talk”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten