Pagina 1 van 1

JCW GP als lichte vracht ...

Geplaatst: Wo Mar 11, 2009 17:10
door XiPHiAS
Zou ik een mini JCW GP kunnen inschrijven als lichte vracht?

Geplaatst: Wo Mar 11, 2009 17:22
door Xefke
Heb ik ook al es aan gedacht... kweet ni of da zomaar gaat lukken hoor...

Geplaatst: Wo Mar 11, 2009 19:30
door PEPI
Daar is een regeltje voor i.v.m. de laadruimte als ik mij niet vergis...

Geplaatst: Wo Mar 11, 2009 19:41
door Dangixxer
- laadruimte moet afgesloten worden van de ruimte waar de zetels staan
- laadruimte minstens 50% van de wielbasis :?
- volledige horizontale laadvloer zonder bevestigingspunten voor zetels en gordels

geen makkie, maar het proberen waard :wink:

Geplaatst: Wo Mar 11, 2009 19:44
door PEPI
Dangixxer schreef:- laadruimte moet afgesloten worden van de ruimte waar de zetels staan
- laadruimte minstens 50% van de wielbasis :?
- volledige horizontale laadvloer zonder bevestigingspunten voor zetels en gordels

geen makkie, maar het proberen waard :wink:


Voila sé :wink:

Geplaatst: Wo Mar 11, 2009 19:56
door XiPHiAS
Dangixxer schreef:1.) laadruimte moet afgesloten worden van de ruimte waar de zetels staan
2.) laadruimte minstens 50% van de wielbasis :?
3.) volledige horizontale laadvloer zonder bevestigingspunten voor zetels en gordels

geen makkie, maar het proberen waard :wink:

1. weet ik niet zo zeker, volgens mij is dat enkel voor SUV's/camionetten : nok/ok
2.) lijkt me ok voor de mini : ok
3.) geen bevestigingspunten voor zetels en gordels dus : ok

Geplaatst: Wo Mar 11, 2009 20:08
door Dangixxer
XiPHiAS schreef:
Dangixxer schreef:1.) laadruimte moet afgesloten worden van de ruimte waar de zetels staan
2.) laadruimte minstens 50% van de wielbasis :?
3.) volledige horizontale laadvloer zonder bevestigingspunten voor zetels en gordels

geen makkie, maar het proberen waard :wink:

1. weet ik niet zo zeker, volgens mij is dat enkel voor SUV's/camionetten : nok/ok
2.) lijkt me ok voor de mini : ok
3.) geen bevestigingspunten voor zetels en gordels dus : ok


Stel mij alleen de vraag dat als je een GP koopt, die toch altijd tweedehands zal zijn, dat je hem van gewone inschrijving kunt omzetten naar lichte vracht.....?

Geplaatst: Wo Mar 11, 2009 20:12
door XiPHiAS
Dangixxer schreef:
XiPHiAS schreef:
Dangixxer schreef:1.) laadruimte moet afgesloten worden van de ruimte waar de zetels staan
2.) laadruimte minstens 50% van de wielbasis :?
3.) volledige horizontale laadvloer zonder bevestigingspunten voor zetels en gordels

geen makkie, maar het proberen waard :wink:

1. weet ik niet zo zeker, volgens mij is dat enkel voor SUV's/camionetten : nok/ok
2.) lijkt me ok voor de mini : ok
3.) geen bevestigingspunten voor zetels en gordels dus : ok


Stel mij alleen de vraag dat als je een GP koopt, die toch altijd tweedehands zal zijn, dat je hem van gewone inschrijving kunt omzetten naar lichte vracht.....?

Ik heb er een paar tekoop gezien in Duitsland, ik zou die daar kopen en invoeren.

Het is maar een idee, ik ben zelfstandige en het ontbreken van de achterzetel én dus de grotere koffer zou me wel goed van pas komen. Het nuttige aan het aangename koppelen hé.

En alvoor je afkomt met het briliante idee ... een Clubman vind ik niet mooi eigenlijk...

Geplaatst: Wo Mar 11, 2009 20:46
door XiPHiAS
Ik vond meer info op autoforum ...

Er is inderdaad hier en daar wel wat te vinden op dit forum en zal trachten zoveel mogelijk informatie hier samen te vatten.

De nieuwe wetgeving voor een lichte vracht zegt het volgende:

1. Voertuigen van maximaal 3.500 kg (MTM) met 1 afgesloten cabine (2 zitplaatsen passagiers + 1 zitplaats bestuurder) en open laadbak
2. Voertuigen van maximaal 3.500 kg (MTM) met dubbele cabine (6 zitplaatsen passagiers + 1 zitplaats bestuurder) en open laadbak
3. Voertuigen van maximaal 3.500 kg (MTM), 1 volume voor zowel laadruimte als passagiersruimte (2 zitplaatsen passagiers + 1 zitplaats bestuurder), er is een scheidingswand achter de zitplaatsen vereist, de laadruimte moet minstens 50 % bedragen van de lengte van de wielbasis (gemeten op 20 cm boven de vloer), de laadruimte moet voorzien zijn van een horizontale laadvloer over de hele oppervlakte, de laadvloer moet vast of duurzaam bevestigd zijn en deel uitmaken van het koetswerk en de laadruimte mag niet voorzien zijn van verankeringsplaatsen voor bijkomende zitbanken, zetels of veiligheidsgordels
4. Voertuigen van maximaal 3.500 kg (MTM), 1 volume voor zowel laadruimte als passagiersruimte (6 zitplaatsen passagiers + 1 zitplaats bestuurder), er is een scheidingswand achter de zitplaatsen vereist, de laadruimte moet minstens 50 % bedragen van de lengte van de wielbasis (gemeten op 20 cm boven de vloer), de laadruimte moet voorzien zijn van een horizontale laadvloer over de hele oppervlakte, de laadvloer moet vast of duurzaam bevestigd zijn en deel uitmaken van het koetswerk en de laadruimte mag niet voorzien zijn van verankeringsplaatsen voor bijkomende zitbanken, zetels of veiligheidsgordels

Wat er eigenlijk gewijzigd is met vroeger is 4. Voor de wetswijziging was een lengte van 30% van de laadruimte voldoende, nu is het 50%.

Dit wil dus ook zeggen dat alle SUV lichte vracht met 4 zitplaatsen van vroeger niet meer voldoen aan de nieuwe wetgeving. Mits een aanpassing aan deze wagens door de achterste bank te verwijderen en er een laadruimte van te maken, zouden deze SUV's opnieuw aan de nieuwe wetgeving voldoen. Weliswaar heb je dan slechts een 2-zit.

Geplaatst: Wo Mar 11, 2009 22:23
door Stafke
XiPHiAS schreef:En alvoor je afkomt met het briliante idee ... een Clubman vind ik niet mooi eigenlijk...


Dat schitterend ideé zou ik je zeker niet aan hand gedaan hebben :wink: :grin: