JCW GP als lichte vracht ...
Geplaatst: Wo Mar 11, 2009 17:10
Zou ik een mini JCW GP kunnen inschrijven als lichte vracht?
Het Belgische New MINI forum
http://www.mini2.be/forum/
Dangixxer schreef:- laadruimte moet afgesloten worden van de ruimte waar de zetels staan
- laadruimte minstens 50% van de wielbasis![]()
- volledige horizontale laadvloer zonder bevestigingspunten voor zetels en gordels
geen makkie, maar het proberen waard
Dangixxer schreef:1.) laadruimte moet afgesloten worden van de ruimte waar de zetels staan
2.) laadruimte minstens 50% van de wielbasis![]()
3.) volledige horizontale laadvloer zonder bevestigingspunten voor zetels en gordels
geen makkie, maar het proberen waard
XiPHiAS schreef:Dangixxer schreef:1.) laadruimte moet afgesloten worden van de ruimte waar de zetels staan
2.) laadruimte minstens 50% van de wielbasis![]()
3.) volledige horizontale laadvloer zonder bevestigingspunten voor zetels en gordels
geen makkie, maar het proberen waard
1. weet ik niet zo zeker, volgens mij is dat enkel voor SUV's/camionetten : nok/ok
2.) lijkt me ok voor de mini : ok
3.) geen bevestigingspunten voor zetels en gordels dus : ok
Dangixxer schreef:XiPHiAS schreef:Dangixxer schreef:1.) laadruimte moet afgesloten worden van de ruimte waar de zetels staan
2.) laadruimte minstens 50% van de wielbasis![]()
3.) volledige horizontale laadvloer zonder bevestigingspunten voor zetels en gordels
geen makkie, maar het proberen waard
1. weet ik niet zo zeker, volgens mij is dat enkel voor SUV's/camionetten : nok/ok
2.) lijkt me ok voor de mini : ok
3.) geen bevestigingspunten voor zetels en gordels dus : ok
Stel mij alleen de vraag dat als je een GP koopt, die toch altijd tweedehands zal zijn, dat je hem van gewone inschrijving kunt omzetten naar lichte vracht.....?
Er is inderdaad hier en daar wel wat te vinden op dit forum en zal trachten zoveel mogelijk informatie hier samen te vatten.
De nieuwe wetgeving voor een lichte vracht zegt het volgende:
1. Voertuigen van maximaal 3.500 kg (MTM) met 1 afgesloten cabine (2 zitplaatsen passagiers + 1 zitplaats bestuurder) en open laadbak
2. Voertuigen van maximaal 3.500 kg (MTM) met dubbele cabine (6 zitplaatsen passagiers + 1 zitplaats bestuurder) en open laadbak
3. Voertuigen van maximaal 3.500 kg (MTM), 1 volume voor zowel laadruimte als passagiersruimte (2 zitplaatsen passagiers + 1 zitplaats bestuurder), er is een scheidingswand achter de zitplaatsen vereist, de laadruimte moet minstens 50 % bedragen van de lengte van de wielbasis (gemeten op 20 cm boven de vloer), de laadruimte moet voorzien zijn van een horizontale laadvloer over de hele oppervlakte, de laadvloer moet vast of duurzaam bevestigd zijn en deel uitmaken van het koetswerk en de laadruimte mag niet voorzien zijn van verankeringsplaatsen voor bijkomende zitbanken, zetels of veiligheidsgordels
4. Voertuigen van maximaal 3.500 kg (MTM), 1 volume voor zowel laadruimte als passagiersruimte (6 zitplaatsen passagiers + 1 zitplaats bestuurder), er is een scheidingswand achter de zitplaatsen vereist, de laadruimte moet minstens 50 % bedragen van de lengte van de wielbasis (gemeten op 20 cm boven de vloer), de laadruimte moet voorzien zijn van een horizontale laadvloer over de hele oppervlakte, de laadvloer moet vast of duurzaam bevestigd zijn en deel uitmaken van het koetswerk en de laadruimte mag niet voorzien zijn van verankeringsplaatsen voor bijkomende zitbanken, zetels of veiligheidsgordels
Wat er eigenlijk gewijzigd is met vroeger is 4. Voor de wetswijziging was een lengte van 30% van de laadruimte voldoende, nu is het 50%.
Dit wil dus ook zeggen dat alle SUV lichte vracht met 4 zitplaatsen van vroeger niet meer voldoen aan de nieuwe wetgeving. Mits een aanpassing aan deze wagens door de achterste bank te verwijderen en er een laadruimte van te maken, zouden deze SUV's opnieuw aan de nieuwe wetgeving voldoen. Weliswaar heb je dan slechts een 2-zit.
XiPHiAS schreef:En alvoor je afkomt met het briliante idee ... een Clubman vind ik niet mooi eigenlijk...