Waar op letten bij aankoop gebruikte cooper s 2007 ?

Voor nieuws, weetjes, ideetjes - kortweg MINI in het algemeen...
Gebruikersavatar
PeterkePan
MINI Fan
Berichten: 111
Lid geworden op: 19 Jun 2011

Waar op letten bij aankoop gebruikte cooper s 2007 ?

Berichtdoor PeterkePan » Za Aug 27, 2011 19:30

Hoi allemaal.
ben al een tijdje aan het uitkijken naar een s'je en nu vroeg ik me toch af of er bepaalde dingen zijn waar ik moet op letten bij tweedehands s'je van 2007? alvoorens te kopen.
iemand pointers ?
dank bij voorbaat.
Groetejs Peterkepan

Gebruikersavatar
PEPI
MINI Master
Berichten: 3080
Lid geworden op: 02 Jun 2006
Locatie: Kruibeke

Berichtdoor PEPI » Za Aug 27, 2011 21:14


Gebruikersavatar
PeterkePan
MINI Fan
Berichten: 111
Lid geworden op: 19 Jun 2011

Berichtdoor PeterkePan » Za Aug 27, 2011 21:22

PEPI schreef:Deze al gezien ? ;)


heb ik al gezien ja :)
maar denk helaas dat mijn budgets die clubman niet gaat toestaan ...
via pm mag je altijd een richtprijsje nalaten.
toevallig tips waarop letten bij een hatch van 2007?

Tg bedankt

Gebruikersavatar
Dangixxer
MINI Nutter
Berichten: 5219
Lid geworden op: 10 Jan 2005
Contact:

Berichtdoor Dangixxer » Za Aug 27, 2011 22:38

Is er nu niemand die echt de moeite wil doen om deze mens een antwoord te geven... :roll:
Rijden hier toch wel wat R56 S'en rond

Als je nu een R53 zocht....tips in overvloed :grin:

Gebruikersavatar
cooperke s
MINI-aholic
Berichten: 831
Lid geworden op: 11 Apr 2007
Locatie: Sint-Niklaas

Berichtdoor cooperke s » Za Aug 27, 2011 23:06

Blijkbaar worden die R56 s'jes nie gebruikt hier...LOL

Gebruikersavatar
PeterkePan
MINI Fan
Berichten: 111
Lid geworden op: 19 Jun 2011

Berichtdoor PeterkePan » Zo Aug 28, 2011 7:54

Dangixxer schreef:Is er nu niemand die echt de moeite wil doen om deze mens een antwoord te geven... :roll:
Rijden hier toch wel wat R56 S'en rond

Als je nu een R53 zocht....tips in overvloed :grin:

ik ben toch juist dat een r56 het model 2007 is of ga ik daar al door het lint ? :roll:

Gebruikersavatar
cooperke s
MINI-aholic
Berichten: 831
Lid geworden op: 11 Apr 2007
Locatie: Sint-Niklaas

Berichtdoor cooperke s » Zo Aug 28, 2011 8:44

De R53 is een compressor aangedreven motor,de R56s heeft een turbo aangedreven motor.Ik vermoed dat de allerlaatste R53's gemaakt zijn begin 2007,ben niet zeker.Ben niet zo goed met jaartallen :wink: .

Heb je een advertentie of zo?

Tom.

Gebruikersavatar
PeterkePan
MINI Fan
Berichten: 111
Lid geworden op: 19 Jun 2011

Berichtdoor PeterkePan » Zo Aug 28, 2011 9:11

cooperke s schreef:De R53 is een compressor aangedreven motor,de R56s heeft een turbo aangedreven motor.Ik vermoed dat de allerlaatste R53's gemaakt zijn begin 2007,ben niet zeker.Ben niet zo goed met jaartallen :wink: .

Heb je een advertentie of zo?

Tom.

het gaat om een turbo sje van 2007

Gebruikersavatar
Dangixxer
MINI Nutter
Berichten: 5219
Lid geworden op: 10 Jan 2005
Contact:

Berichtdoor Dangixxer » Zo Aug 28, 2011 10:01

PeterkePan schreef:
cooperke s schreef:De R53 is een compressor aangedreven motor,de R56s heeft een turbo aangedreven motor.Ik vermoed dat de allerlaatste R53's gemaakt zijn begin 2007,ben niet zeker.Ben niet zo goed met jaartallen :wink: .

Heb je een advertentie of zo?

Tom.

het gaat om een turbo sje van 2007


Dan zit je juist met de "56" :grin:

Zoals gezegd, ik heb het model ervoor dus ben zeker geen specialist van de tubo-modellekes
Gevoelige punten.....

Persoonlijk zou ik nooit een reeds getuned model kopen.
Meestal wordt in België de turbo-druk wat opgevezen en het ding gaat als een speer!
Er worden bijna nooit andere onderdelen vervangen.
Niet dat die tuning per sé slecht is....DAT ZEG IK NIET
Maar er zijn wel heel wat gevallen bekend van opgeblazen turbo's, zuigers die het begeven,....
IK ZOU als tweedehands liever een "maagdelijk" S'ke kopen en achteraf zelf laten doen (als dat natuurlijk jou bedoeling is). Dan weet je bij wie, wat, waar. En je weet ook hoe ermee gereden is! Want ge rijdt er zelf mee :grin: :grin:
Ondanks al de lof in het begin zijn die turbo-motoren als ze onder een MINI-kap zitten niet steeds probleemvrij.

Vraag ook zeker of de wagen onder garantie is binnengeweest voor de "dieselratel"
Probleem dat zo goed als ALLE turbo-Sen hebben. Bij koude start draait de motor soms een seconde of dertig als een dieseltraktor! En dat is nog mooi uitgerdrukt. Na 30 sec is dit weg. Heeft iets te maken met de kleppenstoters (dacht ik). BMW zegt dat dit niet schadelijk is voor de motor. Ik weet alleen dat het klinkt alsof uwe motor op punt staat zijne geest te geven. NIET LEUK dus. Onder garantie kon je dit probleem laten maken, alhoewel het zich achteraf soms terug begon voor te doen....
Als je dus al weet dat hij er ooit voor binnen geweest is, is de kans bestaande dat het MISSCHIEN opgelost is. Niet binnengeweest = in de winter garantie prijs.

Let ook op de "scoop" (brievenbuske in de motorkap)
De eerste R56'en was dit van erbarmelijke kwaliteit. Door de extreme hitte van de turbo die er net onder zit, trok dit (omdat het niet van metaal was) soms krom. Ondertussen hebben ze er al zeker 3 aanpassingen aan gedaan om het goed te krijgen (verstevigd, openingen in het gaas)

Dat zijn zo dingen die wel eens durven gebeuren
Hopelijk ben je er iets mee

Gebruikersavatar
PeterkePan
MINI Fan
Berichten: 111
Lid geworden op: 19 Jun 2011

Berichtdoor PeterkePan » Zo Aug 28, 2011 10:16

Dangixxer schreef:
PeterkePan schreef:
cooperke s schreef:De R53 is een compressor aangedreven motor,de R56s heeft een turbo aangedreven motor.Ik vermoed dat de allerlaatste R53's gemaakt zijn begin 2007,ben niet zeker.Ben niet zo goed met jaartallen :wink: .

Heb je een advertentie of zo?

Tom.

het gaat om een turbo sje van 2007


Dan zit je juist met de "56" :grin:

Zoals gezegd, ik heb het model ervoor dus ben zeker geen specialist van de tubo-modellekes
Gevoelige punten.....

Persoonlijk zou ik nooit een reeds getuned model kopen.
Meestal wordt in België de turbo-druk wat opgevezen en het ding gaat als een speer!
Er worden bijna nooit andere onderdelen vervangen.
Niet dat die tuning per sé slecht is....DAT ZEG IK NIET
Maar er zijn wel heel wat gevallen bekend van opgeblazen turbo's, zuigers die het begeven,....
IK ZOU als tweedehands liever een "maagdelijk" S'ke kopen en achteraf zelf laten doen (als dat natuurlijk jou bedoeling is). Dan weet je bij wie, wat, waar. En je weet ook hoe ermee gereden is! Want ge rijdt er zelf mee :grin: :grin:
Ondanks al de lof in het begin zijn die turbo-motoren als ze onder een MINI-kap zitten niet steeds probleemvrij.

Vraag ook zeker of de wagen onder garantie is binnengeweest voor de "dieselratel"
Probleem dat zo goed als ALLE turbo-Sen hebben. Bij koude start draait de motor soms een seconde of dertig als een dieseltraktor! En dat is nog mooi uitgerdrukt. Na 30 sec is dit weg. Heeft iets te maken met de kleppenstoters (dacht ik). BMW zegt dat dit niet schadelijk is voor de motor. Ik weet alleen dat het klinkt alsof uwe motor op punt staat zijne geest te geven. NIET LEUK dus. Onder garantie kon je dit probleem laten maken, alhoewel het zich achteraf soms terug begon voor te doen....
Als je dus al weet dat hij er ooit voor binnen geweest is, is de kans bestaande dat het MISSCHIEN opgelost is. Niet binnengeweest = in de winter garantie prijs.

Let ook op de "scoop" (brievenbuske in de motorkap)
De eerste R56'en was dit van erbarmelijke kwaliteit. Door de extreme hitte van de turbo die er net onder zit, trok dit (omdat het niet van metaal was) soms krom. Ondertussen hebben ze er al zeker 3 aanpassingen aan gedaan om het goed te krijgen (verstevigd, openingen in het gaas)

Dat zijn zo dingen die wel eens durven gebeuren
Hopelijk ben je er iets mee


Al vast hartelijk bedankt .
toen ik een kijkje onder de motor kap nam zag ik bij het open doen ervan dat de "brievenbus) niet voledig dicht was zoals ik eerder ergens gelezen had . in het rooster zaten wel gaatjes (zag er standaard uit)
of de mini getuned is weet ik niet en voor de rest te vragen ga ik zeker ook nog terug van.
is een r53 dan zo veel sterker ? :p nu ja het geluid van de compressor is wel enorm. maar een r53 met niet al teveel killometers is niet echt ng te vinden.
of is het verstandiger een 2007 uit men hoofd te zetten ? :p
nog eens bedankt voor de info Dangixxer
Laatst gewijzigd door PeterkePan op Zo Aug 28, 2011 10:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Dangixxer
MINI Nutter
Berichten: 5219
Lid geworden op: 10 Jan 2005
Contact:

Berichtdoor Dangixxer » Zo Aug 28, 2011 10:35

Recentelijk stond er hier nog een heel goed R53ske te koop!
Maar is net verkocht
Als je wat rondkijkt zijn er wel wat te vinden onder de 100K hoor.

Sterker...ik ga dat niet zeggen.
Er zijn er ook die in de soep draaien hoor :wink:
Ik weet alleen dat de turbo zeker ook niet bulletproof is!
En bij tuning wordt het koppel daar zonder probleem richting 330NM getild wat het een enorm krachtige auto maakt. Alleen blijkt hij er soms niet helemaal tegen bestand!
Zo zijn de zuigers van een R56 JCW (die 211pk heeft en 280NM) verschillend van die van een gewone S... Als je dan 330 NM hebt moet ik er denk ik geen plaatje bij tekenen he :wink:

Uit de R53 kunnen ze ook wel wat pk's toveren :D maar het koppel is daar veel minder gygantisch (er zijn er amper die boven de 285 raken). En aangezien het toerental daar veel meer gespreid is (7000 toeren) gebruik je ook niet constant alle kracht van de motor.

Het is ook een kwestie van welke MINI je het mooiste vindt he
en misschien het belangrijkste van al.............
53 is spartaanser op alle vlakken....56 is luxueuzer op alle vlakken

Gebruikersavatar
PeterkePan
MINI Fan
Berichten: 111
Lid geworden op: 19 Jun 2011

Berichtdoor PeterkePan » Zo Aug 28, 2011 10:51

Dangixxer schreef:Recentelijk stond er hier nog een heel goed R53ske te koop!
Maar is net verkocht
Als je wat rondkijkt zijn er wel wat te vinden onder de 100K hoor.

Sterker...ik ga dat niet zeggen.
Er zijn er ook die in de soep draaien hoor :wink:
Ik weet alleen dat de turbo zeker ook niet bulletproof is!
En bij tuning wordt het koppel daar zonder probleem richting 330NM getild wat het een enorm krachtige auto maakt. Alleen blijkt hij er soms niet helemaal tegen bestand!
Zo zijn de zuigers van een R56 JCW (die 211pk heeft en 280NM) verschillend van die van een gewone S... Als je dan 330 NM hebt moet ik er denk ik geen plaatje bij tekenen he :wink:

Uit de R53 kunnen ze ook wel wat pk's toveren :D maar het koppel is daar veel minder gygantisch (er zijn er amper die boven de 285 raken). En aangezien het toerental daar veel meer gespreid is (7000 toeren) gebruik je ook niet constant alle kracht van de motor.

Het is ook een kwestie van welke MINI je het mooiste vindt he
en misschien het belangrijkste van al.............
53 is spartaanser op alle vlakken....56 is luxueuzer op alle vlakken


tho ik denk dat ik toch de snoet van de 56 verkies en de binnenkant staat me ook enorm aan.
jmmer vind ik dat bij de 53 de motorkap zo bol staat langs de lichten maar dat is een zaak van smaak he :).
het moet geen enom power beest worden , maar een keertje langs beek gaan zal er wel inzitten voor softw bij te werken ...

Gebruikersavatar
cooperke s
MINI-aholic
Berichten: 831
Lid geworden op: 11 Apr 2007
Locatie: Sint-Niklaas

Berichtdoor cooperke s » Zo Aug 28, 2011 17:44

PeterkePan schreef:
Dangixxer schreef:Recentelijk stond er hier nog een heel goed R53ske te koop!
Maar is net verkocht
Als je wat rondkijkt zijn er wel wat te vinden onder de 100K hoor.

Sterker...ik ga dat niet zeggen.
Er zijn er ook die in de soep draaien hoor :wink:
Ik weet alleen dat de turbo zeker ook niet bulletproof is!
En bij tuning wordt het koppel daar zonder probleem richting 330NM getild wat het een enorm krachtige auto maakt. Alleen blijkt hij er soms niet helemaal tegen bestand!
Zo zijn de zuigers van een R56 JCW (die 211pk heeft en 280NM) verschillend van die van een gewone S... Als je dan 330 NM hebt moet ik er denk ik geen plaatje bij tekenen he :wink:

Uit de R53 kunnen ze ook wel wat pk's toveren :D maar het koppel is daar veel minder gygantisch (er zijn er amper die boven de 285 raken). En aangezien het toerental daar veel meer gespreid is (7000 toeren) gebruik je ook niet constant alle kracht van de motor.

Het is ook een kwestie van welke MINI je het mooiste vindt he
en misschien het belangrijkste van al.............
53 is spartaanser op alle vlakken....56 is luxueuzer op alle vlakken


tho ik denk dat ik toch de snoet van de 56 verkies en de binnenkant staat me ook enorm aan.
jmmer vind ik dat bij de 53 de motorkap zo bol staat langs de lichten maar dat is een zaak van smaak he :).
het moet geen enom power beest worden , maar een keertje langs beek gaan zal er wel inzitten voor softw bij te werken ...


K zou zeggen schrap Beek en stip Evolve aan in uw dagboek..

Gebruikersavatar
PeterkePan
MINI Fan
Berichten: 111
Lid geworden op: 19 Jun 2011

Berichtdoor PeterkePan » Zo Aug 28, 2011 19:21

cooperke s schreef:
PeterkePan schreef:
Dangixxer schreef:Recentelijk stond er hier nog een heel goed R53ske te koop!
Maar is net verkocht
Als je wat rondkijkt zijn er wel wat te vinden onder de 100K hoor.

Sterker...ik ga dat niet zeggen.
Er zijn er ook die in de soep draaien hoor :wink:
Ik weet alleen dat de turbo zeker ook niet bulletproof is!
En bij tuning wordt het koppel daar zonder probleem richting 330NM getild wat het een enorm krachtige auto maakt. Alleen blijkt hij er soms niet helemaal tegen bestand!
Zo zijn de zuigers van een R56 JCW (die 211pk heeft en 280NM) verschillend van die van een gewone S... Als je dan 330 NM hebt moet ik er denk ik geen plaatje bij tekenen he :wink:

Uit de R53 kunnen ze ook wel wat pk's toveren :D maar het koppel is daar veel minder gygantisch (er zijn er amper die boven de 285 raken). En aangezien het toerental daar veel meer gespreid is (7000 toeren) gebruik je ook niet constant alle kracht van de motor.

Het is ook een kwestie van welke MINI je het mooiste vindt he
en misschien het belangrijkste van al.............
53 is spartaanser op alle vlakken....56 is luxueuzer op alle vlakken


tho ik denk dat ik toch de snoet van de 56 verkies en de binnenkant staat me ook enorm aan.
jmmer vind ik dat bij de 53 de motorkap zo bol staat langs de lichten maar dat is een zaak van smaak he :).
het moet geen enom power beest worden , maar een keertje langs beek gaan zal er wel inzitten voor softw bij te werken ...


K zou zeggen schrap Beek en stip Evolve aan in uw dagboek..

linkje mss?

Gebruikersavatar
cooperke s
MINI-aholic
Berichten: 831
Lid geworden op: 11 Apr 2007
Locatie: Sint-Niklaas

Berichtdoor cooperke s » Zo Aug 28, 2011 19:29


Gebruikersavatar
PeterkePan
MINI Fan
Berichten: 111
Lid geworden op: 19 Jun 2011

Berichtdoor PeterkePan » Zo Aug 28, 2011 19:32

wat os er dan zo mis met beek waar meenigte mens zo tevreden over is ?

Gebruikersavatar
PeterkePan
MINI Fan
Berichten: 111
Lid geworden op: 19 Jun 2011

Berichtdoor PeterkePan » Ma Aug 29, 2011 17:28

na wat wikken en wegen lijkt een r53 tg de betere keuze. want dat ratel probleem schrik me tg wel zwaar af.
hier en daar tg een hoop gelezen op forums van mensen die het hebben (een hoop) en aanhoudent .

nog eens van harte dank voor alle hulp
ik heb geen haast met een mini in huis te halen.
maar er komt er wel eentje :)


Grtjs peterkepan

Gebruikersavatar
Stafke
MINI Master
Berichten: 3042
Lid geworden op: 29 Dec 2007
Locatie: Ehrwald
Contact:

Berichtdoor Stafke » Wo Aug 31, 2011 12:30

Zoals ik al vertelde in het geratel topic

Een sluitende oplossing is er volgens mij niet.
Ze blijven maar kettingspanners vervangen met "zogezegde" nieuwere versie's telkens.

Als ik ze moet geloven zijn er al een stuk of 10.

Als je echt lang genoeg zaagt krijg je extra waarborg tot zolang je er van plan mee bent te rijden ( zo was het toch bij mij gegaan )
Het is normaal blijven ze bweweren .... yeah right.
Waarom beginnen ze dan met een herstelling als er geen probleem is ?

Anyway .... als eerste eigenaar kan je nog wel wat bekomen, als het over een occasie gaat en je kent de voorgeschiedenis niet .....

Wat tuning betreft, Zeer leuk een aanlokkelijk .... maar het blijft gevaarlijk spel bij een R56.
Ik had Beek software en eigenlijk nooit problemen of defecten gehad.
Wel voel je dat de auto eigenlijk niet gemaakt is voor zulke krachten.
Dat is wel anders met een R53.

Een R53 met R56 interieur .... misschien eens een projectje :wink:

Gebruikersavatar
PeterkePan
MINI Fan
Berichten: 111
Lid geworden op: 19 Jun 2011

Berichtdoor PeterkePan » Wo Aug 31, 2011 17:26

Stafke schreef:Zoals ik al vertelde in het geratel topic

Een sluitende oplossing is er volgens mij niet.
Ze blijven maar kettingspanners vervangen met "zogezegde" nieuwere versie's telkens.

Als ik ze moet geloven zijn er al een stuk of 10.

Als je echt lang genoeg zaagt krijg je extra waarborg tot zolang je er van plan mee bent te rijden ( zo was het toch bij mij gegaan )
Het is normaal blijven ze bweweren .... yeah right.
Waarom beginnen ze dan met een herstelling als er geen probleem is ?

Anyway .... als eerste eigenaar kan je nog wel wat bekomen, als het over een occasie gaat en je kent de voorgeschiedenis niet .....

Wat tuning betreft, Zeer leuk een aanlokkelijk .... maar het blijft gevaarlijk spel bij een R56.
Ik had Beek software en eigenlijk nooit problemen of defecten gehad.
Wel voel je dat de auto eigenlijk niet gemaakt is voor zulke krachten.
Dat is wel anders met een R53.

Een R53 met R56 interieur .... misschien eens een projectje :wink:


klingt wel als wat hehe eerst een propere r53 vinden he ;)

Gebruikersavatar
Xefke
MINI Master
Berichten: 2240
Lid geworden op: 13 Jul 2005
Locatie: OLV Waver

Berichtdoor Xefke » Wo Aug 31, 2011 20:36

R53 is zeker geen slechte keuze, ben daar nog steeds 110% tevreden van.
Zelf heb ik geen ervaring met de R56 Sjes, maar het gros van de informatie heeft Dangixxer al neergetypt.

Veel succes met de zoektocht, en hopelijk mag je je nieuwe aanwinst snel voorstellen!


Terug naar “General MINI Talk”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten