AUX ingang

alles over interieur en audio
Gebruikersavatar
Red-cooper
MINI2 - Newbie
Berichten: 13
Lid geworden op: 12 Aug 2004
Locatie: Mariakerke - Gent

AUX ingang

Berichtdoor Red-cooper » Do Aug 12, 2004 23:52

Voor wie het nog niet wist .....
Op alle mini's van modeljaar 2003 ( geleverd na 09/2002 ) en later zit er een ingang op de radio om vb een mp3 player aan te sluiten.
Men moet juist een kabeltje maken en bevestigen.
Ik heb er een ipod 20 GB op angesloten en heb nu 10000 liedjes in de mini .... en het sounds great !!!!!

Red - cooper

Gebruikersavatar
serge
MINI2 - Newbie
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 Mar 2004
Locatie: sint niklaas

Berichtdoor serge » Vr Aug 13, 2004 9:51

heb ik een week of vier ook laten installeren, en ook mijn iPod aangesloten. Wreeed tof

Gebruikersavatar
Red-cooper
MINI2 - Newbie
Berichten: 13
Lid geworden op: 12 Aug 2004
Locatie: Mariakerke - Gent

aux

Berichtdoor Red-cooper » Vr Aug 13, 2004 20:46

idd en belkin heeft dan nog speciale ipod houders voor in de mini

http://catalog.belkin.com/IWCatProductP ... _Id=153999

en ik verdeel die :D

Gebruikersavatar
MODjo
MINI Driver
Berichten: 95
Lid geworden op: 10 Jun 2004
Locatie: Leuven

Berichtdoor MODjo » Wo Dec 29, 2004 10:47

Zou iemand mij kunnen uitleggen hoe je zo'n kabeltje maakt?
Ik heb al zitten zoeken op de andere fora enzo maar dat is allemaal in het engels. Niet dat mijn engels zo slecht is, maar de engelse termen voor van die specifieke dingen ken ik niet allemaal, waardoor het een beetje moeilijk wordt.
Ik zou graag mijn 20Gb iPod aansluiten op een R/CD Boost zonder daar kapitalen aan uit te geven.

Grtz,

MODjo

Gebruikersavatar
wazowski
Site Admin
Berichten: 2905
Lid geworden op: 20 Jan 2004
Locatie: Nijlen
Contact:

Re: aux

Berichtdoor wazowski » Wo Dec 29, 2004 11:05

Red-cooper schreef:idd en belkin heeft dan nog speciale ipod houders voor in de mini

http://catalog.belkin.com/IWCatProductP ... _Id=153999

en ik verdeel die :D

Heb jij er dan enig idee van of Belkin ook zo'n houder voor de Ipod Mini gaat maken?
Afbeelding
vroooom pop pop pop pop. Supercharged. Is it love?

Gebruikersavatar
MODjo
MINI Driver
Berichten: 95
Lid geworden op: 10 Jun 2004
Locatie: Leuven

Berichtdoor MODjo » Wo Dec 29, 2004 11:25

Belkin heeft die voor zover ik weet niet. Griffin heeft dit wel. Neem maar eens een kijkje op http://www.griffintechnology.com/products/podpod/
Ik heb trouwens altijd gevonden dat de producten van Griffin van zeer hoge kwaliteit zijn. Bijna zo goed als Apple zelf :cheesy:

Grtz,

MODjo

Gebruikersavatar
varavital
MINI Nutter
Berichten: 5263
Lid geworden op: 07 Aug 2004
Locatie: Sint-Truiden
Contact:

Berichtdoor varavital » Wo Dec 29, 2004 20:44

Ik heb ook nog eens zitten zoeken naar hoe men zelf een AUX kabeltje maakt. Ik weet dat ik het een hele tijd geleden op een of ander forum of site ooit gevonden heb, met een uitgebreide uitleg met foto's erbij, maar ik vind het niet meer terug :evil:
Het kabeltje werd gemaakt van een cd-rom audiokabeltje, waaraan een 3,5 mm stereo jack werd gesoldeerd.
Ik had natuurlijk beter die site direct bij mijn favorieten gezet... :?
Zal er nog wel eens achter zoeken, en als ik het terug vind zal ik het hier posten.
Laatst gewijzigd door varavital op Do Dec 30, 2004 0:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
varavital
MINI Nutter
Berichten: 5263
Lid geworden op: 07 Aug 2004
Locatie: Sint-Truiden
Contact:

Berichtdoor varavital » Wo Dec 29, 2004 23:30

Even wat verder gezocht. Je vindt info over het zelf maken van de adapter hier : http://www.mini2.com/forum/showthread.p ... adid=26725
Alle links blijken wel niet meer te werken. Hopelijk binnenkort terug wel.
Het komt er alleszins op neer dat je een cd-rom audiokabeltje neemt (zo eentje dat je in je PC vindt, zwier dat er gewoon uit :lol: ), aan de ene kant knip je het stekkertje eraf en de 3 draadjes soldeer je aan een 3.5 mm jack. Uit het afgeknipte stekkerblokje haal je de stekkertjes uit. Dat stekkerblokje heb je nu nodig aan de andere kant. Aan de andere kant haal je ??n stekkertje uit het stekkerblokje (welk weet ik niet meer juist, maar dat zal ik nog wel vinden). Dat losgemaakte stekkertje steek je in het losse stekkerblokje dat je overhebt. Je hebt dan een kabeltje met aan 1 kant een 3.5 mm jack, en aan de andere kant de 2 "cd-rom stekkertjes", waarbij in een van die blokjes dus 2 draden zitten, en in het andere 1 draad zit.
Die stekkertjes moet je nu achter op je radio boost aansluiten, op pin nr. 3 & 4 voor links en rechts, en op pin 10 voor de massa.
De kabel kan je dan laten uitkomen waar je wil, en kan je op een mp3 speler aansluiten, op een gps, op een walkman...

Als ik er nog meer van vind laat ik het wel weten.

Gebruikersavatar
varavital
MINI Nutter
Berichten: 5263
Lid geworden op: 07 Aug 2004
Locatie: Sint-Truiden
Contact:

Berichtdoor varavital » Do Dec 30, 2004 2:29

Heb er even verder naar gezocht, en hier is het dan : hoe maak ik zelf mijn aux kabel :

http://www.neeshil.com/nsite/miniaux.asp
http://www.mymini.nu/gallery/thumbnails ... =25&page=2
http://www.mini2.nl/forum/viewtopic.php?t=1324

Veel plezier ermee !!

En nu ga ik slapen :?

Gebruikersavatar
MODjo
MINI Driver
Berichten: 95
Lid geworden op: 10 Jun 2004
Locatie: Leuven

Berichtdoor MODjo » Do Dec 30, 2004 11:40

Varavital,

Hartelijk bedankt!!! Ik ga er na mijn examens, in februari dus wel pas, onmiddelijk aan beginnen!!
Super, dank je voor het zoekwerk. Die eerste site was ik ook al tegen gekomen via een link op mini2.com, maar de rest had ik nog nooit gezien. Vooral die fotopagina lijkt me zeer handig.

Fijne feesten!

MODjo[/list]

Gebruikersavatar
varavital
MINI Nutter
Berichten: 5263
Lid geworden op: 07 Aug 2004
Locatie: Sint-Truiden
Contact:

Berichtdoor varavital » Do Dec 30, 2004 11:55

MODjo,

Als je wil kan ik zelf ook wel altijd een kleine fotoreportage maken van hoe je zo'n kabel maakt, maar dan wel pas binnen een paar weken. Van die cd-rom kabeltjes heb ik er enkele liggen, en een 3.5 mm jack kan je overal kopen. Maar ik denk dat de foto's op de andere site's ook wel duidelijk genoeg zijn.
Btw, heeft er iemand al een AUX kabel (zelfgemaakt of origineel) op een 2005 model radio geprobeerd ?? Werkt het op die modellen ook nog ??
Aangezien mijn MCC nog gefabriceerd moet worden zou ik dit wel willen weten...

Gebruikersavatar
MODjo
MINI Driver
Berichten: 95
Lid geworden op: 10 Jun 2004
Locatie: Leuven

Berichtdoor MODjo » Do Dec 30, 2004 17:04

Het enigste wat ik mij dan nu nog afvraag is het volgende. Ik snij dus aan ??n kant die connector eraf en soldeer die 3,5mm jack eraan. Welk draadje moet nu waar op die jack, als ik rood en wit respectievelijk als L/R+ neem en geel L/R-?

Zoals ik het begrijp moeten dan rood en wit in ??n connector komen, in die volgorde, en geel in de andere. Bij de installatie moet dan wit op de 3e aansluiting op de radio komen en rood op de 4e van rechts te tellen, op de bovenste aansluiting. Geel moet dan onder wit, op de aansluiting eronder.

Dus ik weet gewoon niet welke draadjes waar op de jack te solderen :D


MODjo

Gebruikersavatar
varavital
MINI Nutter
Berichten: 5263
Lid geworden op: 07 Aug 2004
Locatie: Sint-Truiden
Contact:

Berichtdoor varavital » Do Dec 30, 2004 17:33

Eigenlijk is het heel simpel. Die cd-rom audio kabeltjes kunnen verschillende kleuren hebben. Zoals jij zegt bv. rood, geel en wit. Ik heb hier ook kabeltjes met bv. rood, zwart en wit.

Als je uitgaat van de kleuren rood, geel en wit kun je als volgt aansluiten : in de 3.5 mm jack heb je 3 aansluit-soldeerpunten. Rood soldeer je dan aan het lipje dat doorgeeft met de punt van je jack, wit soldeer je aan het lipje dat doorgeeft met de middelste ring van je jack, en geel soldeer je aan het grootste lipje dat doorgeeft met de onderste ring of basis van je jack.
Rood komt dan overeen met Links +, wit komt dan overeen met Rechts +, en geel komt dan overeen met - voor Links en Rechts samen.
Op je radio sluit je dan rood (Links +) aan op pin 3, wit (Rechts +) op pin 4 en geel (massa Links en Rechts samen) op pin 10 van connector C.
Je laat dus in ??n zwart stekkerblokje de rode en witte kabel naast elkaar zitten (en haalt de gele eruit) zodat als je dat stekkerblokje in connector C steekt de rode en witte pen contact maken met pen 3 en 4. In het andere zwarte stekkerblokje (waar je alle afgeknipte kabeltjes met pennetjes eerst uit verwijdert) steek je dan de gele kabel, maar het maakt het niet zoveel uit waar je de gele kabel steekt, juist zorgen dat als je dat stekkerblokje in connector C steekt dat de gele kabel contact maakt met pen 10.
Connector C vind je rechts onderaan op je radio (als je hem van de achterkant bekijkt) en bestaat uit 2 rijen van 6 pinnen. De bovenste rij is van links naar rechts nummer 1 tot 6, de onderste rij is van links naar rechts nummer 7 tot 10.

Hopelijk helpt deze uitleg wat ?

Gebruikersavatar
Red-cooper
MINI2 - Newbie
Berichten: 13
Lid geworden op: 12 Aug 2004
Locatie: Mariakerke - Gent

hey

Berichtdoor Red-cooper » Zo Jan 02, 2005 13:56

Ik heb dus destijds dat stekkertje zelf gemaak, en werkt goed.
Todat men de autolader aansluit, dan valt de aux ingang van de radio uit ( ergens een lekstroom vermoedelijk ).
Aan te raden is de originele aux adaptor van bmw te kopen ( die werkt perfect )
Als je die in combinatie met de belkin autolader ( met voorversterker gebruikt is de klank echt SUPER ) :shock:

[/http://catalog.belkin.com/IWCatProductPage.process?Merchant_Id=&Product_Id=159540]

Red cooper

Gebruikersavatar
Carltje
MINI Freak
Berichten: 231
Lid geworden op: 01 Nov 2004
Locatie: Lier

MP3

Berichtdoor Carltje » Do Jan 13, 2005 23:29

Kunt ge ook zo'n een kabeltje maken om van mijne radio (Pioneer ANH-P9R) naar een mp3-speler (USB) of is da moeilijk?
Ik weet het, op nen ipod kan veel meer op en misschien ook betere kwaliteit, maar tis voor de madam he! :lol:

PLease help me??? :cry:

Gebruikersavatar
wvs
MINI-aholic
Berichten: 486
Lid geworden op: 08 Jul 2004
Locatie: Sint-Niklaas

Berichtdoor wvs » Ma Jan 17, 2005 11:13

Voor de madam is 't beste goed genoeg ! Een iPod'je dus...

USB naar AUX IN zal een hoogstandje worden.

Keep posted !

W

Gebruikersavatar
MODjo
MINI Driver
Berichten: 95
Lid geworden op: 10 Jun 2004
Locatie: Leuven

Berichtdoor MODjo » Ma Jan 17, 2005 14:22

USB naar AUX?
Waarom zou ge dat doen? Ge kunt dat toch veel gemakkelijker met de poort van de hoofdtelefoon verbinden.
USB gaat zelfs niet gaan denk ik met een gewoon kabeltje, dat is een digitaal signaal. Daar zal wel een "dooske" voor bestaan waarschijnlijk, maar of ge dat zelf kunt maken???

Gebruikersavatar
zoot
MINI-aholic
Berichten: 649
Lid geworden op: 27 Jul 2004
Locatie: Hasselt
Contact:

Berichtdoor zoot » Di Jan 18, 2005 11:57

Heb de handleiding gevolgd om een aux ingang te maken. Heb een 3,5 mm jack (female) voorzien onder de schakelaars (onzichtbaar dus) in de middenconsole.
Kan nu m'n pocket pc aansluiten op de radio. Prima geluid... zowel de stem van de navigatie als de mp3's....

Nice tip... 8)

Gebruikersavatar
MODjo
MINI Driver
Berichten: 95
Lid geworden op: 10 Jun 2004
Locatie: Leuven

Berichtdoor MODjo » Zo Jan 23, 2005 22:39

Die AUX kabel is inderdaad de max! Ik kon niet meer wachten tot na de examens dus heb ik em eergisteren al maar ge?nstalleerd :cheesy:
1600 nummers voor onderweg, wat meer kan je nog wensen...

Ik moet het voor het moment stellen met een belkin houdertje, maar ik denk toch dat ik op termijn een ijzeren houder ga kopen en die langs de radio (passagierszijde) ga monteren, ? la gsm-carkit.

Ik zou nooit de originele BMW install laten doen. Ik ben nu 1? (alleen voor het plugje, kabeltje gratis mee gekregen) kwijt en het comfort is +/- hetzelfde voor mij, aangezien ik toch geen radiobediening aan het stuur heb. Het enige nadeel is dat ie niet oplaad in de auto maar ik heb een speciale "high performance" batterij besteld dus ... :)

Grtz,
MODjo

Gebruikersavatar
zoot
MINI-aholic
Berichten: 649
Lid geworden op: 27 Jul 2004
Locatie: Hasselt
Contact:

Berichtdoor zoot » Ma Jan 24, 2005 14:46

ijzeren houder???? Ben ik zeer aan ge?nteresseerd.... waar kan je dat krijgen? groetjes 8)


Terug naar “Interior & ICE”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten