Bij een bandenmaat, bv 205/45/17, is het eerste cijfer de breedte van de band, in dit geval 205mm breed. Het tweede getal geeft de hoogte van de band aan in % van de breedte, de hoogte is hier dus 45% van 205 of 92,25 mm. Het derde getal is de diameter van de velg in inch. De totale hoogte, dus de velg met 2 keer de hoogte van de band, moet altijd ongeveer hetzelfde zijn, anders zou je ook traktorwielen kunnen monteren

. In het geval van de 205/45/17 is de totale hoogte 61,63 cm (17 inch + 2x 92,25mm).
Als de velg kleiner wordt zoals in het geval van een 15 inch velg, dan moet de band zelf hoger worden om op dezelfde totale hoogte te komen.
Bij een 175/65/15 is de totale hoogte 60,85 cm (15 inch + 2x 65% van 175), wat binnen de tolerantie van 2% valt (1,27%).
Als je het verschil bekijkt van een 175/65/15 met een 195/65/15, dan is de hoogte van de eerste band 113,75mm, en van de tweede band 126,75 mm, of dus 1,3 cm hoger. Dat maal 2 ("boven en onder" de velg) geeft al een verschil van 2,6 cm meer in totale hoogte, wat dus weer een grote invloed heeft op de omtrek van het wiel. Als je op die 15 inch velg toch een band van 195 breed zou willen hebben, dan zou de hoogte van die 195 brede band 60 moeten zijn ipv 65 om ongeveer gelijk uit te komen. 65% van 175 is 113,75mm, 60% van 195 is 117mm.
Dus kort, als je op eenzelfde velg een bredere band wil hebben, dan moet de hoogte (in % dus) kleiner worden). Daarom ook dat bij een 205 de hoogte slechts 45 is op een 17" velg. Het is dus zeker niet enkel de breedte die een rol speelt.
De breedte hangt dan nog eens af van de breedte van de velg (op een smalle velg kan je gewoonweg niet een heel brede band monteren) en van de ET waarde van de velg (waarde die aangeeft hoever een velg naar buiten komt) om te voorkomen dat die bredere band/velg tegen je veerpoten of andere onderdelen zou gaan schuren.