Daytime running lights ON/OFF?

Handige weetjes. Heb je er eentje, plaats dan hier...
Gebruikersavatar
Sharkbite
MINI2 - Newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 Jun 2012

Daytime running lights ON/OFF?

Berichtdoor Sharkbite » Vr Jun 15, 2012 19:23

Hello

Ik dacht dat daytime running lights verplicht waren in België sinds 2011, maar ik heb sinds vorige week mijn mini cooper en er staan geen DRL's op.
Ben er terug mee naar de dealer geweest, die heeft in het menu liggen zoeken zonder succes. Volgens hem heb je alleen maar DRL als je automatische lichten hebt. Dan zouden dus zogezegd de lichten vooraan branden van zodra je het contact opzet.
Heb dan gevraagd of ik DRL dan zou kunnen nabestellen als optie: "u bedoelt de automatische lichten?" ...

Dit kan ik maar moeilijk geloven. Volgens mij zijn de DRL's toch aparte lichten en zouden die op elke wagen moeten zitten, ook al heb je geen automatische lichten.
Heb zo'n vermoeden dat de dealer het zelf niet goed weet.

Is er iemand die hierover iets meer kan vertellen?

Gebruikersavatar
varavital
MINI Nutter
Berichten: 5263
Lid geworden op: 07 Aug 2004
Locatie: Sint-Truiden
Contact:

Berichtdoor varavital » Vr Jun 15, 2012 20:38

Ik dacht dat DRL's enkel verlplicht waren vanaf 2011 voor alle NIEUWE automodellen, de R56 reeks is echter geen nieuw model, al gehomologeerd voor 2011, dus zal het bij MINI pas vanaf de F reeks verplicht gaan worden vermoed ik.

Gebruikersavatar
nielz
MINI-aholic
Berichten: 417
Lid geworden op: 26 Okt 2008
Locatie: Hier, Daar waar de asfalt beter is dan thuis

Berichtdoor nielz » Za Jun 16, 2012 10:33

Kan je deze funcie alleen maar hebben bij xenon lampen. niet??
Dan gaan de koplampen aan ipv een lelijke reeks leds. :wink: :oops:


Bc verlichting kruisje aan / uitvinken en ze staan altijd op, ook al staat je schakelaar op 0.




(heb toch nog een beetje opgelet bij op pikken van de MINI) :grin:

Gebruikersavatar
miniman_78
MINI2 - Newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: 31 Okt 2011

Berichtdoor miniman_78 » Za Jun 16, 2012 12:19

varavital schreef:Ik dacht dat DRL's enkel verlplicht waren vanaf 2011 voor alle NIEUWE automodellen, de R56 reeks is echter geen nieuw model, al gehomologeerd voor 2011, dus zal het bij MINI pas vanaf de F reeks verplicht gaan worden vermoed ik.

België heeft de wetgeving blijkbaar klein beetje aangepast. Volgens de europese regelgeving is het verplicht vanaf februari 2011 bij nieuwe modellen, vanaf augustus bij alle nieuw verkochte wagens, ook al bestaande modellen., In België dus enkel bij nieuwe modellen en niet bij reeds bestaande modelen :roll:

Gebruikersavatar
Sharkbite
MINI2 - Newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 Jun 2012

Berichtdoor Sharkbite » Za Jun 16, 2012 13:02

nielz schreef:Kan je deze funcie alleen maar hebben bij xenon lampen. niet??
Dan gaan de koplampen aan ipv een lelijke reeks leds. :wink: :oops:


Bc verlichting kruisje aan / uitvinken en ze staan altijd op, ook al staat je schakelaar op 0.




(heb toch nog een beetje opgelet bij op pikken van de MINI) :grin:


Ik heb die optie niet in mijn menu :(
Maar blijkbaar zijn het dus gewoon de koplampen die dan als DRL gebruikt worden, nu zit ik er niet meer zo mee in dat ik geen DRL heb. (lees: vind ik lelijk als de nacht)

Gebruikersavatar
rikkie
MINI-aholic
Berichten: 780
Lid geworden op: 08 Jan 2006
Locatie: OLEN

Berichtdoor rikkie » Za Jun 16, 2012 17:11

onze roadster heeft ook geen drl ,je kan kan wel in het menu dagrijlichten aanvinken, maar dan branden alle lichten constant , de schakelaar moet dan op auto staan
bij niet aanvinken branden ze naar gelang het buiten licht via een sensor
aparte aansturing van dagrijlichtjes heeft mini niet .

Gebruikersavatar
Ken - Ann
MINI-aholic
Berichten: 379
Lid geworden op: 21 Apr 2011
Locatie: Zwijndrecht

Berichtdoor Ken - Ann » Za Jun 16, 2012 23:13

Dagrijverlichting verplicht vanaf 2011


Vanaf 7 februari 2011 moeten alle nieuwe personenwagens (categorie M1) en kleine bestelwagens (categorie N1) dagrijverlichting hebben. Anderhalf jaar later geldt deze aparte verlichting aan de voorkant voor alle nieuwe voertuigen. De maatregel moet voertuigen overdag zichtbaarder maken en het aantal verkeersdoden verminderen.

Europees verbod

België schikt zich hiermee naar de verlichtingseisen van Europa. De Europese Commissie verbiedt haar lidstaten om, na respectievelijk 7 februari 2011 (M1 en N1) en 7 augustus 2012 (andere categorieën), nog een EG-typegoedkeuring of nationale typegoedkeuring te verlenen voor nieuwe voertuigtypen die niet voldoen aan voorwaarden voor dagrijverlichting.

Technische eisen

De elektrische installatie van het lichtsysteem moet zodanig worden uitgevoerd dat de dagrijlichten automatisch aangaan zodra de motor wordt gestart. De lichten moeten bovendien automatisch doven wanneer de bestuurder zijn mistvoorlichten of koplampen aansteekt, tenzij de koplampen slechts gebruikt om met korte tussenpozen onderbroken lichtsignalen te geven. De stand- en achterlichten, de omtreklichten en de eventuele zijmarkeringslichten en de kentekenplaatlichten mogen niet kunnen worden aangestoken wanneer de dagrijlichten branden.
Het technisch voertuigreglement verduidelijkt hierbij dat de dagrijlichten naar voren gericht zijn, zich aan de voorkant van een voertuig bevinden en wit licht uitstralen. Een inschakelverklikkerlicht is facultatief. De exacte plaatsingsregels zijn opgenomen in bijlage 6 van het reglement. Plaatsing op aanhangwagens en opleggers is verboden.

Facultatief

Dagrijverlichting is facultatief voor voertuigen van categorieën M1 en N1 die voor 7 februari 2011 zijn goedgekeurd en voor voertuigen van andere categorieën die zijn goedgekeurd voor 7 augustus 2012.


Uittreksel Belgisch Staatsblad 12 april 2010


8) 8) 8)

Gebruikersavatar
miniman_78
MINI2 - Newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: 31 Okt 2011

Berichtdoor miniman_78 » Zo Jun 17, 2012 11:43

Dat is duidelijk, heb dit zitten zoeken maar vond het niet terug :P

Gebruikersavatar
rikkie
MINI-aholic
Berichten: 780
Lid geworden op: 08 Jan 2006
Locatie: OLEN

Berichtdoor rikkie » Zo Jun 17, 2012 13:11

Ken - Ann schreef:Dagrijverlichting verplicht vanaf 2011


Vanaf 7 februari 2011 moeten alle nieuwe personenwagens (categorie M1) en kleine bestelwagens (categorie N1) dagrijverlichting hebben. Anderhalf jaar later geldt deze aparte verlichting aan de voorkant voor alle nieuwe voertuigen. De maatregel moet voertuigen overdag zichtbaarder maken en het aantal verkeersdoden verminderen.

Europees verbod

België schikt zich hiermee naar de verlichtingseisen van Europa. De Europese Commissie verbiedt haar lidstaten om, na respectievelijk 7 februari 2011 (M1 en N1) en 7 augustus 2012 (andere categorieën), nog een EG-typegoedkeuring of nationale typegoedkeuring te verlenen voor nieuwe voertuigtypen die niet voldoen aan voorwaarden voor dagrijverlichting.

Technische eisen

De elektrische installatie van het lichtsysteem moet zodanig worden uitgevoerd dat de dagrijlichten automatisch aangaan zodra de motor wordt gestart. De lichten moeten bovendien automatisch doven wanneer de bestuurder zijn mistvoorlichten of koplampen aansteekt, tenzij de koplampen slechts gebruikt om met korte tussenpozen onderbroken lichtsignalen te geven. De stand- en achterlichten, de omtreklichten en de eventuele zijmarkeringslichten en de kentekenplaatlichten mogen niet kunnen worden aangestoken wanneer de dagrijlichten branden.
Het technisch voertuigreglement verduidelijkt hierbij dat de dagrijlichten naar voren gericht zijn, zich aan de voorkant van een voertuig bevinden en wit licht uitstralen. Een inschakelverklikkerlicht is facultatief. De exacte plaatsingsregels zijn opgenomen in bijlage 6 van het reglement. Plaatsing op aanhangwagens en opleggers is verboden.

Facultatief

Dagrijverlichting is facultatief voor voertuigen van categorieën M1 en N1 die voor 7 februari 2011 zijn goedgekeurd en voor voertuigen van andere categorieën die zijn goedgekeurd voor 7 augustus 2012.


Uittreksel Belgisch Staatsblad 12 april 2010


8) 8) 8)


duidelijke tekst ,maar mini heeft geen dagrijverlichting ,zijn alle voertuigen dan voor 02/2011 goedgekeurd ? ook de roadster

Gebruikersavatar
Ken - Ann
MINI-aholic
Berichten: 379
Lid geworden op: 21 Apr 2011
Locatie: Zwijndrecht

Berichtdoor Ken - Ann » Zo Jun 17, 2012 20:30

Waarschijnlijk is het proces-verbaal van goedkeuring van voor de vooropgestelde datum. Volgens mij terug te vinden op gelijkvormigheidsattest maar daar moet ik het eens voor bekijken.

Normaal gezien gaan alle constructeurs zich hier strikt aan houden.

:-)

Gebruikersavatar
miniman_78
MINI2 - Newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: 31 Okt 2011

Berichtdoor miniman_78 » Wo Jun 27, 2012 23:56

daarnet in de boordcomputer iets aan het zoeken geweest en er op gelet dat we DRL hebben. Morgen eens testen.

Gebruikersavatar
D@vIT
MINI Fan
Berichten: 133
Lid geworden op: 20 Jun 2011
Locatie: S'heuvel city
Contact:

Berichtdoor D@vIT » Do Jun 28, 2012 8:35

MINI heeft tot op heden nog steeds geen (echte) DRL.
Optie in boordcomputer ontsteekt gewoon ALLE lichten van zodra je start.

Wel raar, want je begint de DRL meer en meer in het straatbeeld te zien. Zo lijkt het op den duur dat onze MINI's niet mee zijn met de laatste technologie :cry:

Gebruikersavatar
nielz
MINI-aholic
Berichten: 417
Lid geworden op: 26 Okt 2008
Locatie: Hier, Daar waar de asfalt beter is dan thuis

Berichtdoor nielz » Do Jun 28, 2012 20:03

Vind dit niet erg dat er GEEN leds op de MINI zitten. (voorlopig) :twisted: :wink:


Je moet belgie maar eens verlaten (spanje frankrijk) op den buiten kom je ze bijna niet tegen in de grote steden dan weer massaal. :wink:
(moderne wagens met sleds)

Gebruikersavatar
varavital
MINI Nutter
Berichten: 5263
Lid geworden op: 07 Aug 2004
Locatie: Sint-Truiden
Contact:

Berichtdoor varavital » Do Jun 28, 2012 22:01

In Noorwegen wel gemakkelijk dat je de lichten kan programmeren zodat ze altijd branden. Hier is het overdag ook verplicht om met dimlichten te rijden, en zo vergeet ik ze niet op te zetten.


Terug naar “Tips & Trucs”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten