Dogtown's ride : a Darksilver S
De procenten bij de pulley's geven aan hoeveel procent kleiner ze zijn dan de originele. Door ze kleiner te maken gaan de toerentallen van de compressor hoger worden, hij gaat dus meer lucht naar de cylinders gaan pompen. De meest genomen is die van 15% dacht ik.
Andere bougiekabels gaat nooit veel opleveren, dat is meer voor het optische effect. Natuurlijk speelt dat in het koppeke ook wat mee en kan je wel denken dat het iets oplevert natuurlijk, maar meetbaar, niet echt.
Andere bougiekabels gaat nooit veel opleveren, dat is meer voor het optische effect. Natuurlijk speelt dat in het koppeke ook wat mee en kan je wel denken dat het iets oplevert natuurlijk, maar meetbaar, niet echt.
- minibandit
- MINI Nutter
owkey...ieder z'n gedacht hé !
maar net zoals bij een deftige ice installatie spelen de kabels wel degelijk een rol in het geheel !!!
hoe minder weerstand hoe hoger het rendement, dus in dit geval "de vonk" van de bougie...
als je dan nog iets deftig van bougie steekt heb je zeker een betere verbranding !!!
of je dat gaat voelen is een andere zaak, in ieder geval start hij veel vlotter en met koude motor draaid hij ook al veel soepeler...
en de gasrespons is er zeker ook niet op achteruit gegaan
btw 160 € de kabel...
dat zou ik er in ieder geval nooit aan geven 
maar net zoals bij een deftige ice installatie spelen de kabels wel degelijk een rol in het geheel !!!
hoe minder weerstand hoe hoger het rendement, dus in dit geval "de vonk" van de bougie...

als je dan nog iets deftig van bougie steekt heb je zeker een betere verbranding !!!
of je dat gaat voelen is een andere zaak, in ieder geval start hij veel vlotter en met koude motor draaid hij ook al veel soepeler...

en de gasrespons is er zeker ook niet op achteruit gegaan

btw 160 € de kabel...

Zoals je schrijft Gunter, "in het geheel". Dat wil dus ook zeggen dat als je er effect van wil hebben dat dan "het geheel" moet aangepast zijn. De weerstand van de bougiekabels is meeberekend met de weerstand van de bobijn en de weerstand van de bougie's. Hierop wordt dan ook weer al de rest berekend, voorontsteking, juiste tijdstip van vonkoverslag rekening houdend met de weerstand...
1 punt aanpassen is dus nooit goed, integendeel soms.Als alles perfect op elkaar afgestemd is zal het beter zijn, als slechts 1 onderdeel veranderd wordt kan het zijn dat het minder wordt of geen effect geeft of kan zelfs pingelen tot gevolg hebben.
1 punt aanpassen is dus nooit goed, integendeel soms.Als alles perfect op elkaar afgestemd is zal het beter zijn, als slechts 1 onderdeel veranderd wordt kan het zijn dat het minder wordt of geen effect geeft of kan zelfs pingelen tot gevolg hebben.
- minibandit
- MINI Nutter
oow...en ik die dacht dat het motormanagement systeem (EPROM) hier tegenwoordig voor diende ...
aan de hand van verschillende sensoren (oa lambdasonde) berekend die toch de ideale omstandigheden om de motor te doen draaien,
zowel kwa lucht-benzine mengeling of toevoer, als voor de ontsteking ed..!
als je bv benzine tankt met een ander octaangehalte...gaat via de opgeslagen kenvelden in de EPROM
die er toch voor zorgen dat alles zich aanpast aan de lagere octaanwaarde.
idem voor een "afwijking" in het normale patroon van de ontsteking volgens mij
(dus bv andere bougies of bougiekabels...)
btw wat is het verschil eigenlijk tss voorontsteking en het moment van vonkoverslag,
voorontsteking bepaald toch wanneer je vonk overslaat...
dus is dat niet een beetje hetzelfde ?
in ieder geval pingelen doet die van mij zeker niet

aan de hand van verschillende sensoren (oa lambdasonde) berekend die toch de ideale omstandigheden om de motor te doen draaien,
zowel kwa lucht-benzine mengeling of toevoer, als voor de ontsteking ed..!
als je bv benzine tankt met een ander octaangehalte...gaat via de opgeslagen kenvelden in de EPROM
die er toch voor zorgen dat alles zich aanpast aan de lagere octaanwaarde.
idem voor een "afwijking" in het normale patroon van de ontsteking volgens mij

(dus bv andere bougies of bougiekabels...)
btw wat is het verschil eigenlijk tss voorontsteking en het moment van vonkoverslag,
voorontsteking bepaald toch wanneer je vonk overslaat...

dus is dat niet een beetje hetzelfde ?
in ieder geval pingelen doet die van mij zeker niet

Het ligt toch allemaal net iets ingewikkelder
De ECU gaat idd rekening houden met alle gemeten waarden. Kwaliteit van de brandstof kan die niet rechtstreeks meten, dat gaat door de pingelsensor en naargelang het al dan niet kort bij de pingelgrens komen gaat idd de ontstekingsvervroeging in voege gaan (is dus vervroeging/verlating op het normale onstekingstijdstip of vonkoverslagtijdstip). Qua ontsteking gaat die dus gewoon het tijdstip bepalen afhankelijk van allerlei meetgegevens. Maar als dan de weerstand van de bougiekabels anders is dan normaal gaat die vonk ook op een iets ander tijdstip aan de bougie vlammen. De ECU meet dus geen afwijking in het normale patroon van de ontsteking, maar ook hier weer het pingelen aan de pingelgrens en gaat dan dus continu moeten bijregelen. Pingelen zelf zal je dus ook niet rap merken omdat die continu gaat bijregelen.
De lambdawaarden zijn uiteindelijk maar een fijnregeling om de uitlaatgaswaarden properder te krijgen en de kat te vrijwaren van schade, die meet gewoon het zuurstofgehalte in de uitlaatgassen, daardoor weet de ECU hoe de verbranding geweest is en kan die dan ook (minimaal) gaan bijregelen.
Maar we zijn hier dik
bezig en dogtown zijn topic wat aan het "bevuilen". 

De ECU gaat idd rekening houden met alle gemeten waarden. Kwaliteit van de brandstof kan die niet rechtstreeks meten, dat gaat door de pingelsensor en naargelang het al dan niet kort bij de pingelgrens komen gaat idd de ontstekingsvervroeging in voege gaan (is dus vervroeging/verlating op het normale onstekingstijdstip of vonkoverslagtijdstip). Qua ontsteking gaat die dus gewoon het tijdstip bepalen afhankelijk van allerlei meetgegevens. Maar als dan de weerstand van de bougiekabels anders is dan normaal gaat die vonk ook op een iets ander tijdstip aan de bougie vlammen. De ECU meet dus geen afwijking in het normale patroon van de ontsteking, maar ook hier weer het pingelen aan de pingelgrens en gaat dan dus continu moeten bijregelen. Pingelen zelf zal je dus ook niet rap merken omdat die continu gaat bijregelen.
De lambdawaarden zijn uiteindelijk maar een fijnregeling om de uitlaatgaswaarden properder te krijgen en de kat te vrijwaren van schade, die meet gewoon het zuurstofgehalte in de uitlaatgassen, daardoor weet de ECU hoe de verbranding geweest is en kan die dan ook (minimaal) gaan bijregelen.
Maar we zijn hier dik

- minibandit
- MINI Nutter
varavital schreef:Maar we zijn hier dikbezig en dogtown zijn topic wat aan het "bevuilen".
uwen uitleg over techniek kan ik nog een beetje volgen...

maar die topicvervuiling...

de rode draad is hier toch ZIJN vraag ivm oa de bougiekabels,
en de respons op diezelfde vraag...

hij stelde die vraag toch in z'n eigen S&S, dus dik off topic en bevuilen...rare begrippen !!
enfin als Dogtown van dezelfde mening is moet hij het vuil maar laten verwijderen !!
- MY Dweiltje
- MINI Master
- MY Dweiltje
- MINI Master
Stafke schreef:Die witte S pokes vind ik toch altijd cool.
thx stafke !
tjah, met witte spokes heb je eigenlijk 3 sets velgen ineens

- wit : als'em net gewassen is
- een weekje of 3 later hangt daar al een grijze waas op = alu look
- na 2 maand winterweer zoals nu zijn't precies zwarte spokes

enige nadeel : remstof die in het glazuur brand ... resultaat hier en daar enkele zwartje pixels hihihi
trouwens uwen setup van da clubmanneke, ook kwijl kwijl zenne

greetz
and c u on tha road
Typisch ...
Gisteren hebben ze tegen m'n MINI gezeten...
gekende situatie : jeep met trekhaak, en ziet me gewoon niet staan ...
achteruit gereden en krak in de bumper.
Vandag al naar de garage geweest en bestek laten opmaken
pfffft valt nog best mee maar gelukkig betaald de andere partij dit ...
ben al effe niet van de partij geweest omdat m'n MINI er niet uitziet
hier en daar enkele kniestootjes gehad, wat krassen en witte stripings die afbrokkellen door carwash (na heel de miserie met die stickers heb ik er genoeg van en vliegen ze er weer af), enfin, twordt deze zomer de moeite om hem weer in orde te zetten...
see you on tha road !!
ben al effe niet van de partij geweest omdat m'n MINI er niet uitziet

see you on tha road !!
dogtown schreef:Typisch ...
ben al effe niet van de partij geweest omdat m'n MINI er niet uitziethier en daar enkele kniestootjes gehad, wat krassen en witte stripings die afbrokkellen door carwash (na heel de miserie met die stickers heb ik er genoeg van en vliegen ze er weer af), enfin, twordt deze zomer de moeite om hem weer in orde te zetten...
see you on tha road !!
oeie... das natuurlijk nooit leuk... ook al betaald de andere partij... ik krijg 't sch**t van al die grote suv's, camionetten enzo... ge kunt daar gewoon ni langs zien... en die zien u dan ook nooit ni staan...
Maareuh... carwash...

Hebde misschien nog wa pics van de witte s-spokes

Terug naar “Show & Shine - MINI”