Mijn goede voornemens voor komend jaar
Na een vrij rustig 2009 op vlak van mod’jes wordt het tijd om er in 2010 eens volledig voor te gaan (klinkt bijna als een openingszin van een nieuwsbrief van de MY maar de mijne is toch nog net zo goed niet

)
Optisch staat de Gix ondertussen wel ongeveer hoe ik hem wil. Dus daar zijn geen spectaculaire veranderingen te verwachten.
Ophanging en baanligging zijn voorlopig prima dus ook daar ga ik mij nog wel even van onthouden….
Maar het vermogen……?!?!?
Na twee jaar met 218, 212 of is het nu 232 pk (wie het weet mag het mij zeggen, maar ik denk eerder aan de laagste waardes) is het tijd geworden om af te stappen van de “standaard”-oplossingen die op de markt te vinden zijn en voor volledig op maat afgestemde onderdelen te gaan
Bijna een jaar ben ik alle mogelijke Engelse en Amerikaanse fora aan het afschuimen om meningen en resultaten te lezen over alle mogelijke producten, merken en plaatsers. En ik denk dat ik eruit ben!
Het gevolgde recept is simpel
Neem het krachtigste productiemodel (de GP) en doe dezelfde aanpassingen! Enige verschil…..in plaats van het hele pakket van 1 producent te kopen ben ik op zoek gegaan naar bedrijven die zich helemaal gespecialiseerd hebben in enkel en alleen “één” bepaald onderdeel. Sommigen hebben tientalle jaren ervaring in de productie van net dat deel. Die kennis is in mijn ogen onbetaalbaar!!! En contradictorisch genoeg zijn hun onderdelen net goedkoper dan alles wat als OEM wordt bestempeld.
Enkele reeds geplaatste mod’s mogen blijven. Ze zijn ook terug te vinden op de GP en zijn van minstens even goede kwaliteit (of zelfs net iets beter)
- Alta CAI met gesloten M7 filterhuis
- Alta 15% pulley (GP heeft een 11%)
- GRS TMIC (inhoud 3.2 l)
- NGK bougies (idem GP)
- Bastuck (tja een uitlaat geeft buiten sound toch geen bal )
Wat zijn de nu nog aan te passen stukken….
- Cylinderkop
- Injectoren
- Software
En ik zou bovenop dit alles ook de Nokkenas veranderen.
Voilà….een GP (+) pakketje !!!!
Ondertussen is het eerste onderdeel al besteld. De cylinderkop!!!!
Even ter info: de GP cylinderkop (= Works cylinderkop) is op de de geflowde uitlaatkanalen na IDENTIEK aan die van mijn standaard S’je….Als ik dan lees in de brochure dat BMW 2 jaar heeft gedaan over de ontwikkeling van deze “kop”……
Op de aftermarkt zijn er verschillende bedrijven die zich gespecialiseerd hebben in porting, flowing en verandering van kleppen bij een cylinderkop. GTT, Lohen, Thumper, RMW, Krumm,… De resultaten hangen natuurlijk af van de combinatie met andere mods. Maar het werd mij al snel duidelijk dat ik niet zou gaan voor de echte BVH (big valve head) alla RMW, GTT en Krumm. Het sterk vergroten van de kleppen zorgt voor een enorm topvermogen maar offert onvermijdelijk de ”driveability” op in lage en middentoerengebied. En aangezien ik er geen circuitdier wil van maken was dit geen optie. Dus dan maar op zoek naar een alternatief….
En al vlug ben ik dan beland bij een Amerikaans bedrijf dat specifiek cylinderkoppen maakt voor MINI’s genaamd: Thumper! Ze hebben keuze tussen de TPR-1, TPR-2 en de “Race” kop.Ik heb gekozen voor de gulden middenweg, namelijk de TPR-2. Bij deze zijn zowel de inlaat als de uitlaatkanalen vergroot, bovendien worden allebei ook nog geflowd (hierdoor is er minder weerstand) en ze plaatsen “iets” grotere kleppen (inlaat + 0,5 mm, uitlaat + 1 mm). Hierdoor wordt “the best of both worlds” nagestreefd! Een zeer sterk laag en middentoerentalgebied. Veel sterker dan de echte BVH! En een mooi topvermogen, maar wel minder dan zijn tegenhangers. Perfect dus om op straat te rijden en van tijd tot tijd een keertje op circuit te gaan.
Ondertussen is Thumper begonnen met het bewerken van mijn cylinderkop!

Hij zou normaal tegen het einde van het jaar of begin volgend jaar moeten klaar zijn en verstuurd worden. Normaal binnenkort de eerste foto’s van de preparatie.

Ik heb al een aantal andere exemplaren gezien en het zijn stuk voor stuk pareltjes.
Voilà….het startschot is gegeven voor mijn ultieme vermogens-queeste.
Andere onderdelen zijn voor binnenkort
Wordt vervolgd!