Na 2 jaar en een maand over en weer naar de garage, vervangen van tal van onderdelen
( distributie, ketting, tandwielen, oliepomp, waterpomp, injectie pomp, enz ..... )
Zijn ze bij mini tot te vaststelling gekomen dat het ratelen bij koude start een ( en ik citeer )
" een normaal werkingsfenomeen " is
Na een lange uitleg vandaag van de inspecteur moet ik het volgende geloven ;
- De mini werkt niet met een lambadsonde en luchtmassa meter.
Hierdoor wordt dus niet gemeten hoeveel lucht er binnen komen en welke temp deze is.
Dus het mengsel is bijgevolg niet optimaal bij koude motor.
Door het tegen werken van de kleppen en andere zaken ( veel te maken met onderdruk en
andere krachten ) onstaat dit ratelend geluid bij koude start.
Een maal alles wat optimaal is verdwijnt dit geluid.
- Wat vb wel klopt is dat in de lente - zomer - najaar periode dit alles zich NIET voordoet.
Ergens wil ik wel deels meegaan in dit verhaal.
Ook vertelde ze me dat de "dieseltechnologie" een beetje wordt overgenomen in de benzine motoren, men sprak over directe inspuiting en zo.
Dat de cooper S motoren bij koude start niet mooi draaien weten ze ,maar dat hoort bij een sportief concept. .....
Deze afstellingen hebben veel te maken met emissienormen en dergelijke volgens meneer inspecteur.
De motoren van vroeger mag je niet meer vergelijken met de nieuwe, nu moeten ze minder verbruiken en minder uitstoten, dus daar komt ook bij in koude toestand dat het iets minder "smooth" verloopt.
Uiteindelijk vandaag de test, Mini een daje buiten op de parking van de garage geslapen.
S'morgens samen met meneer inspecteur gestart, geen geratel natuurlijk, doch wet een klein beetje.
Toen kreeg ik dus bovenstaande uitleg
Maar bovenop een totale waarborg van 4 jaar op de distributie.
Ik denk vooral dat ze van mijn gezaag af wouden zijn