fred schreef:Ik sta wel op 17" wielen, dus staat die zoiezo al wat lager als met 18".
Met 17" of met 18" staat die identiek even hoog of even laag, tenzij je een verkeerde of moedwillig een andere bandenmaat gemonteerd hebt.
De totaal diameter van een 17" wiel met de voor een bepaalde wagen
juiste bandenmaat, en de totaal diameter voor een voor die bepaalde wagen overeenkomend 18" wiel met de
juiste bandenmaat is identiek even groot, dus kan die dan ook niet lager staan natuurlijk...
Heel gemakkelijk zelf te controleren, bv hier:
http://www.senstuning.nl/bandenmaat.htm
Geef eens de juiste bandenmaat voor MINI 17" in, nl 205/45/17, en de juiste bandenmaat voor een (brede) 18" 225/35/18, en dan zie je dat het verschil in totale hoogte tussen de 2 exact 1,6 mm is
Als je afwijkende maten gaat kiezen (wat ieder zijn goed recht is, behalve voor de keuring

)gaat de gap groter (bv205/40/17) of kleiner (bv205/50/17) worden en dienovereenkomend de MINI zelf een beetje lager of hoger komen, 1,025 cm hoger of lager dan. Maar dan lager met grotere gap of hoger met kleinere gap... Stel het je voor alsof je de MINI gewoon op de velgen zou zetten zonder banden eromheen, dan gaat die ook lager staan dan op velgen met banden eromheen.
De grotere gap kan je dan wel weer gaan wegwerken met de vering aan te passen als je instelbare vering hebt, maar dat heeft dan niets meer te maken met al of niet op 17" of op 18" te staan, enkel met de keuze van een al dan niet juiste bandenmaat dan.
Dus als de vering hetzelfde blijft en je wisselt gewoon een 18" wiel met de juiste bandenmaat met een 17" wiel met de juiste bandenmaat, dan blijft de hoogte hetzelfde.
Altijd zorgen dat je voor de totale omtrek zo dicht mogelijk bij het origineel blijft, wettelijk moet het binnen de 2% verschil blijven, en ook voor de km-teller afwijking is het beter.
Ik hoop dat het zo wat duidelijker is.
Sorry voor de OT
