Waarmee beginnen ?

Alles over de motor, luchtfilters, verbruik, chiptuning ...
Gebruikersavatar
Wally
MINI Master
Berichten: 2973
Lid geworden op: 04 Sep 2005
Locatie: Haaltert

Waarmee beginnen ?

Berichtdoor Wally » Di Nov 29, 2005 16:43

'k Heb al een tijdje het net en 't forum afgeschuimd om wat meer te weten te komen over de verschillende tuningmogelijkheden. Ben vandaag bij ATHeinz langsgeweest voor wat meer info. Nu weet ik nie met wat te beginnen : de sportdemper (dubbel L=R) of de luchtfilter of de tuning met dyno run bij Heinz.
Moet er ook bij vertellen dat de wagen amper 3000 km heeft en dus z'n eerste onderhoud nog moet passeren. Ook gaat ie binnenkort langs bij de BMW-inspecteur voor de moeilijke schakeling in z'n achteruit.
Weet nie of ??n van bovenstaande transformaties invloed kunnen hebben op zijn verdict. Ikzelf had gedacht om nu reeds de luchtfilter onder handen te nemen en te wachten tot na het eerste onderhoud in ons garage voor de tuning bij Heinz.

Heeft iemand hier ervaring mee (vooral het garantie-gedeelte)?

Afbeelding

Gebruikersavatar
Cooperke
MINI Master
Berichten: 1283
Lid geworden op: 27 Jul 2004
Locatie: Brussel
Contact:

Berichtdoor Cooperke » Di Nov 29, 2005 16:47

ik zou wachten eerlijk gezegd 3000km is nog wat vroeg.

waarmee ik persoonlijk zou beginnen is een sportfiler + uitlaat.

uw uitlaat moet toch ingereden worden en is ingereden na een dikke twee maand.

dan zou ik de ecu remap doen bij heinz. en eventuele andere veranderingen zoals pulley, throttlebody , injectoren.

maar die aanpassingen vergen een ecu remapping

Gebruikersavatar
Wally
MINI Master
Berichten: 2973
Lid geworden op: 04 Sep 2005
Locatie: Haaltert

Berichtdoor Wally » Di Nov 29, 2005 17:02

En de ECU remap dan doen v??r of na het eerste onderhoud. 'k Heb al gehoord dat na zo'n eerste onderhoud
de wagen reeds anders reageert dan voorheen.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Cooperke
MINI Master
Berichten: 1283
Lid geworden op: 27 Jul 2004
Locatie: Brussel
Contact:

Berichtdoor Cooperke » Di Nov 29, 2005 17:15

Wally schreef:En de ECU remap dan doen v??r of na het eerste onderhoud. 'k Heb al gehoord dat na zo'n eerste onderhoud
de wagen reeds anders reageert dan voorheen.

Afbeelding


ik persoonlijk blijf van de ecu de eerste 10000km af

Gebruikersavatar
wvs
MINI-aholic
Berichten: 486
Lid geworden op: 08 Jul 2004
Locatie: Sint-Niklaas

Berichtdoor wvs » Di Nov 29, 2005 17:26

Cooperke schreef:
Wally schreef:En de ECU remap dan doen v??r of na het eerste onderhoud. 'k Heb al gehoord dat na zo'n eerste onderhoud
de wagen reeds anders reageert dan voorheen.

Afbeelding


ik persoonlijk blijf van de ecu de eerste 10000km af


Ik volg Cooperke zijn mening.?

Na 7.500 is nl. de 'eerste trap' van de standaard ECU programmatie voorbij en n? 10.000km is de tweede trap voorbij. Vanaf 10.000km zit je Mini dus op de normale, standaard config.
De info komt van www.mini2.com site.

grtz, W

Gebruikersavatar
varavital
MINI Nutter
Berichten: 5263
Lid geworden op: 07 Aug 2004
Locatie: Sint-Truiden
Contact:

Berichtdoor varavital » Di Nov 29, 2005 20:38

Je hebt Pb Wally :wink: .

Gebruikersavatar
Wally
MINI Master
Berichten: 2973
Lid geworden op: 04 Sep 2005
Locatie: Haaltert

Berichtdoor Wally » Di Nov 29, 2005 21:08

varavital schreef:Je hebt Pb Wally :wink: .


Thanks,
was werkelijk antwoord op mijn vraag.

Gebruikersavatar
Cooperke
MINI Master
Berichten: 1283
Lid geworden op: 27 Jul 2004
Locatie: Brussel
Contact:

Berichtdoor Cooperke » Di Nov 29, 2005 21:11

Wally schreef:
varavital schreef:Je hebt Pb Wally :wink: .


Thanks,
was werkelijk antwoord op mijn vraag.

Afbeelding[/quot]

wat was het antw dan ?

Gebruikersavatar
Wally
MINI Master
Berichten: 2973
Lid geworden op: 04 Sep 2005
Locatie: Haaltert

Berichtdoor Wally » Di Nov 29, 2005 21:32

Wel simpel, werkwijze volgen bij Vara's MCC op show & shine. Nadien tunen.

Gebruikersavatar
minifan
MINI2 - Newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 Apr 2006

Berichtdoor minifan » Do Mei 18, 2006 22:46

Volgens mij de eerste echte tuning die je zou moeten doen op eender welke wagen is een DEFTIG remsysteem want wat ben je met een sportluchtfilter , volledige uitlaatlijn en chiptuning als uw auto nog niet eens deftig remt standaard.

Probeer maar eens een minuutje of tien op bochtige wegen voluit te gaan en bruusk remmen. Ik zou zeggen test en ontdek. En als je na die tien minuten nog even goede rem hebt dan zou ik zeggen van begin maar een beetje te klooien (chiptuning, luchtfilter, uitlaatlijn en allerhande)

Dit is niet om den dikke nek hier uit te hangen maar dit geeft wel stof tot nadenken voor uw eigen veiligheid en die van anderen of anders eens een dagje free driving experience gaan doen met ERAN RACING op het circuit van Zolder Echt een aanrader om te ontdekken wat de capaciteiten van je wagen en vooral van jezelf.

meer info op: http://www.eranracing.be/

Groetjes,

Tom

Gebruikersavatar
grand_cru
MINI Master
Berichten: 2905
Lid geworden op: 18 Jul 2005
Locatie: Roeselare
Contact:

Berichtdoor grand_cru » Do Mei 18, 2006 23:07

Dag Tom,

Natuurlijk heb je geen ongelijk maar ik heb toch wel een paar bemerkingen:
- Fading- en andere remproblemen zijn misschien hinderlijk op een performante MCS. Voor de gemiddelde One en Cooper chauffeur is (het overigens zelfde) remsysteem meer dan voldoende. Niet iedereen racet dagelijks op circuit of op ardense hellingen.
- De meesten installeren een open luchtfilter en sportuitlaat voor de sound. Een Cooper chippen levert sowieso weinig Pk winst op, dus daarvoor moet je het inderdaad niet doen.
- Free driving experience zeg je? Ik denk dat je best begint met een rijbehendigheids-, slip- en remcursus (Jesco, touring, ...). Beter om mee te beginnen en reflexen te kweken dan direct te gaan racen op circuit.

Voil?, zo denk ik erover.

Gebruikersavatar
Wally
MINI Master
Berichten: 2973
Lid geworden op: 04 Sep 2005
Locatie: Haaltert

Berichtdoor Wally » Do Mei 18, 2006 23:23

Jawadde, wist zelfs niet meer dat ik dit had gepost destijds ..... :?
Alle opgenoemde punten zijn ondertussen reeds uitgevoerd, doch 'k rij nog steeds met dezelfde remmen en die doen het prima :P

Gebruikersavatar
grand_cru
MINI Master
Berichten: 2905
Lid geworden op: 18 Jul 2005
Locatie: Roeselare
Contact:

Berichtdoor grand_cru » Do Mei 18, 2006 23:40

Wally schreef:..., doch 'k rij nog steeds met dezelfde remmen en die doen het prima :P


Dat dacht ik al :grin:

Gebruikersavatar
minibandit
MINI Nutter
Berichten: 5999
Lid geworden op: 28 Nov 2005
Locatie: Kontich
Contact:

Berichtdoor minibandit » Do Mei 18, 2006 23:47

grand_cru schreef:
Wally schreef:..., doch 'k rij nog steeds met dezelfde remmen en die doen het prima :P


Dat dacht ik al :grin:


aah ja met zijne rijstijl... :- :wink: :P

btw Wally, is die al gechipt ook :shock: ??

Gebruikersavatar
varavital
MINI Nutter
Berichten: 5263
Lid geworden op: 07 Aug 2004
Locatie: Sint-Truiden
Contact:

Berichtdoor varavital » Do Mei 18, 2006 23:58

minifan schreef:Probeer maar eens een minuutje of tien op bochtige wegen voluit te gaan en bruusk remmen. Ik zou zeggen test en ontdek.


Dat heb ik in de Alpen en de Ardennen al meermaals gedaan, no problem 8)

Gebruikersavatar
Morty
Founder
Berichten: 9062
Lid geworden op: 18 Sep 2003
Locatie: Kontich
Contact:

Berichtdoor Morty » Vr Mei 19, 2006 8:56

minifan schreef:Volgens mij de eerste echte tuning die je zou moeten doen op eender welke wagen is een DEFTIG remsysteem want wat ben je met een sportluchtfilter , volledige uitlaatlijn en chiptuning als uw auto nog niet eens deftig remt standaard.

Probeer maar eens een minuutje of tien op bochtige wegen voluit te gaan en bruusk remmen. Ik zou zeggen test en ontdek. En als je na die tien minuten nog even goede rem hebt dan zou ik zeggen van begin maar een beetje te klooien (chiptuning, luchtfilter, uitlaatlijn en allerhande)


Ik kan je standpunt wel volgen ... maar dan zou ik toch graag hebben dat de GOCA het remsysteem aanneemt LOL :grin:
En niet zoals mij dat mijn Brembo remschijven worden afgekeurd en ik mag terugkomen :x
My camera is my save button
Photographer | Traveller | MINI ADDICT

Gebruikersavatar
Number 19
MINI-aholic
Berichten: 531
Lid geworden op: 11 Mar 2005
Locatie: Gent
Contact:

Berichtdoor Number 19 » Zo Mei 28, 2006 19:45

Ben ik dan verkeerd als ik meen dat de Cooper S standaard remmen effectief niet voldoende zijn voor zeer sportief rijgedrag?

Ik heb in Bornem met de JCW versie gereden en zelfs bij normale remmaneuvres had ik het gevoel alsof de ABS tussenkwam. Een raar gevoel. Alsof de remmen verbrokkelden.

Die MCS met Sportec kit en 230 pk had ook dat probleem.

Als het remsysteem van de MCS dezelfde is als die van de MC dan kan dat toch effectief. De meesten hier met een gechiptunede MCS zitten toch aan 200 pk. Dat kan toch gewoon niet dat de remmen van een auto met 115 pk voldoende zijn voor sportief rij- en remgedrag bij 200 pk

Is het dan echt slecht om een MCS te chippen zonder de remmen aan te passen?

Gebruikersavatar
YELLOW_DINO

Berichtdoor YELLOW_DINO » Ma Mei 29, 2006 16:06

Number 19 schreef:Is het dan echt slecht om een MCS te chippen zonder de remmen aan te passen?


In principe telt dit voor alle wagens.Chippen=sneller rijden en dit leid (lijd)tot langere remweg dus zeer belangrijk om ook de remmen aan te passen.


Terug naar “Engine & Performance”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten