zacht gesuis (gepiep bij koude start)
zacht gesuis (gepiep bij koude start)
hallo iedereen,...ik had eens een vraagje, vandaag heb ik gemerkt als ik men mini start dan hoor ik zo een licht gesuis uit het motorkompartiment,ik heb dan eens gekeken en het lijkt dat dit van men alternatorriem komt, ik heb dan al zo een beetje rondgehoord bij vrienden en die laten me weten dat de riem moet worden aangespannen, omdat die zou kunnen doorhangen... maar ik heb nog maar 45 000km dus ik vind da wel raar en hoop dat het niets anders ernstigers is
...zou iemand me hierbij kunnen helpen...mvg sscooper

ik heb juist hetzelfde, heb dit altijd als ik hem s'morgens start als het koud is.
ben al eens naar garage geweest om het te laten nakijken omdat ik ook dacht dat hij zou moeten aangespannen worden maar daar vertelden ze mij dat de riem nog goed zat en geen slijtage had.
als de motor beetje warm gedraaid is dan zou ge het normaal niet meer mogen horen
ben al eens naar garage geweest om het te laten nakijken omdat ik ook dacht dat hij zou moeten aangespannen worden maar daar vertelden ze mij dat de riem nog goed zat en geen slijtage had.
als de motor beetje warm gedraaid is dan zou ge het normaal niet meer mogen horen
- minibandit
- MINI Nutter
bij ons hetzelfde "probleem" als je hem (koud) start !!
is wel degelijk alternatorriempje, aanspannen kan een oplossing zijn en duurd maar enkel minuten
kan ook komen door belasting van alternator bij koudstart, dus zoveel mogelijk gebruikers uitschakelen tot de MINI op temperatuur is gekomen...
bij dit weer zet men meestal de verwarming volle bak en dan nog wat verlichting en muziek erbij, je zou voor minder piepen
maar is meestal een teken dat
de batterij niet 100% meer is zodat de alternator voor alle geleverde elektriciteit moet opdraaien en de riem overbelast met piepend geluid tot gevolg !
zeker wanneer men vooral korte afstanden doet, zodat de batterij niet voldoende kan herladen
is wel degelijk alternatorriempje, aanspannen kan een oplossing zijn en duurd maar enkel minuten

kan ook komen door belasting van alternator bij koudstart, dus zoveel mogelijk gebruikers uitschakelen tot de MINI op temperatuur is gekomen...
bij dit weer zet men meestal de verwarming volle bak en dan nog wat verlichting en muziek erbij, je zou voor minder piepen

maar is meestal een teken dat

zeker wanneer men vooral korte afstanden doet, zodat de batterij niet voldoende kan herladen

sscooper schreef:voila, terug van garage,de alternatorriem is idd nimeer zo goe aangespannen zoals het zou moeten zijn, ma de riem was ook al aan vervanging toe....dus ben blij dat ik nu weet dat het dat maar was,dus dit onderwerp mag gesloten worden...allemaal bedankt voor de reacties!...mini rules
Hoeveel km heeft je MINI al?
Als je riem niet goed is aangespannen, verslijt deze wel rapper maar ben toch curieus.
W
ik heb nu 46000 km ongeveer....de riem zal volgende week vervangen worden want dze was idd sneller afgesleten door dat hij te weinig was aangespannen...mja het geluid is nu nimeer bijna ma ik heb dan toch liever ineens een nieuwe riem zene want hij was toch bekan aan vervanging toe zei men garagist
, vo de rest is alles tip top met de mini
gelukkig maar, greets sscooper 

- minibandit
- MINI Nutter
haha...de 130 db stonden even af dan zene, khad er even ook geen zin meer in...
had echt al grootste schrik dat het echt ni goe was met men mini! ciao ps: ik heb de minifeeling wel zene e dim ook terug als ik er ene zien..mja veel dimmen ni terug
heb ik ook al gemerkt!! dus als je mij ziet dimmen met die handel

- MissCooper
- MINI2 - Newbie
piepen
same probleme
klos het op met wd40

Re: piepen
MissCooper schreef:same problemeklos het op met wd40
niet echt aan te raden om wd40 op je riem te spuiten, piept misschien niet meer maar slipt nog meer door waardoor ie nog sneller verslijt. gewoon aanspannen en eventueel wat talkpoeder opstrooien, maar zeker geen kruipolie!!!
- minibandit
- MINI Nutter
Re: piepen
MissCooper schreef:same problemeklos het op met wd40
idd is een oplossing voor het geluid maar niet voor het probleem...

WD40 is voor vanalles goed, ne maat van mij poetste daar z'n schijven van zijne moto mee...

die remde de eerste km's wat minder maar ze roesten niet h?...

spanning regelen of riem vervangen is de enige goede oplossing !!!
behalve als er problemen zijn met de uitlijning van dat geheel, alternator, spanner, enz...(zoals bij mij het geval was !!!)
is door dealer gratis opgelost...

hey ben nog nieuw op het forum en ben blij dat mijn mini niet de enige is die door het landschap piept. Telkens hebben ze gezegd dat het probleem bij het bewuste riempje lag, dus nieuw riempje en goed aangespannen. Probleem opgelost, maar tarara, na enkele 100 km duikt het probleem altijd weer opnieuw op. Ben nu al aan de nieuwe derde riem bezig. Mijn wagen heeft nu 37000 km. Ze schijnen goed te verdienen aan die riempjes. Mijn wagen piept ondertussen weer lustig rond. Dus op naar het volgende riempje
- minibandit
- MINI Nutter
patty schreef:hey ben nog nieuw op het forum en ben blij dat mijn mini niet de enige is die door het landschap piept. Telkens hebben ze gezegd dat het probleem bij het bewuste riempje lag, dus nieuw riempje en goed aangespannen. Probleem opgelost, maar tarara, na enkele 100 km duikt het probleem altijd weer opnieuw op. Ben nu al aan de nieuwe derde riem bezig. Mijn wagen heeft nu 37000 km. Ze schijnen goed te verdienen aan die riempjes. Mijn wagen piept ondertussen weer lustig rond. Dus op naar het volgende riempje
welke garage ga jij dan...

is een kwestie van ook de alternator- & span-poelie eens uit te lijnen tov de krukaspoelie...

mochten ze na 3 riempjes toch al ff gecheckt hebben volgens mij...

anders gaat ge idd NOOIT van da probleem af geraken...

btw is bij BMW/MINI garage's een bekend probleem !!!!!
is blijkbaar zelfs een rondschrijven voor geweest...

riempje
bedankt voor het antwoord bandit
bij het volgende onderhoud, zal ik het eens uitleggen. Ze zullen nogal kijken dat je als vrouw met technische termen om de hoek komt.
by the way, ik ben al bij twee verschillende garages geweest die dit probleem niet kunnen oplossen : Hindrikxs en Monserez
bij het volgende onderhoud, zal ik het eens uitleggen. Ze zullen nogal kijken dat je als vrouw met technische termen om de hoek komt.

by the way, ik ben al bij twee verschillende garages geweest die dit probleem niet kunnen oplossen : Hindrikxs en Monserez
Terug naar “Problemen en fouten”