91 Octaan (RON)

Alles over de motor, luchtfilters, verbruik, chiptuning ...
Floris
MINI Driver

91 Octaan (RON)

Berichtdoor Floris » Wo Aug 30, 2006 21:31

Ik vertrek eind deze week voor een plezierreisje richting Denemarken, en ga hierbij een groot stuk over de deutsche autobahn fahren (Joepie!) Aangezien op reis gaan in een MCS nogal een kostelijke affaire is vroeg ik mij af of je eigenlijk de (veel) goedkopere 91 octaan mag tanken die je in de Duitse pompstations soms nog kan vinden? Ik dacht aan de binnenkant van de tankstop toch gezien te hebben dat de MCS 91 octaan kan verwerken maar ik meen dat de handleiding het over 95-98 heeft!?

Zou het kwaad kunnen? Zeker omdat het beestje ook een stuk harder zal mogen werken op de freifahrt stukken :) Ik tank normaal altijd 95 octaan (meestal bij Esso Express).

varavital
MINI Nutter

Berichtdoor varavital » Wo Aug 30, 2006 21:34

Als je echt van plan bent om eens goed gas te geven, en dus de hogere toeren op te zoeken, dan mag je geen 91 oktaan tanken. Beter dan zelfs 98 oktaan. Anders gaat je motor op hogere toeren beginnen pingelen...

Floris
MINI Driver

Berichtdoor Floris » Do Aug 31, 2006 1:08

Ja idd, lijkt me logisch dat er dan veel makkelijker predetonatie zal optreden. Hoewel ik me heb laten vertellen dat in moderne motoren dit elektronisch wordt tegen gegaan door het motormanagement (hoe?) In amerika is de standaard benzine slechts 90 octaan en is 95 al premium! En daar rijden ook MINI's Misschien dat het gebruik van 90 octaan wel degelijk ingecalculeerd is in het ontwerp van de motor?

Toen ik naar oostenrijk ben gereden heb ik gemerkt dat de olietemp de 100?C overschrijdt bij 'hogere snelheden' (normaal 80-85?C) Zou ik mij hier veel zorgen over moeten maken? Hij heeft net een oliebeurt gehad!

Yoeri
MINI-aholic

Berichtdoor Yoeri » Do Aug 31, 2006 3:49

uw management past zich aan, maar niet op 1 tank. Dat duurt een paar tanken vooraleer hij zich optimaal heeft afgestemd. Ik zou het niet doen.

En in tegenstelling tot uw koelvloeistof kan het geen kwaad en is het niet abnormaal dat uw olietemp wat boven het gemiddelde komt.

YELLOW_DINO

Berichtdoor YELLOW_DINO » Do Aug 31, 2006 7:22

Niet doen trouwens dat uw olie 100? word kan zeker geen kwaad het is geen water dat kookt op 100? olie word pas warm op 140?

varavital
MINI Nutter

Berichtdoor varavital » Do Aug 31, 2006 13:10

De pingelsensoren gaan het pingelen tegengaan door de ontsteking te vervroegen. Daarna gaat de ontsteking stapje na stapje terug worden bijgeregeld... totdat het pingelen weer begint en je bent weer bij af. Op dat moment heb je natuurlijk ook een vermogenverlies. Het is dus zeker niet aan te raden om een te laag octaangetal te tanken.
In Amerika zal heel het motormanagement anders afgesteld staan (lees andere ECU) dan hier. Daar hebben de meesten ook een heel andere (rustigere) rijstijl dan hier. Voor een MCS dus best altijd 98 tanken, en als er geen 98 is 95, maar dan wel een rustigere rijstijl (niet zo hoog in de toeren) aanhouden.

margi
MINI Driver

Berichtdoor margi » Do Aug 31, 2006 15:21

wat je ook kan doen zijn van die kleine kits kopen van octaan boost...
een kleien hoeveelheid in de tank gieten en dat komt dan overeen met 98..
een vriend van me heeft dit gedaan toen hij op doorreis was met een m5 in marokko en daar was het ook een lage octaan gehalte ik denk dat het product boost plus noemt en das de grote zoals die bussjes daje hebt om je zippo op te vullen....

Terug naar “Engine & Performance”