Kuisprobleem

alles over bodykits, stripings, chrome, velgen...
Number 19
MINI-aholic

Kuisprobleem

Berichtdoor Number 19 » Zo Okt 22, 2006 15:17

Ik heb vandaag ontdekt dat ik niet langer auto's kan kuisen :cry:

Ik verklaar mij nader;

Ik woon in een dreef met aarde => na een week zit mijn auto volledig onder de modder.

Dit is mijn kuisprocédé;
- afspuiten van grootste vuil met Kärcher
- afwassen met warm water en shampoo (Würth/Mini)
- afpsuiten met Kärcher
- afdrogen met oude handdoeken

Resultaat: krassen en plekken :cry:

Tegen dat de wagen volledig ingezeept en gewassen is, is de zeep overal al in plekken getrokken. Het spuiten met de Kärcher maakt weinig verschil. De auto is dan alleen zeer nat. Daardoor moet ik heel wat handdoeken gebruiken. Alleen laten die een spoor na van kleine druppels of plekken.

Dan wrijf ik nog eens hard met een vochtige handdoek om de plekken zeep weg te krijgen.
GEVOLG: splinternieuwe motorkap ziet eruit alsof hij gekuist is met een schuurspons. Ik ben er zelfs in geslaagd om een stuk van de vernislaag weg te schuren met mijn handdoek :cry: :cry:

Ik heb dit allemaal gezien toen ik hem vandaag aan het kuisen was. Ik heb deze keer niet durven afdrogen. Ik had nog weinig zin om het interieur te doen. Had zo'n slecht gevoel. Uw eigen auto bekrassen is echt STOM.

Iemand een tip hoe je nu je wagen moet drogen op een krasvrije, vlotte manier? Hoe kan je die plekken voorkomen?

Kent iemand een adres waar ik goedkoop maar goed mijn wagen kan laten simoniseren want met krassen kan ik niet leven? Blade misschien? :grin:

eriks
MINI Master

Berichtdoor eriks » Zo Okt 22, 2006 19:38

Opdrogen doen wij met een goed zeemvel (die we veel in proper water stoppen en spoelen). Ook niet in de zon de wagen wassen en afdrogen, nooit enig probleem gehad. Ik gebruik bij het inzeemen de spons en de produkten van Meguiar’s. Uiteraard eerst de wagen steeds goed afspuiten met veel water.

grand_cru
MINI Master

Berichtdoor grand_cru » Zo Okt 22, 2006 19:49

Ik gebruik al jaren zeep van Johnson (met wax in) en een extra zachte washandschoen.
Afspoelen gebeurt met veel water uit de lans. De Kärcher wordt enkel gebruikt voor velgen en chassis.
Afdrogen met een ouderwets maar goed zeemvel. Zeker geen (keuken)handdoeken gebruiken, want daar zitten harde stiksels en naden in!

PEPI
MINI Master

Berichtdoor PEPI » Zo Okt 22, 2006 21:08

handdoeken ??? zou ik zelf nooit doen... Ook de Kärcher zou ik achterwege laten en zéker op nieuwe lak ... die is de eerste maand nog het gevoeligst voor krassen, hoor. Een bijkomend nadeel van de hogedrukreiniger is dat hij door de luchtverplaatsing dikwijls veel vuil vanop de grond meetrekt en dat dit vuil dan gewoon terug op je auto belandt... (Zelfs van ernaar te kijken krijg je al krassen :)) Ik spuit mijne gewoonlijk eerst grondig af met een stevige druk op het water (maar dus geen hogedruk) en dan ga ik er nog eens over met de sproeier helemaal open (veel water dus) om al de losgespoten zandkorreltjes er zeker af te spoelen en dan gebruik ik een washandschoen en shampoo met een wax in alles van het merk RIWAX. Telkens ik een klein stukje van de MINI heb gekuist spoel ik hem helemaal af om opdrogen te voorkomen. Afdrogen doe ik met een gewone zeemvel die ik steeds goed uitspoel...

Grtz
pepi

minibandit
MINI Nutter

Berichtdoor minibandit » Ma Okt 23, 2006 0:10

:shock: :shock: :?
ik kuis de mijne als hij "gewoon" vuil is steeds met spons en zeemvel...
beide in apparte emmers !! om te vermijden dat de spons het zeemvelwater vervuild !!!
en idd zeemvel wordt regelmatig gespoeld... :P

indien hij zoals bij jou erg vuil is, ga ik gewoonlijk ff via de "selfcarwash" in de buurt...
dit is bijlange na niet zo'n krachtige straal ls een hogedrukreiniger !!!!!!!!
daar spuit ik hem dan eerst af met een mix van warm water en beetje zeep...
afspoelen doe ik met gewoon koud water en daarna ga ik hem thuis verder wassen zoals op de eerste manier beschreven !!!

zeep is eigenlijk overbodig bij het kuisen van een wagen...indien je hem regelmatig simoniseerd !
regelmatig noem ik 2 à 3 keer per jaar !!
dan kan je hem met gewoon kraantjeswater perfect proper houden... :grin:

afdrogen met een handdoek heb ik nog nooit van gehoord Afbeelding!!!

ps zorg voor een zeemvel van goede kwaliteit...dit werkt veel makkelijker en droogt beter :wink:

YELLOW_DINO

Re: Kuisprobleem

Berichtdoor YELLOW_DINO » Ma Okt 23, 2006 9:21

Number 19 schreef:Ik heb vandaag ontdekt dat ik niet langer auto's kan kuisen :cry:

- afdrogen met oude handdoeken

Resultaat: krassen en plekken :cry:

Dat is uw grootste fout.Nooit ik herhaal NOOIT handdoeken altijd ALTIJD zeemvel van goede kwaliteit gebruiken niet die zeemvellen van enekel euro's want die vervellen en laten stukjes achter.

wazowski
Site Admin

Berichtdoor wazowski » Ma Okt 23, 2006 9:30

Ik gebruik ook handdoeken om de MINI af te drogen, maar dat zijn dan wel handdoeken van microvezel, speciaal daarvoor ontwikkeld...
Afbeelding
vroooom pop pop pop pop. Supercharged. Is it love?

Dave C
MINI Master

Berichtdoor Dave C » Ma Okt 23, 2006 12:56

ik spoel eerst de mini grondig af, soms is dat met water onder stevige druk, maar als er wat teveel vuil op plakt, prefereer ik eerst voor een hogedruk

dan een propere emmer met propere spons, water en wat sop, (ik gebruik de emmer niet tot het water en sop helemaal op zijn) dus nog beetje erin, wegkappen en nieuw mengsel maken
ik gebruik dus heel veel water, en dat steeds proper is

ik kuis de mini ook in delen, dus bv. dak en de deuren eerst, en spoel deze dan al na met water zodat het sop niet intrekt, dan achterflanken....enz....

het totaal dan nog eens goed en grondig afspoelen, dan propere emmer met water en ook een propere zeem
zeem spoel ik zeer regelmatig, dus tussendoor opnieuw uit

nog wat dingen die ik doe
- andere spons voor velgen en lak
- eens de spons een keertje valt, gebruik ik een nieuwe, of anders regelmatig vervangen(als ze niet valt :) )
- niet in de zon kuisen, of als de motorkap heet staat, daar het sop laten inweken

mijn mini heeft protech, maar dat maakt niet echt verschil op de wijze waarop je moet kuisen volgens mij, voor de rest miss ook niet :? mja....

volgens mij is afdrogen met handdoeken zowat om problemen vragen, ook zelfs met microvezeldoeken, iets om af te drogen moet immers ook regelmatig gespoeld worden..., dat kan niet met een doek, een zeem is dus waar je mee moet werken

microvezels en zachte doeken worden gebruikt na een gewoon kuisproces, dus om te simoliseren of zo...

grtz DC :)
Laatst gewijzigd door Dave C op Ma Okt 23, 2006 14:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Number 19
MINI-aholic

Berichtdoor Number 19 » Ma Okt 23, 2006 14:30

Amai amai!

Pipo die ik ben! Geen handdoeken meer vanaf nu!

Ik ga jullie technieken eens bestuderen en eens gaan shoppen (voor productjes en materiaal :grin:)

Bedankt allemaal voor de tips! Ik ga het volgend weekend eens proberen!

varavital
MINI Nutter

Berichtdoor varavital » Ma Okt 23, 2006 18:04

Number 19 schreef:Ik ga het volgend weekend eens proberen!

Na de Herfstrit zal dat wel nodig zijn ja :wink:

minibandit
MINI Nutter

Berichtdoor minibandit » Di Okt 24, 2006 0:39

varavital schreef:
Number 19 schreef:Ik ga het volgend weekend eens proberen!

Na de Herfstrit zal dat wel nodig zijn ja :wink:

seg varavital, ik moet toch mijn setje terreinbanden ni op m'n velgen laten trekken hé... :? :grin:
ge legt nogal véél de nadruk op da niet kuisen enz... :oops: 8)

varavital
MINI Nutter

Berichtdoor varavital » Di Okt 24, 2006 12:42

Tja, de boeren zijn volop bezig è. Op veel plaatsen zijn ze bezig om de maïs af te doen, dus de kleine wegen liggen er nogal vuil bij. Misschien is er tegen dan veel van de wegen afgeregend? Zal dus veel van het weer afhangen de volgende dagen...

Blade
MINI Master

Berichtdoor Blade » Ma Okt 30, 2006 23:59

Ik kuis nooit met hoge druk, en misschien eens om de 20 a 30 wasbeurten met zeep,

3 a 4 keer per jaar simoniseren, met de hand, niet met een machine,
hiervoor gebruik ik watten, verkopen ze in de auto5...

kuisen doe ik zo:
goed afspoelen met de tuinslang,
wassen met warm water, hiervoor gebruik ik een nylonkous en geen spons,
afspoelen met tuinslang,
ook worden steeds de binnenkanten van de deuren en koffer enzo meegekuist,
nergens is vet te vinden buiten een druppel op het scharnier zelf,
afzemen met microvezeldoek, de velgen doe ik met een zeemvel ...

meeste tijd kruipt in het afzemen,
ik kan er niet tegen als ik na het kuisen zou wegrijden en er loopt plots
een druppel van de spiegel,
mijn wagen kuisen, reken maar een uur of 3, en dat toch minstens 3 a 4 keer per week in de zomer,
en om de 2 weken ben ik er wel een uurtje of 6 aan bezig,
in de winter word hij enkel gekuist als ik er mee ben weggeweest, maar dat is niet veel,
staat nu ook al een week of 4 stil, ik heb die wagen eigenlijk niet nodig, hij is mijn hobby hé...

toen ik hier 3 jaar geleden kwam wonen wisten de buren niet wat ze zagen,
nu zijn ze het gewoon, als ik na 3 uur nog bezig ben vragen ze "morgen meeting zeker?"

fred
MINI Master

Berichtdoor fred » Di Okt 31, 2006 15:58

Alle andere tips zijn al verteld, alleen mag je ook niet heel je mini inzepen en dan afspoelen. Eerst de neus, dan helemaal terug afspoelen, dan de ene flank ... Anders is de zeep opgedroogd en heb je niets dan ringels.

Zo'n speciale washandschoen van würth (zoals pepi zei) is ook heel handig. Een zwarte mini kuisen is niet evident ... je ziet direct alles.

PEPI
MINI Master

Berichtdoor PEPI » Di Okt 31, 2006 16:40

Idd. die handschoen is erg handig. Misschien nog een tip om ze zo proper mogelijk te houden : gewoon de waterlans erin en spoelen maar....
En voor de gaatjes van mijn wielbouten gebruik ik gewoon oorstokjes. (heel doeltreffend)

Grtz

Number 19
MINI-aholic

Berichtdoor Number 19 » Di Okt 31, 2006 16:46

Heb dit weekend met succes de synthese van jullie tips toegepast.

Ik ben wel 4u bezig geweest om interieur en exterieur te kuisen.

De meeste tijd kruipt inderdaad in het afzemen.

Ik wist niet dat er een washandschoen van Würth bestond

fred
MINI Master

Berichtdoor fred » Di Okt 31, 2006 17:04

Er bestaat ook ene van meguiar's, maar die is veel te groot.

Wally
MINI Master

Berichtdoor Wally » Di Okt 31, 2006 19:23

Number 19 schreef:Ik ben wel 4u bezig geweest om interieur en exterieur te kuisen.

Amaai, da's snel :shock: Heb zoveel tijd nodig enkel voor het interieur :grin:

Wax-it.be
MINI2 - Newbie

Berichtdoor Wax-it.be » Za Nov 04, 2006 21:54

Hey allemaal.

Net de goedkeuring gekregen dat ik hier even wat raad mag komen geven :grin:

Eerst en vooral zou ik iedereen aanraden dit filmpje even aandachtig te bekijken:
http://video.google.com/videoplay?docid=7598756069207401372

Ten tweede zou ik nog wat tips willen geven.
- gebruik 2 emmers tijdens het wassen
1 emmer met schampoo, 1 emmer met klaar water. (uitleg volgt)

- gebruik geen spons maar een kwaliteits washandschoen
Met een spons zal je namelijk als het vuil tegen je lak aan wrijven en daardoor krassen en kringen veroorzaken. Een kwaliteitshandschoen zal als een buffer werken tussen je hand en de lak van je wagen.
Een goeie handschoen zal het vuil namelijk in zijn vezels opnemen. Tijdens het wassen dien je na elk paneel de handschoen eerst uit te spoelen in emmer nr. 2 en goed uit te wringen om zo alle vuil uit de handschoen te verwijderen voor opnieuw schampoo te nemen in emmer nr. 1 en op de lak te gaan wrijven.

- veel mensen staan meerdere malen met al hun kracht op dezelfde plaats te wrijven.
Dit is totaal overbodig aangezien 1 tot 2 overgangen voldoende zou moeten zijn de lak proper te krijgen.

- gebruik een Waffle weave towel voor het drogen van het koetswerk.
Mijn systeem is eerst de wagen met een open tuinslang af te spoelen. Door de cohesie van het water zullen de grootste druppels van het koetswerk aflopen zodat er bitter weinig overblijft om nog af te drogen. Dit kan je dan doen door middel van een waffle weave towel. Deze kan je hele wagen in 1 keer drogen zonder uitgewrongen te worden. Hij is ook erg zacht en zal veel minder krassen veroorzaken dan een zeemvel. Een zeemvel gebruik ik enkel om water uit bepaalde spleetjes op te zuigen. Maar zoals bij eens spons zal een zeemvel ervoor zorgen dat het minste vuilte dat op je wagen ligt ook weer een kras zal veroorzaken.

- gebruik een kwaliteits shampoo.
Veel schampoo's zijn te aggressief en zullen de beschermingslaag (wax of sealant) op je wagen langzaam maar zeker verwijderen. Vermijdt ook het gebruik van "Wash & wax" producten. Dit zal er enkel voor zorgen dat je wagen vettige strepen zal hebben na het opdrogen.

Nog even een gouden tip mee geven:
Alles wat je op je koetswerk wrijft kan krassen veroorzaken. Een goede truc is om het eerst op een cd uit te proberen. Laat het daar zijn sporen na, dan zal dat ook op je koetswerk het geval zijn.

Als er nog vragen zijn kan je ze in dit topic stellen of me een pm sturen.

Dave C
MINI Master

Berichtdoor Dave C » Za Nov 04, 2006 22:19

Wax-it.be schreef:Vermijdt ook het gebruik van "Wash & wax" producten. Dit zal er enkel voor zorgen dat je wagen vettige strepen zal hebben na het opdrogen

maar deze gebruik je zelf toch ook bij je behandeling, ben even op je site gaan kijken
dit zijn toch ook maar verdoezelaars niet, een lak hoort zo te blinken zonder allerhande filmlagen er op

nu het is wel leuk dat je hier bent, zodat we je eventueel vragen kunnen stellen :wink:

grtz DC

Terug naar “Exterior”