Der Abt schreef:fred schreef:Dus gewoon schakelen zonder je koppeling in te duwen![]()
. Klinkt idd niet erg gezond
Neenee, je koppelt wel, maar je blijft gas geven.
Het is iets wat veel gebeurd in Amerika als ze daar drag racen.
Om toch nog wa rapper de 400m (1/4 mile) te kunnen afleggen, powershiften ze soms.
Kleine verduidelijking hieromtrent geven.
Ik heb in mijn allereerste classic mini zo'n systeempje gehad.Dat noemde ze in de tijd(ongeveer 17 jaar geleden)een ''rechte tanden boite''.Deze moest je enkel in zijn eerste versnelling zetten en voor de rest gewoon op aangegeven toerentallen in de volgende versnelling trekken.Ge kunt niet sneller en harden optrekken dan met dit systeem.Uiteraard is dit niet voor de doe-hetzelvers te plaatsen maar door gespecialiseerd personeel.
Ge kunt niet geloven welke kracht er uit zo'n karretje komt met deze boite.De ''golfkes GTI''liet ik staan aan de lichten daar begon ik zelfs niet meer tegen zo degoutant snel was het eigenlijk.
Mijn classikje beschikte toendertijd over een 1000cc motortje met een rechte tands boite van ne 850 jawel echt waar.GTI 8v,GSI,GT,1.8 of 2.0liter maakte niet uit,ze verdwenen in mijn spiegels in enkele meters.Enige nadeel tergend trage snelheid,sleuren tot 100à120 km/h en that's it.Wagens met grote turbo's en alles boven de 2.0 liter daar werd het al moeilijker,als er ene bij was die goed kon rijden kon ik het schudden maar de snobs die gingen er toch ook aan hehe.