Mini Cooper Software + Airfilter

Alles over de motor, luchtfilters, verbruik, chiptuning ...
Gebruikersavatar
YELLOW_DINO

Berichtdoor YELLOW_DINO » Wo Nov 15, 2006 20:02

Der Abt schreef:
fred schreef:Dus gewoon schakelen zonder je koppeling in te duwen :shock: :?. Klinkt idd niet erg gezond


Neenee, je koppelt wel, maar je blijft gas geven.
Het is iets wat veel gebeurd in Amerika als ze daar drag racen.
Om toch nog wa rapper de 400m (1/4 mile) te kunnen afleggen, powershiften ze soms.


Kleine verduidelijking hieromtrent geven.

Ik heb in mijn allereerste classic mini zo'n systeempje gehad.Dat noemde ze in de tijd(ongeveer 17 jaar geleden)een ''rechte tanden boite''.Deze moest je enkel in zijn eerste versnelling zetten en voor de rest gewoon op aangegeven toerentallen in de volgende versnelling trekken.Ge kunt niet sneller en harden optrekken dan met dit systeem.Uiteraard is dit niet voor de doe-hetzelvers te plaatsen maar door gespecialiseerd personeel.
Ge kunt niet geloven welke kracht er uit zo'n karretje komt met deze boite.De ''golfkes GTI''liet ik staan aan de lichten daar begon ik zelfs niet meer tegen zo degoutant snel was het eigenlijk.
Mijn classikje beschikte toendertijd over een 1000cc motortje met een rechte tands boite van ne 850 jawel echt waar.GTI 8v,GSI,GT,1.8 of 2.0liter maakte niet uit,ze verdwenen in mijn spiegels in enkele meters.Enige nadeel tergend trage snelheid,sleuren tot 100à120 km/h en that's it.Wagens met grote turbo's en alles boven de 2.0 liter daar werd het al moeilijker,als er ene bij was die goed kon rijden kon ik het schudden maar de snobs die gingen er toch ook aan hehe.

Gebruikersavatar
Der Abt
MINI Fan
Berichten: 156
Lid geworden op: 01 Okt 2006

Berichtdoor Der Abt » Wo Nov 15, 2006 20:04

Er is inderdaad ook een systeem (aangepaste boite) om te powershiften.
Maar je kan het ook doen met een gewone versnellingsbak.
Maar het is niet gezond dan :)

Yellow Dino, ge hebt u precies geamuseerd met da oud Mini'ke :) .
Ne kameraard van mij heeft ook een oude Mini Cooper S.

Gebruikersavatar
YELLOW_DINO

Berichtdoor YELLOW_DINO » Wo Nov 15, 2006 20:06

Der Abt schreef:Er is inderdaad ook een systeem (aangepaste boite) om te powershiften.
Maar je kan het ook doen met een gewone versnellingsbak.
Maar het is niet gezond dan :)


Tja in dien tijd hadden ze dat nog niet zo verfijnd en idd gezond was het zeker niet.Tot op 100 rpm moest je nauwkeurig doortrekken anders trok je er alles door(verschillende keren meegmaakt).

Gebruikersavatar
minibandit
MINI Nutter
Berichten: 5999
Lid geworden op: 28 Nov 2005
Locatie: Kontich
Contact:

Berichtdoor minibandit » Wo Nov 15, 2006 20:08

eigenlijk gaat het me niet zo om het snel optrekken... :oops: :P
de bochtjes en hun exit-speed...daar ligt de winst... 8)
of de power om zo'n bocht snel door te gaan en de herneming achteraf
rechtdoor rijden kan iedereen...gas geven is niet moeilijk... :roll: :idea:

btw DINO...zo'n "straight c*t gearbox" maakt wel een hels lawaai he...sommigen noemen het zingen... :shock: ik vond het eerder schreeuwen... :) 8)

Gebruikersavatar
Der Abt
MINI Fan
Berichten: 156
Lid geworden op: 01 Okt 2006

Berichtdoor Der Abt » Wo Nov 15, 2006 20:10

minibandit schreef:eigenlijk gaat het me niet zo om het snel optrekken... :oops: :P
de bochtjes en hun exit-speed...daar ligt de winst... 8)
of de power om zo'n bocht snel door te gaan en de herneming achteraf
rechtdoor rijden kan iedereen...gas geven is niet moeilijk... :roll: :idea:

btw DINO...zo'n "straight c*t gearbox" maakt wel een hels lawaai he...sommigen noemen het zingen... :shock: ik vond het eerder schreeuwen... :) 8)


Ja, bochtenwerk doen ek ook graag :)
Kheb dezelfde vering (sportvering plus) als ne Cooper S en Cooper S jante dus ik heb er ook altijd plezier in als ik een paar leuke bochten tegenkom :) .
Ik heb gezien dat jij ook een sportvering hebt.
Maakt het bochtenwerk veel leuker.
Laatst gewijzigd door Der Abt op Wo Nov 15, 2006 20:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
YELLOW_DINO

Berichtdoor YELLOW_DINO » Wo Nov 15, 2006 20:10

minibandit schreef:btw DINO...zo'n "straight c*t gearbox" maakt wel een hels lawaai he...sommigen noemen het zingen... :shock: ik vond het eerder schreeuwen... :) 8)


WAT ZEG JE IK HOOR NIET ZO GOED MEER :grin: :? :grin:

Idd een hels lawaai maar ge moest er iets voor over hebben hé

btw:sorry voor de grote letters maar ja

Gebruikersavatar
Der Abt
MINI Fan
Berichten: 156
Lid geworden op: 01 Okt 2006

Berichtdoor Der Abt » Wo Nov 15, 2006 20:13

minibandit schreef:btw DINO...zo'n "straight c*t gearbox" maakt wel een hels lawaai he...sommigen noemen het zingen... :shock: ik vond het eerder schreeuwen... :) 8)


Klopt.
Ze zijn inderdaad zeer luid.

Gebruikersavatar
minibandit
MINI Nutter
Berichten: 5999
Lid geworden op: 28 Nov 2005
Locatie: Kontich
Contact:

Berichtdoor minibandit » Wo Nov 15, 2006 20:22

da geluid komt van die rechte tanden...moeilijk om stil te krijgen,
maar zoveel sterker als de schuine vertanding... 8)

Gebruikersavatar
Dave C
MINI Master
Berichten: 1073
Lid geworden op: 25 Feb 2006
Locatie: Yellow City, in Geel dus
Contact:

Berichtdoor Dave C » Do Nov 16, 2006 18:56

ik wil hier ni den ambetanterik uithangen eh, maar bij toeval dacht ik daarstraks aan dit topic toen ik aan go-karten was :grin:

heb natuurlijk ni elke vitesse aan testen geweest, maar in tweede haal ik met m'n cooper'ke idem dezelfde snelheid als jou(nog ietsje meer zelfs :-# ), weliswaar zit ik dan wel ietsje hoger in de toeren mn. 7200 rpm, vreemd genoeg dacht ik dat de begrenser op 7000 rpm actief werd...,
al had ik wel sterk het vermoeden dat het tegen de begrenzer aan was, met dit resultaat ben ik dan ook gestopt..

ik heb daar eigenlijk nog nooit op gelet, maar nu had ik dus even de kans :grin:

grtz DC 8)

Gebruikersavatar
Dave C
MINI Master
Berichten: 1073
Lid geworden op: 25 Feb 2006
Locatie: Yellow City, in Geel dus
Contact:

Berichtdoor Dave C » Do Nov 16, 2006 20:18

en btw, zo'n cijfers zeggen niets hé, tis hoe rap dat ge daar kunt zijn hé :roll:

Gebruikersavatar
minibandit
MINI Nutter
Berichten: 5999
Lid geworden op: 28 Nov 2005
Locatie: Kontich
Contact:

Berichtdoor minibandit » Do Nov 16, 2006 20:22

Dave C schreef:en btw, zo'n cijfers zeggen niets hé, tis hoe rap dat ge daar kunt zijn hé :roll:


idd... :grin: maar 7200rpm lijkt me niet echt gezond... :? :idea:
alhoewel m'n classicske vlot naar de 8000rpm ging... :P
pas dan ging m'n "shiftlight" op de monstertach knipperen... :-

Gebruikersavatar
Dave C
MINI Master
Berichten: 1073
Lid geworden op: 25 Feb 2006
Locatie: Yellow City, in Geel dus
Contact:

Berichtdoor Dave C » Do Nov 16, 2006 20:33

ahheu ja, das ook ni van m'n gewoonte zu, maar as de olie heet staat, kunde niveel misdoen eh :)
trouwens as ge rap wilt zijn, moet ge vroeger schakelen eh, denk ik toch :roll: , ben daar ni zo mee bezeg eh :grin:

grtz 8)

Gebruikersavatar
YELLOW_DINO

Berichtdoor YELLOW_DINO » Vr Nov 17, 2006 7:20

Dave C schreef:trouwens as ge rap wilt zijn, moet ge vroeger schakelen eh, denk ik toch :roll: , ben daar ni zo mee bezeg eh :grin:

grtz 8)


Idd als je snel wil optrekken kun je best het rode gedeelte vermijden daar je veel kracht verliest vanaf het moment dat je in het rood gaat.

@bandiet 8000 rpm is zeker geen slecht toerentalleke :P in ne classic

Gebruikersavatar
Der Abt
MINI Fan
Berichten: 156
Lid geworden op: 01 Okt 2006

Berichtdoor Der Abt » Vr Nov 17, 2006 12:03

YELLOW_DINO schreef:
Dave C schreef:trouwens as ge rap wilt zijn, moet ge vroeger schakelen eh, denk ik toch :roll: , ben daar ni zo mee bezeg eh :grin:

grtz 8)


Idd als je snel wil optrekken kun je best het rode gedeelte vermijden daar je veel kracht verliest vanaf het moment dat je in het rood gaat.


Dat is het juist.
Standaard geraakt de Cooper "buiten adem" éénmaal je de 6700 toeren bereikt.
Maar nu, met de aangepaste software, trekt die vlot door tot 7000 toeren zonder enige vertraging.
Zelfs na 7000 toeren is er nog geen vertraging.
De acceleratie in elke versnelling gebeurd ook veel sneller dan standaard, nogal logisch niet, anders gaat men geen geld neerleggen voor een wagen die even snel is na aangepaste software.

Gebruikersavatar
Der Abt
MINI Fan
Berichten: 156
Lid geworden op: 01 Okt 2006

Berichtdoor Der Abt » Vr Nov 17, 2006 12:05

Dave C schreef:ik wil hier ni den ambetanterik uithangen eh, maar bij toeval dacht ik daarstraks aan dit topic toen ik aan go-karten was :grin:

heb natuurlijk ni elke vitesse aan testen geweest, maar in tweede haal ik met m'n cooper'ke idem dezelfde snelheid als jou(nog ietsje meer zelfs :-# ), weliswaar zit ik dan wel ietsje hoger in de toeren mn. 7200 rpm, vreemd genoeg dacht ik dat de begrenser op 7000 rpm actief werd...,
al had ik wel sterk het vermoeden dat het tegen de begrenzer aan was, met dit resultaat ben ik dan ook gestopt..

ik heb daar eigenlijk nog nooit op gelet, maar nu had ik dus even de kans :grin:

grtz DC 8)


Wie zei dat die snelheden dat ik gepost heb, de grens was van de wagen ? :grin:
Er zit nog meer in, maar boven de 7000 toeren gaan vind ik al niet meer 100% veilig, ook al trekt de wagen nog vlot door.
Zoals ik al in mijn vorige post zei, de acceleratie gebeurd inderdaad sneller met de aangepaste software.

Gebruikersavatar
varavital
MINI Nutter
Berichten: 5263
Lid geworden op: 07 Aug 2004
Locatie: Sint-Truiden
Contact:

Berichtdoor varavital » Vr Nov 17, 2006 18:10

Edit door moderator: Dit onderwerp ging hier duidelijk de verkeerde kant uit. Oproepen zoals deze die hier nu verwijderd zijn kunnen niet op dit forum. De betrokken personen zullen wel weten waar het over gaat. We vragen dan ook om het "deftig" te houden. B dankt.
(Voor meer uitleg kan je altijd een pb sturen aan een moderator, in dit topic zullen hierover geen antwoorden gegeven worden en posts dienaangaande zullen verwijderd worden.)

Gebruikersavatar
Maaij
MINI Driver
Berichten: 52
Lid geworden op: 21 Feb 2006

Berichtdoor Maaij » Za Nov 18, 2006 23:59

Weet trouwens iemand waarvoor het buis dient wat Heinz eraf zaagt bij het monteren van een BMC filter (ONE/Cooper)??

Gebruikersavatar
varavital
MINI Nutter
Berichten: 5263
Lid geworden op: 07 Aug 2004
Locatie: Sint-Truiden
Contact:

Berichtdoor varavital » Zo Nov 19, 2006 10:38

Voor de opvang van grof vuil en waterdruppels. Het is als het ware een soort opvangbak waarin het grof vuil en water terecht komt zodat dat niet aan het filter kan geraken. Als dat verwijderd is komt al dat vuil en vocht natuurlijk ook rechtstreeks op het filter. Onder in die opvangbak is er dan een verloopstuk om dat vuil en vocht naar buiten te werken. Heb er nog ergens een foto van, zal eens moeten zoeken...

Gebruikersavatar
Maaij
MINI Driver
Berichten: 52
Lid geworden op: 21 Feb 2006

Berichtdoor Maaij » Ma Nov 20, 2006 17:22

varavital schreef:Voor de opvang van grof vuil en waterdruppels. Het is als het ware een soort opvangbak waarin het grof vuil en water terecht komt zodat dat niet aan het filter kan geraken. Als dat verwijderd is komt al dat vuil en vocht natuurlijk ook rechtstreeks op het filter. Onder in die opvangbak is er dan een verloopstuk om dat vuil en vocht naar buiten te werken. Heb er nog ergens een foto van, zal eens moeten zoeken...


Thanks :)


Terug naar “Engine & Performance”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast