Te koop : Driving lights ( verstralers )

Om MINI stuff allerhande aan te bieden
serghe
MINI2 - Newbie

Te koop : Driving lights ( verstralers )

Berichtdoor serghe » Ma Jul 02, 2007 19:18

hey iedereen,

Is er iemand geintresseerd in driving lights ?
Op de nederlandse site(www.newminiclub.nl) is er een groupsbuy bezig.
We moeten met zen zeven zijn om een voordelige prijs te krijgen.
Er zijn er al vier van de partij.
De orginele prijs bij de mini daeler is 311€ , de prijs bij newminiclub is 175€ .
Dus als intresse hebt even gaan kijken op :
http://www.newminiclub.nl/forum/viewtopic.php?t=4953
of contact opnemen met mij.
mvg serge,

varavital
MINI Nutter

Berichtdoor varavital » Ma Jul 02, 2007 20:25

Dacht wel dat het bij NMC zonder bekabeling en relais is, terwijl bij die van de dealer al alles erbij zit?
In dat geval moet je nog zelf bekabeling via een relais maken. Gewoon bij de lichten aansluiten is uit den boze !!

serghe
MINI2 - Newbie

Berichtdoor serghe » Ma Jul 02, 2007 21:47

Is wel mogelijk, maar ik denk dat wat kabeltjes en een relais geen 135€ kosten .

kwiebje
MINI Driver

Berichtdoor kwiebje » Ma Jul 02, 2007 23:31

Bij mij is het ook gewoon netjes aangesloten. Je moet er alleen voor zorgen dat 1 lampje op 1 grote lamp zit en ook aan de andere kant. Dit heeft met zekeringenkast van de mini te maken. Wanneer je dit niet doet gaan ze niet tegelijk branden en treedt er vertraging op. Ze zijn zeker aan te bevelen.

Ben er zeer tevreden over :D

braxx
MINI Freak

Berichtdoor braxx » Wo Jul 04, 2007 0:59

ik moet varavital gelijk geven...
je mag die lampen van de verstralers niet rechtstreeks op de grootlichten aansluiten dit omdat de originele zekering niet zwaar genoeg is.
RELAIS is de enige oplossing.

grts braxx

theis
MINI2 - Newbie

Berichtdoor theis » Di Jul 17, 2007 15:04

hmmm, kheb laatst ook verstralers op mijn minike gezet en kwas eens in de zekeringskast gaan loeren waardat ik een zekering van 50 ampere kon terugvinden.

de orginele grootlichten zijn 55watt die van de vertstralers ook, dat maakt samen 220 watt.
op school heb ik ooit geleerd I=P/U wat maakt 220watt/13,8 volt= een kleine 16 ampere
naar mijn mening zie ik hier echt geen problemen in ik heb ze dan ook zonder relais aangesloten en ze werken probleemloos ;)

grt
theis

varavital
MINI Nutter

Berichtdoor varavital » Di Jul 17, 2007 15:22

Zo simpel ligt het niet. Zekeringen zijn oa bedoeld om piekstromen op te vangen, en bij te hoge piekstromen door te smelten. Gewoon al het aanzetten van de lichten zorgt voor zo een piekstroom.
Daarbuiten moet je nog weten wat er nog allemaal op die zekering aangesloten is om juist te kunnen rekenen. In moderne auto's kan daar nog vanalles bij aangekoppeld zijn, tot en met de ecu's. Dit zou je al eerst moeten weten vooraleer te kunnen beginnen rekenen.
Daarnaast komt dan ook nog eens de diameter van de bekabeling. Die probeert een fabrikant altijd zo klein mogelijk te houden om kosten te besparen, en zal dus nooit groot genoeg zijn om een continue stroom van 50 ampère te verwerken, zelfs niet om de helft te verwerken omdat zoals gezegd de zekering bij een piekstroom gaat smelten en dus de stroom gaat blokkeren.
Als je dus continu een hoge stroom door de bekabeling gaat sturen, die in sé gemaakt is om juist hetgeen te bedienen wat er standaard opzit, dan kan de bekabeling zeer warm worden en bij lang gebruik gaan smelten, ook al ligt die stroom lager dan de aangeduide waarde op de zekering. Als je maar af en toe de lichten kort opzet zal dat effect natuurlijk nooit aan het licht komen.
Maar wil je geen problemen hebben, monteer dan een relais. De stroom die de spoel van een relais verbruikt is te verwaarlozen, en een relais kost ook 2 keer niks. Voor het werk moet je het ook niet laten, 2 kabeltjes extra en that's it.
Het is ook niet voor niets dat MINI bij zijn originele driving lights een relais meelevert...

Enne, om te rekenen wordt er in de automobiel nog altijd met 12V gerekend.

theis
MINI2 - Newbie

Berichtdoor theis » Di Jul 17, 2007 15:56

ok, ik ben het compleet eens als je safe wilt spelen kan je best een relais zetten, ik wou gewoon even aantonen dat dit in princiepe niet moet de kabels die naar de grootlichten gaan zijn ook zeker dik genoeg een 2,5 mm³ per zijde wat normaal makkelijk 20A continue aankan.
er kan idd nog meer op de zekering aangesloten zijn maar dit had ik al even nagekeken, als de grootlichten niet opstaan is er nl geen stroomverbruik op dit cirquit.
normaal moet er bij het ontwerpen ook rekening gehouden worden met de bekabeling als er een zekering van 50A standaart inzit moet de bekabeling dit ook aankunnen.
die piekstroom moet je me toch even uitleggen, bij lampen is deze te verwaarlozen naar mijn weten, daar moet enkel rekening mee gehouden worden als je met motoren werkt (industrie ed) en daar worden dan ook speciale zekeringen gebruikt die deze piekstromen aankunnen maar die zal je in een auto niet terugvinden :)

de eninge vraag is of de orginele relais dit wel aankan, ik heb deze niet teruggevonden dus weet ik ookni hoeveel stroom deze kan hebben.
volgens mij werkt dit ook niet met een relais want ik hoor niets klikken, kheb dan ook zon vermoeden dat dit met thyristoren werkt (elektronische schakelaar) maar waar deze terug te vinden zijn is me een raadsel.

vandaar dat bij de orginele wrs een relais zit en idd een relais kost €5 want ik heb hem gekocht ma ben nog te lui geweest om hem te plaatsen :p
maar nu ik er zo een beetje verder over nadenk zal ik deze er maar eens tussen zette.
waar zit deze eigenlijk bij de orginele versralers want ik ben niet zo voor al die wirwar van kabels als ik de motorkap opentrek...

mvg
theis

varavital
MINI Nutter

Berichtdoor varavital » Di Jul 17, 2007 16:20

De kabels naar de grootlichten zijn zeker geen 2,5 maar eerder 0,75 met een dikkere isolatielaag errond (misschien iets dikker). Piekspanningen heb je in elk circuit, niet enkel bij (zware) electrische motoren, zeker in elk circuit waar schakelaars aan te pas komen en er overgangsweerstanden kunnen inzitten door de verschillende connectoren in het circuit.
Zoals gezegd, als een constructeur ergens op kan besparen door heel juist te werken zal die dat zeker doen. Als hij per MINI 2m kabel kan uitsparen (en dan tel ik nog weinig), en er zijn er ondertussen al een miljoen gemaakt, dat maakt 2 miljoen meter kabel, of 2000 km kabel. Voor diameters geldt dit evenzeer, tel zelf maar uit wat dat maakt...

De handleiding van de originele driving lights kan je altijd wel vinden op motoringfile, daar zie je waar MINI het relais steekt, maar een relais kan je overal kwijt.

theis
MINI2 - Newbie

Berichtdoor theis » Di Jul 17, 2007 16:53

over de dikte van de kabel ben ik idd niet zeker, kheb er gewoon een stroomdiefje op geknepen het zag er gewoon 2,5mm uit maar als ie zon dikke isolatie heeft zou het idd eens minder kunnen zijn.
kvind het wel raar dat ze dat allemaal gekeurd kunnen krijgen naar de europese normen, tis eigenlijk een beetje om problemen vragen een zekering van 50 ampere op zon kabeltje zetten :?

maar wat die piekspanningen aangaat daar blijf ik bij hoor dit gaat het echt niet maken, bij een cirquit met een schakelaar zal je deze idd wel hebben maar hoelang gaat deze piek duren? met moeite een microseconde terwijl ze pas andere zekeringen gaan plaatsen als men over pieken spreekt die al enkele seconde duren, anders zou je in je huisinstallatie ook industriele zekeringen moeten plaatsen, een beetje gek lijkt me.
en piek van enkele microseconde zal voor de bekabeling zelfs geen kwaad kunne als de piek 100 ampere is.
er bestaan formules om dit aan te tonen ma ik ken ze niet vanbuiten en ben te lui om ze op te zoeken :)

maar zoals je al zei ze zullen niet voor de fun nen relais bij de orginele steken dus het zal wel degelijk nodig zijn

braxx
MINI Freak

Berichtdoor braxx » Do Jul 19, 2007 23:48

2,5 mm³ per zijde wat normaal makkelijk 20A continue aankan.

gevonden in cursus voor elektrische installatie in verband met halogeenlampen:

Code: Selecteer alles

Leidingen voor halogeenlampen voeren vaak grote stromen. Dit betekent dat de geleiders voldoende doorsnede moeten hebben om de secundaire stromen te kunnen voeren zonder op te warmen. Bij gelijk afgenomen vermogen is de stroom immers 19 maal hoger in een installatie op 12V in vergelijking met een installatie op 230V

grts braxx

Terug naar “Te Koop”