Velgen en de keuring

alles over bodykits, stripings, chrome, velgen...
Floris
MINI Driver

Velgen en de keuring

Berichtdoor Floris » Wo Aug 15, 2007 20:11

Ik heb de nieuwe tuning wetgeving er eens op uitgepluisd, maar ik vind niet echt een antwoord op volgende vraag: Mag ik onder mijn MCS eigenlijk 18" velgen steken?

Er staat blijkbaar geen 18" bandenmaat vermeld op het EC goedkeurings attest van mijn MINI. Straf, want Ik dacht toch dat die JCW velgen die op de MINI optielijst stonden, 18 inchers waren?

En zo ja - als dit mag - moet ik dan onmiddellijk naar de keuring gaan? want mijn MINI is momenteel nog geen twee jaar oud...

YELLOW_DINO

Berichtdoor YELLOW_DINO » Wo Aug 15, 2007 20:26

Als het er niet opstaat dan mag het niet,zo simpel is dat.
Als je de JCW velgen vanuit het fabriek onder de Mini laat zetten dan staat dt op je aankoopformulier dan mag het wel anders ook niet.

Maar steek gerust 18'' onder je Mini en hou de andere velgen bij om naar de keuring te rijden zoals bijna iedereen dat hier doet 8)

MINIels
MINI Fan

Berichtdoor MINIels » Wo Aug 15, 2007 21:23

Met andere woorden, als je deze velgen steekt, geraak je niet door de keuring?

Afbeelding

:o Vreemd.

grand_cru
MINI Master

Berichtdoor grand_cru » Wo Aug 15, 2007 21:45

Je raakt er misschien wel door maar eigenlijk moet je je MINI aanbieden met de af-fabriek velgen die dus ook op je CE gelijkvormigheidsattest staan.
Maar met wat geluk maken ze er geen punt van. Ik heb mijn MINI laten keuren met strutt-brace, sportuitlaat, sportluchtfilter en andere JCW soundkit aanpassingen. Heb enkel op mijn erewoord moeten verklaren dat dit allemaal standaard gemonteerd zat. Hij heeft het gelukkig niet gecontroleerd :grin:

Floris
MINI Driver

Berichtdoor Floris » Wo Aug 15, 2007 23:43

In dat geval is het een spijtige zaak. Ik zou graag 100% in orde zijn. 't Zullen voorlopig dus S-spokes blijven, uiteindelijk zo slecht nog niet 8)

RUSOR
MINI-aholic

Berichtdoor RUSOR » Wo Aug 15, 2007 23:49

Hoi,
Als je een nieuwe MINI besteld kan je die toch ineens met 18 inch bestellen van de fabriek af. Dus zie ik niet in waarom je daar dan niet mee door de controle kunt.
Bij mij staan er 17 inch onder als hij geleverd word, dan zou ik later problemen hebben met de controle.... Dat kan toch niet :roll:

GRTS Danny

grand_cru
MINI Master

Berichtdoor grand_cru » Do Aug 16, 2007 0:06

Kan wel: als je ze nadien monteert staan ze niet zo op je gelijkvormigheidsattest. Als je op een ijverige inspecteur botst kan die daar wel eens over vallen. Geen paniek, meestal controleren ze enkel de banden op snelheidsindex, laadindex en of er per as gelijke types op liggen.

Volgens het Koninklijk Besluit van 15 maart houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen, dient een voertuig uit veiligheidsoverwegingen uitgerust te zijn met de banden waarmee het voertuig werd goedgekeurd. De toegelaten banden zijn verschillend voor ieder type voertuig en kan u terugvinden op het COC (Europees gelijkvormigheidsattest) van het voertuig, in het Proces Verbaal van Goedkeuring (PVG) - ter beschikking in de keuringsstations - en in het officiële onderhoudsboekje.
...

Volgens de tuning wetgeving mogen er wel andere velgen (pas op: zonder spoorverbreders!) op, maar moeten uw banden conform zijn.

varavital
MINI Nutter

Berichtdoor varavital » Za Aug 18, 2007 20:31

Je mag velgen op je MINI monteren zo groot als je wil, als de afmetingen maar binnen een bepaald procent van de originele afmetingen vallen, en als de velgen niet voorbij de carrosserie komen. Spacers en dergelijke mogen dan weer niet, maar zelfs een 19" zou je mogen steken.
Alle uitleg hieromtrent vind je op de site van Goca zelf, probleem is meestal wel dat de keurders hun eigen regels niet kennen en enkel voortgaan op de stickertjes die in de deuren kleven. Best dus even dat stukje afprinten van de site van Goca. Je kan zelfs op hun site met je pvg nummer kijken welke bandenmaten en dus ook velgmaten je allemaal mag monteren zonder buiten de tolerantie te komen.

Danyboy
MINI Master

Berichtdoor Danyboy » Zo Aug 19, 2007 9:40

Heel juist de uitleg van Vital.

Floris
MINI Driver

Berichtdoor Floris » Zo Aug 19, 2007 23:15

Allright, dus - als ik het goed begrijp - zo lang als de totale diameter van velg en band niet die van de originele overschrijdt (een kleine tolerantie is hier toegestaan) zit je safe? 't is dus enkel een kwestie van op een 18er, een lager profiel van band te leggen...? Ze zijn dan toch nog redelijker dan ik dacht :wink:

minibandit
MINI Nutter

Berichtdoor minibandit » Ma Aug 20, 2007 8:25

Danyboy schreef:Heel juist de uitleg van Vital.

idd !! en dit is eigenlijk al jaren "de regel"... naast de wet...:grin:

Terug naar “Exterior”