Beste MINIACS,
Het verbruik van mijn mini is om U tegen te zeggen.Da ding zuipt in de stad tussen de 8,5 en de 9 liter normaal rijden.Binnen geweest in garage en nog altijd het zelfde.Ze hebben een testrit gedaan en dan verbruikt hij 5,4.Logisch op de snelweg tegen 90 en op cr.control .In de stad rijden als onze bompa schakelen op 1850 toeren komt ge nog aan 7,5 maar dan moet ge geen mini kopen dan is de fun er af.
Heeft er iemand ervaring met dit probleem?
Alvast bedankt voor jullie reacties
Groetjes Marc
Verbruik cooper D
- minibandit
- MINI Nutter
Marc eerst en vooral welkom hier opt forum...
dat verbruik ligt idd aan de hoge kant, als ik lees wat de andere Doopers hier verbruiken tenminste
maar als de garage aan die cijfers kan geraken...zelfs met cruise controle tegen 90 km/h of zo...
zou het dan echt niet aan uwe rijstijl kunnen liggen
er zijn hier ondertussen al "een paar" Dooperkes aktief opt forum...
en ik kan niet zeggen dat ze als "Dweilkes" bollen, maar aan dit verbruik komen ze toch niet !!!!

dat verbruik ligt idd aan de hoge kant, als ik lees wat de andere Doopers hier verbruiken tenminste

maar als de garage aan die cijfers kan geraken...zelfs met cruise controle tegen 90 km/h of zo...
zou het dan echt niet aan uwe rijstijl kunnen liggen

er zijn hier ondertussen al "een paar" Dooperkes aktief opt forum...

en ik kan niet zeggen dat ze als "Dweilkes" bollen, maar aan dit verbruik komen ze toch niet !!!!
Hoi,
Ik begrijp niet dat je aan die waarden komt... Ik zit meestal onder de zes liter bij pittig gebruik met die cooper Skes in mijn gat tijdens de Miniacs ritten. En dat gaat meestal toch al redelijk voorruit volgens die gasten
Bij normaal dag dagelijks mixt gebruik zit ik net iets boven de vijf liter.
Natuurlijk moet je met een dieseltje niet rijden zoals een naft... gebruik het koppel wat meer en jaag hem niet teveel in toeren.... Een diesel in te hoge toeren rijden verbruikt veel en gaat toch niet sneller voorruit
GRTS Danny
Ik begrijp niet dat je aan die waarden komt... Ik zit meestal onder de zes liter bij pittig gebruik met die cooper Skes in mijn gat tijdens de Miniacs ritten. En dat gaat meestal toch al redelijk voorruit volgens die gasten

Bij normaal dag dagelijks mixt gebruik zit ik net iets boven de vijf liter.
Natuurlijk moet je met een dieseltje niet rijden zoals een naft... gebruik het koppel wat meer en jaag hem niet teveel in toeren.... Een diesel in te hoge toeren rijden verbruikt veel en gaat toch niet sneller voorruit
GRTS Danny
Onder de 6 liter RUSOR
Das mooi voor een MINIACS rit.
Voor mijn bakske is 9 liter een droomverbruik
maar als ik van een COOPER D hoor dat ie aan 9 liter zit... das wel heel hoog denk ik.
Dacht dat Kleinen_Joris ook maar aan een literke of 5 zit gemiddeld...
Nuja... ik heb nog nooit diesel gereden, dus weet niet hoe dat daarmee zit... maar denk dat een rijstijl daar wel mee te maken kan hebben.
En voor zover ik weet dacht ik dat het motormanagement zich aanpast aan de rijstijl (las ik toch ergens bij de 2002-2006 modellen), mss is dit ook zo bij de nieuwe en kan 't even duren eer je een verschil ziet bij aanpassing van de rijstijl? (Gokje
)

Voor mijn bakske is 9 liter een droomverbruik

Nuja... ik heb nog nooit diesel gereden, dus weet niet hoe dat daarmee zit... maar denk dat een rijstijl daar wel mee te maken kan hebben.
En voor zover ik weet dacht ik dat het motormanagement zich aanpast aan de rijstijl (las ik toch ergens bij de 2002-2006 modellen), mss is dit ook zo bij de nieuwe en kan 't even duren eer je een verschil ziet bij aanpassing van de rijstijl? (Gokje

Bedankt voor de reactie van jullie.
Ik schakel volgens het boekje op ongeveer 1850 toeren en het word ook aangegeven wanneer men moet schakelen op het dashb .Voor de mini reed ik met een Peugeot 406 break 2 l hdi 110 pk altijd op getrapt en nooit boven de 7.2 l in de stad en dat is toch een veel logger ding. Ik zal hem misschien eens bij een andere garage binnen brengen.
groetjes
Marc
Ik schakel volgens het boekje op ongeveer 1850 toeren en het word ook aangegeven wanneer men moet schakelen op het dashb .Voor de mini reed ik met een Peugeot 406 break 2 l hdi 110 pk altijd op getrapt en nooit boven de 7.2 l in de stad en dat is toch een veel logger ding. Ik zal hem misschien eens bij een andere garage binnen brengen.
groetjes
Marc
- kleinen_joris
- MINI-aholic
- minibandit
- MINI Nutter
kan ook zijn dat dit softwarematig is...
ik kan mij hetzelfde fenomeen voor de geest halen bij mijne D4D !
toen zeiden ze in de garage ook ja das softwarematig zo ingesteld...
na X-aantal km's ga je automatisch in de volgende "trap" !
nadien is m'n verbruik idd deftig gezakt
er zaten zo blijkbaar 3 fases in geprogrameerd
mss nog even geduld hebben...btw hoeveel km's heb je erop staan ??

ik kan mij hetzelfde fenomeen voor de geest halen bij mijne D4D !
toen zeiden ze in de garage ook ja das softwarematig zo ingesteld...

na X-aantal km's ga je automatisch in de volgende "trap" !
nadien is m'n verbruik idd deftig gezakt

er zaten zo blijkbaar 3 fases in geprogrameerd
mss nog even geduld hebben...btw hoeveel km's heb je erop staan ??
Xefke schreef:Onder de 6 liter RUSOR![]()
![]()
Voor mijn bakske is 9 liter een droomverbruik![]()
maar als ik van een COOPER D hoor dat ie aan 9 liter zit... das wel heel hoog denk ik.
En voor zover ik weet dacht ik dat het motormanagement zich aanpast aan de rijstijl (las ik toch ergens bij de 2002-2006 modellen), mss is dit ook zo bij de nieuwe en kan 't even duren eer je een verschil ziet bij aanpassing van de rijstijl? (Gokje![]()
)
Die dieseltjes zijn zeer zuinig hoor.... Als ik op een bakje een hoger verbruik haal als zes liter dan mag ik direct mijn rijbewijs inleveren denk ik.... ik kachel toch redelijk door en op de autostrade staat de cruiscontrole ook altijd op 140 als het verkeer het toelaat natuurlijk.
Mij hoor je niet klagen hoor....
Toen we met de grote groep naar de limbomania reden stond de cruiscontrol op 120 zodat de laatste niet moest vliegen om bij te blijven en toen eens even naar het momenteel verbruik gekeken en dat schommelde tussen de 3 en 5 Liter Toen ik daar aan de start kwam gaf het gemideld verbruik 4,1 aan. Na de rit was dat wat opgelopen naar 6,2 maar toen we terug thuis waren was dat al terug gezakt naar 5,8. En we zijn toe niet tegen een slakkengangetje naar huis gereden hoor. Natuurlijk ook weer niet tegen een "S"nelheid
GRTS Danny
- kleinen_joris
- MINI-aholic
Xefke schreef:Wel RUSOR, ik vind dat die Dweiltjes het zeer goed doen tijdens de ritten met de S-jes, ik zie jou toch nooit achterblijven![]()
Geen "S"nelheid, maar toch snelhei"D" hé
idd, ik vind dat die nog zeer goed meegaan, zeker als je puur op de PK's kijkt ( qua koppel is het verschil niet zo megagroot dacht ik )
Ik schakel volgens het boekje op ongeveer 1850 toeren en het word ook aangegeven wanneer men moet schakelen op het dashb .
Vind ik iets te laag. Kan wel zo in de handleiding staan, maar als je schakelt zakt het toerental tot net boven ralentie. En als je van daaruit steeds moet optrekken, dat vraagt veel van de motor. Op hoeveel toerental ligt het maximale koppel van een Dooper?? Toch niet zo laag...
Ik schakel met mijn BMW diesel rond de 2300 rpm als ie koud staat. Als ie warm staat bijna steeds rond de 2800-3000 rpm. (regelmatig ook wel met vrij sportieve rechtervoet

- kleinen_joris
- MINI-aholic
AA-16V schreef:Ik schakel volgens het boekje op ongeveer 1850 toeren en het word ook aangegeven wanneer men moet schakelen op het dashb .
Vind ik iets te laag. Kan wel zo in de handleiding staan, maar als je schakelt zakt het toerental tot net boven ralentie. En als je van daaruit steeds moet optrekken, dat vraagt veel van de motor. Op hoeveel toerental ligt het maximale koppel van een Dooper?? Toch niet zo laag...
Ik schakel met mijn BMW diesel rond de 2300 rpm als ie koud staat. Als ie warm staat bijna steeds rond de 2800-3000 rpm. (regelmatig ook wel met vrij sportieve rechtervoet). En het gemiddelde verbruik van mijn BMW staat momenteel op 6,4 l op 100 km.
Max koppel een 2200 toeren
Max PK een 4000 toeren
dacht ik
Ik schakel meestal op een 2000 - 2200 toeren.
Ik doe toch meestal snelwegritten en mijn motor is nooit 100% opgewarmd eer ik op de autosnelweg geraak ...
Terug naar “Problemen en fouten”