Verbruik

Alles over de motor, luchtfilters, verbruik, chiptuning ...
Gebruikersavatar
Yoeri
MINI-aholic
Berichten: 760
Lid geworden op: 20 Jan 2005
Locatie: Limburg

Verbruik

Berichtdoor Yoeri » Vr Feb 18, 2005 0:15

Wat verbruiken jullie Mini's? (Diesel mag hier uiteraard ook bij)
Om het wat overzichtelijk te houden, gelieve het zo te posten. Als je voornamelijk op de autostrade rijdt zet het er dan bij :) Mijn voorbeeld is ongeveer 70/30 urban/snelweg.

Model:
Cooper
Bouwjaar: 2002
Mods: (nog) geen (allerhande modifications die betrekking hebben op performance/verbruik)
Brandstof: Euro98
Verbruik: 10,5l/100KM (520KM met 1 volle tank)

Rijstijl:Sportief, trekken (indien mogelijk) tot 5-6k rpm vooraleer schakelen (als hij warm gedraaid is).

Gebruikersavatar
smetje
MINI-aholic
Berichten: 803
Lid geworden op: 13 Jan 2005
Locatie: gentbrugge

Berichtdoor smetje » Vr Feb 18, 2005 5:46

model: cooper
bouwjaar; 2003
brandstof: euro 98
verbruik; 11.1 l/100km
rijstijl: sportief als het zich toelaat, veel boven de 5000 toeren ga ik niet maar doe dikwijls zeer korte afstanden.
vind het verbruik persoonlijk wat tegenvallen maar ja

Gebruikersavatar
YELLOW_DINO

Berichtdoor YELLOW_DINO » Vr Feb 18, 2005 14:47

model:cooper
bouwj.:2004
naft:98
verbruik:10.5l/100km
rijsteil:niet te sportief zit veel met de kidz in de wagen dus.....maar ja hij lust wel graag naft spijtig maar ik moet maar 2x/maand gaan tanken das dan 100euro/maand valt zo toch nog mee

Gebruikersavatar
fred
MINI Master
Berichten: 2123
Lid geworden op: 04 Jan 2005
Locatie: Ingelmunster
Contact:

Berichtdoor fred » Vr Feb 18, 2005 17:37

Ik denk dat ik t? sportief rijd :?

mini one
ik doe zowel autostrade als gewone baan (50/50)
ongeveer 10l, vind dat voor een one nogal veel.
Trek wel graag op, maar met een one moet je er al veel uithalen om wat vooruit te komen h? :cheesy:.

greetz

Gebruikersavatar
Dangixxer
MINI Nutter
Berichten: 5219
Lid geworden op: 10 Jan 2005
Contact:

Berichtdoor Dangixxer » Za Feb 19, 2005 17:08

model: cooper S
jaar: 2004
brandstof: 98
hoofdzakelijk autostrade (75%)
verbruik: tussen de 10 en 11 l
rijstijl: niet overdreven sportief (zou er graag nog wa jaartjes mee doen)

Gebruikersavatar
Morty
Founder
Berichten: 9062
Lid geworden op: 18 Sep 2003
Locatie: Kontich
Contact:

Berichtdoor Morty » Za Feb 19, 2005 17:32

model: Cooper
bouwjaar; 2002
brandstof: euro 98
Gemiddeld verbruik: 8.7 - 8.9 liter /100km
rijstijl: meestal sportief, soms gewoon, schakel meestal tussen de 4 ? 5000 toeren

Gemiddeld verbruik ligt zo hoog omdat ik nu veel kortere afstanden doe. Ik ga momenteel met de trein naar het werk vandaar (station is op 5km)

Als ik veel autostrade doe blijft mijn verbruik rond 8 liter/100 km en doe ik +/- 630 km met 1 tank.
Het hangt er natuurlijk vanaf hoelang de rit. Ik heb eens meer dan 700km gereden met 1 tank en dat was naar Zwitserland (INMM vorig jaar)

Dag dagelijks verkeer en stadsverkeer doe ik +/- 560 km met 1 tank
My camera is my save button
Photographer | Traveller | MINI ADDICT

Gebruikersavatar
snifke
MINI Fan
Berichten: 136
Lid geworden op: 25 Okt 2003
Locatie: Land der flitspalen

Berichtdoor snifke » Za Feb 19, 2005 22:15

Model: One
Bouwjaar: 2004
Mods: k&n typhoon air-intake, uitlaatlijn centraal met inox einddemper
Brandstof: Euro98
Verbruik: 9,4L (480km); 12,4L (350km)
Rijstijl: variabel van "just cruisin'.." tot "streetracer"

Gebruikersavatar
sminnen
MINI-aholic
Berichten: 733
Lid geworden op: 05 Mei 2004
Locatie: Berchem

Berichtdoor sminnen » Ma Feb 21, 2005 13:04

Model: MCS
Bouwjaar: 2003
Mods: MTH ECU Remap, PlayMini uitlaat, Pipercross luchtfilter, 215/35/18 Pirelli P Zero Nero's
Brandstof: Euro98
Verbruik: 10,4l/100km

1/3 stadsverkeer (woon-werkverkeer), 1/3 autostrade, 1/3 secundaire wegen ('s weekends)

Rijstijl: Tacho hangt altijd rond de 2k, snelheidsbeperking +5 ? 10km/u, heel sporadisch sneller (tot 7.4k) wanneer uitgelokt :cheesy:

Gebruikersavatar
Voyager
MINI Freak
Berichten: 346
Lid geworden op: 23 Jul 2004
Locatie: Brugge

Berichtdoor Voyager » Di Feb 22, 2005 11:56

Model: MCS
Bouwjaar: 2004
Mods: italian tune-up 8)
Brandstof: Euro 95 van goed merk
Verbruik: 8,4 volgens de boordcomputer; 9,4 volgens eigen meting
2/3 autostrade

Rijstijl: normaal sportief

Gebruikersavatar
wazowski
Site Admin
Berichten: 2905
Lid geworden op: 20 Jan 2004
Locatie: Nijlen
Contact:

Berichtdoor wazowski » Di Feb 22, 2005 12:22

Model : One D
Bouwjaar: 2004
Brandstof: Diesel
Verbruik: 5,6l (zomer) - 6l (winter)
1/4 autostrade, 1/4 stadsverkeer, 2/4 secundaire wegen ( alhoewel dit tijdens de spitsuren soms meer op stadsverkeer lijkt)
Rijstijl: variabel schakelen tussen 2500 en 4000 rpm, bij warme motor meestal rond 3000 rpm
Afbeelding
vroooom pop pop pop pop. Supercharged. Is it love?

Gebruikersavatar
wvs
MINI-aholic
Berichten: 486
Lid geworden op: 08 Jul 2004
Locatie: Sint-Niklaas

Berichtdoor wvs » Di Feb 22, 2005 12:44

wazowski schreef:Model : One D
Bouwjaar: 2004
Brandstof: Diesel
Verbruik: 5,6l (zomer) - 6l (winter)
1/4 autostrade, 1/4 stadsverkeer, 2/4 secundaire wegen ( alhoewel dit tijdens de spitsuren soms meer op stadsverkeer lijkt)
Rijstijl: variabel schakelen tussen 2500 en 4000 rpm, bij warme motor meestal rond 3000 rpm


Perfecte info ! Wij hebben exact hetzelfde. (D, 2004, 5,6l zomer 6,1l winter).
Waarom zou de Mini in de winter meer verbruiken ? Ik dacht juist zomer (met de airco op) iets meer.
idee ?

W

Gebruikersavatar
sminnen
MINI-aholic
Berichten: 733
Lid geworden op: 05 Mei 2004
Locatie: Berchem

Berichtdoor sminnen » Di Feb 22, 2005 12:56

Diesel wordt stroperiger naarmate de temperatuur daalt. Daarbij worden parafinekristalletjes gevormd die langs de filter passeren en op het microporeuze oppervlak ervan vast komen te zitten. Dat leidt er dan weer toe dat er steeds minder brandstof naar de injectiepomp loopt, met vermogensverlies en toegenomen verbruik als gevolg...
Laatst gewijzigd door sminnen op Di Feb 22, 2005 12:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
YELLOW_DINO

Berichtdoor YELLOW_DINO » Di Feb 22, 2005 12:58

Waarom zou de Mini in de winter meer verbruiken


in de winter staan ook je lampen langer aan en opwarmen vraagt toch nog net iesje meer dan afkoelen
trouwens in de zomer rij je toch soms met je raampje open en staat die airco niet altijd aan (zo warm is het hier nu ook weer niet) daarentegen staat de verwarming in de winter altijd aan

Gebruikersavatar
wvs
MINI-aholic
Berichten: 486
Lid geworden op: 08 Jul 2004
Locatie: Sint-Niklaas

Berichtdoor wvs » Di Feb 22, 2005 13:32

Sven schreef:Diesel wordt stroperiger naarmate de temperatuur daalt. Daarbij worden parafinekristalletjes gevormd die langs de filter passeren en op het microporeuze oppervlak ervan vast komen te zitten. Dat leidt er dan weer toe dat er steeds minder brandstof naar de injectiepomp loopt, met vermogensverlies en toegenomen verbruik als gevolg...

Yellow Dino schreef:in de winter staan ook je lampen langer aan en opwarmen vraagt toch nog net iesje meer dan afkoelen
trouwens in de zomer rij je toch soms met je raampje open en staat die airco niet altijd aan (zo warm is het hier nu ook weer niet) daarentegen staat de verwarming in de winter altijd aan


Hol? Sven !
Even kijken of ik het snap:
Bij dalende t? wordt de viscositeit inderdaad groter. Nevenwerking bij diesel is idd. dat er parafine kan gevormd worden die in combinatie met grotere viscositeit de doorgang door het filteropp. kan "stremmen". Tot daar ben ik mee. Maar een injectiepomp werkt volgens zijn (variabele) cartografie (anders had Heinz of JS niets meer te doen) en onafhankelijk van de hoeveelheid diesel in het reservoirtje voor de hogedrukpomp. (behalve als 't reservoirtje leeg is, dan gaat de injectie in error volgens de handleiding van de K-tronic van Bosch) Wat ik ook niet direct zie is dat als er minder diesel naar de pomp loopt, dat het verbruik stijgt (is dat niet meer diesel verpompen?).
Euh (ik weet, mijn ing. studies zijn reeds wat jaren achter de rug ;) ) Help me out :)

Yellow, dat van die lampen, groot gelijk. Voor de chauffage : afkoelen vraagt ongeveer 2x meer energie dan opwarmen (dat meen ik me nog te herinneren uit een cursus thermodynamica). Onze airco (ik bedoel de compressor) staat quasi altijd aan (is zo'n electronische klimatisatie).

Eigenlijk dacht ik van minder te verbruiken, had op de engelse site van mini gelezen dat er een software "vrijgave" gebeurde van de Toyota D4d motor na ong. 10.000km. Een soort electronische "inrijperiode" zeg maar. Na 't inrijden dacht ik ook van minder te verbruiken bij gelijke rijstijl, gezien de onderdelen al beter op elkaar passen.

iemand ?

W

Gebruikersavatar
YELLOW_DINO

Berichtdoor YELLOW_DINO » Di Feb 22, 2005 15:22

WVS dat van de chauffage dacht dat het andersom was foutje van mij
en die 10.000km klopt ongeveer-auto's die veel snelweg doen gaat het iets sneller maar ik heb er nu zelf 10.000 en enkele km op zitten en het verbruik blijft constant

Gebruikersavatar
Saint'04
MINI-aholic
Berichten: 705
Lid geworden op: 06 Sep 2004
Locatie: Genk
Contact:

Berichtdoor Saint'04 » Di Feb 22, 2005 17:21

Model: One D
Bouwjaar: 2004
Brandstof: Diesel dus :d
Verbruik: Momentel 7L (toen ik hem pas had was het ongeveer 6.4L
tijdje daarna 6.8L en nu dus 7L) Komt misschien door de uitleg van de winter kzou het niet weten want heb nog altijd de zelfde rijstijl
Rijstijl: Dat hangt ervan af, soms heel rustig beetje cruisen soms sportief, mix van de twee dus
Als ik ga werken is het 70% snelweg 30% bebouwde kom, als ik niet ga werken dus 100% bebouwde kom :D

Gebruikersavatar
sminnen
MINI-aholic
Berichten: 733
Lid geworden op: 05 Mei 2004
Locatie: Berchem

Berichtdoor sminnen » Di Feb 22, 2005 18:57

wvs schreef:Wat ik ook niet direct zie is dat als er minder diesel naar de pomp loopt, dat het verbruik stijgt (is dat niet meer diesel verpompen?).
Euh (ik weet, mijn ing. studies zijn reeds wat jaren achter de rug ;) ) Help me out :)


Voorkomt de variabele cartografie van de injectiepomp dan het onregelmatig draaien van de motor en het daaruitvolgende meerverbruik? Mijn elementaire automechanica beperkt zich -ik geef het toe- voornamelijk tot vooroorlogse roestbakken, vandaar mijn onvolkomen denkpiste :oops: :)

Waarmee we natuurlijk nog altijd geen antwoord gevonden hebben op de vraag waarom diesels 's winters meer zouden verbruiken... Doorslippen van de wielen misschien, extra gewicht door zoutaanslag? :cheesy:

Gebruikersavatar
darkangel666
MINI2 - Newbie
Berichten: 16
Lid geworden op: 26 Apr 2005
Locatie: Zutendaal

Berichtdoor darkangel666 » Wo Apr 27, 2005 21:40

model: cooper
bouwjaar: 2004
km/jaar 37000 km
verbruik: 8.0l
gem. km met volle tank 560 km

Maak wel lange afstanden, veel autosnelweg, expresweg,....

sportieve rijstijl (1ste en 2de voluit) daarna normaal. Zit altijd boven de toegelaten snelheden.


darkangel666 :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:

Gebruikersavatar
den diego
MINI Driver
Berichten: 98
Lid geworden op: 03 Jan 2007
Locatie: moorslede

Berichtdoor den diego » Di Aug 19, 2008 10:06

model:one
bouwjaar:2002
km:90000
verbruik:12l veel e
gemiddelde met volle tank 450 km
weet iemand wat ik daar aan kan doen want 12 liter is veel e

Gebruikersavatar
minibandit
MINI Nutter
Berichten: 5999
Lid geworden op: 28 Nov 2005
Locatie: Kontich
Contact:

Berichtdoor minibandit » Di Aug 19, 2008 19:18

den diego schreef:model:one
bouwjaar:2002
km:90000
verbruik:12l veel e
gemiddelde met volle tank 450 km
weet iemand wat ik daar aan kan doen want 12 liter is veel e

die rechtse pedaal minder diep indrukken e... :roll: :grin:

de mijne is van hetzelfde bwj, en verbruik zit rond de 9 liter !
kan zeggen dat hij redelijk sportief gebruikt wordt 8)
12 liter lijkt me redelijk veel...mss vangt de jouwe wel meer wind door je verbouwingen :grin:
of is zijn vorm hierdoor gewoon nog veel minder aerodynamisch geworden !!!


Terug naar “Engine & Performance”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten