Sven schreef:Diesel wordt stroperiger naarmate de temperatuur daalt. Daarbij worden parafinekristalletjes gevormd die langs de filter passeren en op het microporeuze oppervlak ervan vast komen te zitten. Dat leidt er dan weer toe dat er steeds minder brandstof naar de injectiepomp loopt, met vermogensverlies en toegenomen verbruik als gevolg...
Yellow Dino schreef:in de winter staan ook je lampen langer aan en opwarmen vraagt toch nog net iesje meer dan afkoelen
trouwens in de zomer rij je toch soms met je raampje open en staat die airco niet altijd aan (zo warm is het hier nu ook weer niet) daarentegen staat de verwarming in de winter altijd aan
Hol? Sven !
Even kijken of ik het snap:
Bij dalende t? wordt de viscositeit inderdaad groter. Nevenwerking bij diesel is idd. dat er parafine kan gevormd worden die in combinatie met grotere viscositeit de doorgang door het filteropp. kan "stremmen". Tot daar ben ik mee. Maar een injectiepomp werkt volgens zijn (variabele) cartografie (anders had Heinz of JS niets meer te doen) en onafhankelijk van de hoeveelheid diesel in het reservoirtje voor de hogedrukpomp. (behalve als 't reservoirtje leeg is, dan gaat de injectie in error volgens de handleiding van de K-tronic van Bosch) Wat ik ook niet direct zie is dat als er minder diesel naar de pomp loopt, dat het verbruik stijgt (is dat niet meer diesel verpompen?).
Euh (ik weet, mijn ing. studies zijn reeds wat jaren achter de rug

) Help me out
Yellow, dat van die lampen, groot gelijk. Voor de chauffage : afkoelen vraagt ongeveer 2x meer energie dan opwarmen (dat meen ik me nog te herinneren uit een cursus thermodynamica). Onze airco (ik bedoel de compressor) staat quasi altijd aan (is zo'n electronische klimatisatie).
Eigenlijk dacht ik van minder te verbruiken, had op de engelse site van mini gelezen dat er een software "vrijgave" gebeurde van de Toyota D4d motor na ong. 10.000km. Een soort electronische "inrijperiode" zeg maar. Na 't inrijden dacht ik ook van minder te verbruiken bij gelijke rijstijl, gezien de onderdelen al beter op elkaar passen.
iemand ?
W