De auto komt in de zomer van 2006 op de markt en geldt als het afscheidsfeestje van de eerste generatie New Mini. Voor het uitzwaaimodel volgt BMW de CSL-aanpak. Het wordt een lichtgewicht versie met meer pk's. De achterbank gaat er bijvoorbeeld uit en de mannen van JCW gaan aan de slag met de motor. Bronnen melden dat er geen grote vermogenssprong te verwachten is voor de engelse bolide, met zo'n 225pk is de grens wat betreft de voorwieltractie zowat bereikt. In tegenstelling tot de M3 CSL worden voor de Mini geen dure hoogtechnologische oplossingen als koolstofvezel daken en motorkappen gebruikt. Het wordt niet echt een high-tech auto, en hij zal er ook grotendeels uitzien als een gewone Mini, liet men weten.
Het grootste optische verschil is dat het een een tweezitter wordt. Naast de achterbank zullen de ingenieurs proberen zoveel mogelijk overtollige ballast uit de auto te slopen. Het eindresultaat moet zo'n 10 ? 15% minder wegen dan een Cooper S JCW, oftewel 950 ? 1000 kilogram. Met een specifieke massa van zo'n 4,5 kg/pk komt de auto in de regionen van een Porsche Boxster S, BMW M3 en Audi S4 terecht, wat veel zegt over het prestatiepotentieel. Reken maar op een 0-100 spurtje binnen de 6 seconden en een snaarstrak weggedrag.
BMW laat de Works 'CSL' bouwen bij Bertone in Itali?, simpelweg omdat er geen plaats is op de nu al overbelaste productielijn in Oxford.
Een fotootje volgt
