je weet waarover je spreekt
maar chippen is in mijn ogen niet massas pk's beloven of het maximum uit je blok halen maar gewoon je blok iddeale motorsturing meegeven..
de veiligheidsmarge die ruimschoots aanwezig is kwa uitstoot voor toekomstige normen ( strenger als nu maar wel binnen de 15 jaar zeker aanwezig in de wetgeving ) en hoogge belasting bij extreme temperaturen ( sahara/alaska, lol ) gewoon kleiner maken..
ook is de motor zodanig afgestemd dat de motor met selchte interval tijden kwa onderhoud nog wel een tijd zal meegaan..
wanneer het u dus niet uitmaakt dat u wagen binnen 10 jaar niet meer zou voldoen aan de uitstoot norm ( en wanneer deze er komt geld dit normaal enkel voor nieuwe wagens vanaf die datum )..
je niet bij -20 of +40 graden zwaar gaat laten werken..
je tijdig onderhoudt geeft en goede kwaliteit olie en bezine ( diesel )..
dan kan je die parameters beter afstellen als standaart en daardoor draaid je blok beter en heb je meer vermogen..
geforceerde inlaat kan hierdoor goedkoop vermogen winnen..
voor atmosferische motor brengt het niet genoeg op ( mijn mening en die van andere, lol )
wanneer er veel centen ingestoken worden ( andere turbo ) dan moet de motor ook opnieuw afgesteldt worden in het managment.. gezien die vele centen wil je betrouwbaar veel pk's winnen en zal je wagen dus logischeswijze gechipt worden ( iddeaal afstellen )
spijtig dat bovenvermelde niet altijd gebeurt en tuner hierme speelt om klant content te stellen ( pk's zien winnen )..
en klanten hun blindstaren op gewonnen pk's ..