Wanneer kuisen jullie je sportluchtfilter ?
Wanneer kuisen jullie je sportluchtfilter ?
Mijn k & n typhoon staat er nu bijna 10.000 km op, is het nu nodig deze te kuisen of kan ik daar nog lang mee rijden ? Ik heb hem occasie gekocht en bij het monteren eerst met onderhoudskit van K & N gekuist. Graag jullie mening en ervaring .
bwoah t'is geen overbodige luxe hoor Dany.
Ik reinig die meestal tussen de 15 a 20.000km of als hij echt TE vuil wordt.
(hij moet vuil zijn om goed te werken natuurlijk)
Which reminds me dat ik die reinigingssetjes voor de AFE moet bestellen
Ik reinig die meestal tussen de 15 a 20.000km of als hij echt TE vuil wordt.
(hij moet vuil zijn om goed te werken natuurlijk)
Which reminds me dat ik die reinigingssetjes voor de AFE moet bestellen

My camera is my save button
Photographer | Traveller | MINI ADDICT
Photographer | Traveller | MINI ADDICT
- minibandit
- MINI Nutter
bij K&N spreken ze van "up to 100.000 miles"...
wat een kleine 170.000 km's is ...
maar zoals Morty zegt...zou ik het ook op zo'n 15 à 20.000 Km houden...
dat ligt dan zowat in de lijn van de onderhoudsbeurten ook hé !!
de mijne gaat eerstdaags ook z'n eerste poetsmiddel ontdekken...
vorig seizoen tijdens de ritten af en toe toch wel wat xtra stof geslikt
heeft er dan zo'n 15.000 km opzitten...en idd teveel cleanen mag ook weer niet daar ze optimaal werken als ze ietsepietsie vervuild zijn...

wat een kleine 170.000 km's is ...

maar zoals Morty zegt...zou ik het ook op zo'n 15 à 20.000 Km houden...

dat ligt dan zowat in de lijn van de onderhoudsbeurten ook hé !!
de mijne gaat eerstdaags ook z'n eerste poetsmiddel ontdekken...

vorig seizoen tijdens de ritten af en toe toch wel wat xtra stof geslikt

heeft er dan zo'n 15.000 km opzitten...en idd teveel cleanen mag ook weer niet daar ze optimaal werken als ze ietsepietsie vervuild zijn...

- minibandit
- MINI Nutter
Mini schreef:moet een pipercross viper kit ook gekuist worden ??
heb die er toch al redelijk lang op zitten en heb hem nog nooit gekuist
nee als je die lang genoeg laat zitten wordt hij vanzelf terug proper...

tuurlijk moet die ook gekuist worden...

de OEM filterkes worden toch ook op regelmatig vervangen...!!
en das enkel omdat ze die niet kunnen kuisen, dat zijn "papieren" elementen...
de vraag is dan ook...kan die Pipercross viper gekuist worden of is dat ook een vervang element dat daarop steekt...

minibandit schreef:Mini schreef:moet een pipercross viper kit ook gekuist worden ??
heb die er toch al redelijk lang op zitten en heb hem nog nooit gekuist
nee als je die lang genoeg laat zitten wordt hij vanzelf terug proper...![]()
![]()
tuurlijk moet die ook gekuist worden...denk ni dat er een filter is die z'n eigen proper maakt...
![]()
de OEM filterkes worden toch ook op regelmatig vervangen...!!
en das enkel omdat ze die niet kunnen kuisen, dat zijn "papieren" elementen...
de vraag is dan ook...kan die Pipercross viper gekuist worden of is dat ook een vervang element dat daarop steekt...![]()

de pipercross is eigenlijk een pipercross powercone die vastzit in de behuizing van carbon. En is er niet uit te halen..
dus
zeer onhandig te kuisen.... je kan er is mee schudden om de grotere deeltjes eruit te krijgen maar anders weet ik echt niet of er manieren of tools bestaan om deze filter te kuisen.
namelijk een stofzuiger is uit ten boze want dan kan het zijn dat je bepaalde deeltjes vastzuigt in de filter waardoor je een verlies hebt.

OK ik ga dan ook nog een beetje bollen , tegen eind april zit hij er een jaar op en dan ga ik hem reinigen.
Bedankt voor de snelle respons op mijn vraag.
Aan fred : Ik heb daar een speciaal reinigingsmiddel bij , dus uitwassen die filter, laten drogen zonder gebruik te maken van perslucht en dan op de juiste wijze terug inolieen met bijgeleverde olie.
Bedankt voor de snelle respons op mijn vraag.
Aan fred : Ik heb daar een speciaal reinigingsmiddel bij , dus uitwassen die filter, laten drogen zonder gebruik te maken van perslucht en dan op de juiste wijze terug inolieen met bijgeleverde olie.
- minibandit
- MINI Nutter
Mini schreef:minibandit schreef:de vraag is dan ook...kan die Pipercross viper gekuist worden of is dat ook een vervang element dat daarop steekt...![]()
de pipercross is eigenlijk een pipercross powercone die vastzit in de behuizing van carbon. En is er niet uit te halen..
dus
zeer onhandig te kuisen.... je kan er is mee schudden om de grotere deeltjes eruit te krijgen maar anders weet ik echt niet of er manieren of tools bestaan om deze filter te kuisen.
dus misschien is het dan toch gewoon een vervang element...zoals ik al zei...

heb op de site van pipercross trouwens nx teruggevonden ivm onderhoudsintervallen...

btw volgens mij zijn de meeste droge filterelementen toch vervang elementen ...
en NEE idd je mag niet met olie aan zo'n droog element komen...das hetzelfde of je lijmt hem gewoon dicht !!!
- minibandit
- MINI Nutter
- minibandit
- MINI Nutter
De structuur van een pipercross is heel anders dan die van een k&n (mousse tegen katoen). De olie die in spuitbuis bij de pipercross geleverd wordt is dan ook veel kleveriger dan die van k&n. Bij een k&n en een aFe is het meer de bedoeling dat de olie impregneert, bij een pipercross is het meer een zeer dun beschermlaagje erover.
Er zit dus wel degelijk verschil tussen de producten, waar ik niet mee wil zeggen dat je het product van het ene merk niet voor het andere merk mag gebruiken, maar let er wel mee op.
Er zit dus wel degelijk verschil tussen de producten, waar ik niet mee wil zeggen dat je het product van het ene merk niet voor het andere merk mag gebruiken, maar let er wel mee op.
Terug naar “Engine & Performance”