minibandit schreef:ik snap dat eigenlijk niet goed van die winterbanden...![]()
ik rij onderstussen al enkele jaren met de auto en heb eigenlijk nog nooit speciale winterbanden gehad !!!
en heb ze eigenlijk nog niet echt gemist...belgië is géén winterbandenland,
volgens mij zijn dat idd xtra kosten die niet hoeven![]()
Ik denk dat hier vooral speelt dat je nog nooit het verschil gemerkt hebt in rijden met winterbanden of zomerbanden in de winterperiode hier. België is idd geen winterbandenland zoals duitsland of oostenrijk. De winterbanden die hier verkocht worden zijn dan ook niet de winterbanden pur sang zoals die in die landen. Maar het verschil is immens groot eens de temperaturen onder de 7° komen. Veel mensen denken ook dat winterbanden sneeuwbanden zijn, maar niets is minder waar. Met winterbanden kan je wel in de sneeuw rijden, maar de hoofddoelstelling ervan is om bij koudere en vooral natte omstandigheden een optimale grip te geven, en daarmee dan ook de remafstand te verkorten.
De rubbersamenstelling is zo dat die onder die temperatuur toch nog soepel blijft en veel grip geeft. De inkepingen zijn ook zodanig gemaakt dat ze vlotter water en vuiligheid kunnen afvoeren, en zodanig dat de lamellen zich kunnen "vastbijten". De rubbersamenstelling van zomerbanden is heel anders. Die geven bij lagere temperaturen veel minder grip. Daarom ook dat winterbanden eens dat de temperaturen constant weer boven de 10° blijven eraf gehaald moeten worden, omdat ze bij die hogere temperaturen anders veel te vlug zouden slijten. Als je natuurlijk heel het jaar op zomerbanden rijdt pas je je rijstijl automatisch geleidelijk aan aan de winterperiode, eigenlijk zonder dat je het beseft. Daarmee dat de meesten vinden dat winterbanden niet nodig zijn. Als je midden in de koude periode ineens omschakelt naar winterbanden zal je het verschil zeker merken.
En duur, tja, ze zijn iets duurder dan zomerbanden, maar terwijl je winterbanden opliggen verslijten dan ook je zomerbanden niet, en gaan deze dan eigenlijk ook "langer" mee. Dus veel extra kosten doet het eigenlijk niet.