Stafke's Blue Lightning Clubman S
- BRUGES_ELITE
- MINI Regular
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 15 Jun 2009
- Locatie: oudenaarde
Vandaag een aantal testjes gedaan met het nieuwe speeltje " dashdyno "
( thnx to Smetje voor de medewerking
)
Clubman Smetje Zonder grille in de scoop ( geen IC/chip )
- Temp. koellwater max 105 min 86 ( laagste wordt bereikt bij goed optrekken
Bij gewoon stadsverkeer 105 )
- Max Turbodruk met Sport knop gemeten : 0,87 bar
- Inlaat lucht 31° en bij optrekken tot 6 versnelling naar 45°
Dit alles gemeten bij 21,5 ° buiten temperatuur
Clubman Stafke met grille in de scoop ( wel IC/chip )
- Temp. koellwater max 108 min 93 ( laagste wordt bereikt bij goed optrekken
Bij gewoon stadsverkeer 104 )
- Max Turbodruk met Sport knop gemeten : 1,48 bar zonder sportknop 1.2 bar
- Inlaat lucht 27° en bij optrekken tot 6 versnelling naar 44°
(Valt wel op dat deze temp sneller zakt terug dan bij de gewone IC.)
Dit alles gemeten bij 23° buiten temperatuur ipv 21,5° !!
Clubman Stafke ZONDER grille in de scoop ( wel IC/chip )
- Temp. koellwater max 107 min 88 ( laagste wordt bereikt bij goed optrekken
Bij gewoon stadsverkeer 104 )
- Max Turbodruk met Sport knop gemeten : 1,50 bar zonder sport knop 1.2 bar
- Inlaat lucht 27° en bij optrekken tot 6 versnelling naar 44°
(Valt wel op dat deze temp sneller zakt terug dan bij de gewone IC.)
Dit alles gemeten bij 23° buiten temperatuur ipv 21,5° !!
Dit alles is in 3 keer gemeten via dezelde Dashdyno en op hetzelfde traject.
Wat opvalt in de testen is dat de druk opbouw bij de gechipte versie VEEL sneller gebuurt en ook veel hoger is.
Ook is de max. druk blijkbaar ingesteld in de sportknop.
De IC zorgt wel voor "iets" koelere lucht maar toch had ik iets spectaculairs verwacht.
Misschien moet dit eens opnieuw getest worden bij warmere dagen.
Wat wel duidelijk is was dat de inlaat temp. na het optrekken veel sneller zakte terug en dus bij heftig rijgedrag stabieler zal blijven. ( wat dus ook een pos resultaat heeft ).
Niet vergeten dat het wel 1,5° warmer was
Wat het koelwater betreft, 105 graden zou normaal zijn als je wat forums erop na leest, bij de JCW ( van Hanzie ) wordt ook 105° aangegeven bij gewoon gebruik.
Valt wel op dat bij een grote acceleratie het koelwater temp. sneller zakt bij de niet IC/Chip versie dan bij de wel IC/Chip versie.
Dit wordt volgens mij veroorzaakt door de grote IC die voor de radiator zit ....
( thnx to Smetje voor de medewerking

Clubman Smetje Zonder grille in de scoop ( geen IC/chip )
- Temp. koellwater max 105 min 86 ( laagste wordt bereikt bij goed optrekken
Bij gewoon stadsverkeer 105 )
- Max Turbodruk met Sport knop gemeten : 0,87 bar
- Inlaat lucht 31° en bij optrekken tot 6 versnelling naar 45°
Dit alles gemeten bij 21,5 ° buiten temperatuur
Clubman Stafke met grille in de scoop ( wel IC/chip )
- Temp. koellwater max 108 min 93 ( laagste wordt bereikt bij goed optrekken
Bij gewoon stadsverkeer 104 )
- Max Turbodruk met Sport knop gemeten : 1,48 bar zonder sportknop 1.2 bar
- Inlaat lucht 27° en bij optrekken tot 6 versnelling naar 44°
(Valt wel op dat deze temp sneller zakt terug dan bij de gewone IC.)
Dit alles gemeten bij 23° buiten temperatuur ipv 21,5° !!
Clubman Stafke ZONDER grille in de scoop ( wel IC/chip )
- Temp. koellwater max 107 min 88 ( laagste wordt bereikt bij goed optrekken
Bij gewoon stadsverkeer 104 )
- Max Turbodruk met Sport knop gemeten : 1,50 bar zonder sport knop 1.2 bar
- Inlaat lucht 27° en bij optrekken tot 6 versnelling naar 44°
(Valt wel op dat deze temp sneller zakt terug dan bij de gewone IC.)
Dit alles gemeten bij 23° buiten temperatuur ipv 21,5° !!
Dit alles is in 3 keer gemeten via dezelde Dashdyno en op hetzelfde traject.
Wat opvalt in de testen is dat de druk opbouw bij de gechipte versie VEEL sneller gebuurt en ook veel hoger is.
Ook is de max. druk blijkbaar ingesteld in de sportknop.
De IC zorgt wel voor "iets" koelere lucht maar toch had ik iets spectaculairs verwacht.
Misschien moet dit eens opnieuw getest worden bij warmere dagen.
Wat wel duidelijk is was dat de inlaat temp. na het optrekken veel sneller zakte terug en dus bij heftig rijgedrag stabieler zal blijven. ( wat dus ook een pos resultaat heeft ).
Niet vergeten dat het wel 1,5° warmer was

Wat het koelwater betreft, 105 graden zou normaal zijn als je wat forums erop na leest, bij de JCW ( van Hanzie ) wordt ook 105° aangegeven bij gewoon gebruik.
Valt wel op dat bij een grote acceleratie het koelwater temp. sneller zakt bij de niet IC/Chip versie dan bij de wel IC/Chip versie.
Dit wordt volgens mij veroorzaakt door de grote IC die voor de radiator zit ....
Terug naar “Show & Shine - MINI”
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten